زمان مطالعه: 3 دقیقه
بیوگرافی جانی ویسمولر( بخش اول)

بیوگرافی جانی ویسمولر( بخش اول)

جانی ویسمولر تارزان عالم سینما در جوانی شناگر بسیار درخشانی بود.

در دهه های اخیر کم نبوده اند ورزشکارانی که سر از عالم هنر در آورده اند اما شاید هیچ یک از آن ها به شهرت بازیگر نقش تارزان نرسیده باشد. این در حالی است که این بازیگر در عالم ورزش نیز در بین اساطیر المپیک جای دارد. این شناگر آمریکایی طبق رای گیری از 250 نویسنده ورزشی در سال 1950 به عنوان بهترین شناگر نیمه اول قرن بیستم انتخاب شد. او برای رسیدن به این عنوان راهی دراز را پیموده بود؛ راهی با رکوردهای دست نیافتنی...

فرار از بیماری به لطف شنا

پیتر یانوش ویسمولر  ملقب به جانی ویسمولر در سال 1904 در فریدورف مجارستان به دنیا آمد. خانواده او در سال 1907 به آمریکا مهاجرت کردند و او در جنوب غربی پنسیلوانیا در شهر ویندبر راهی مدرسه شد. جانی کودکی دایما بیمار بود و پزشک معالجش توصیه کرد که برای تقویت جسمش باید به شنا روی اورد. جانی 9 ساله بود که شنا را در استخرهای عمومی شهر و دریاچه میشیگان آغاز کرد و به لطف همین ورزش هم بیماری را پشت سر گذاشت و هم دارای جسمی نیرومند شد. البته جانی تا کلاس هشتم درس خواند و اندکی قبل از مرگ پدر خود از تحصیل دست کشید اما در عالم شنا او شرایطی متفاوت از تحصیل داشت..

 

شناگری متفاوت از رقبا

جانی با قامت 190 سانتی متری و وزن 82 کیلوگرم خصوصیات یک قهرمان امروزی شنا را داشت. او با بدنی ساخته و پرداخته و اندام مناسب می توانست سریع تر از هر شناگر همدوره خود طول استخر را بپیماید. ویسمولر با هدایت ویلیام باکراک مربی خود در باشگاه ایلینویز اتلتیک کلاب طرح تکامل شنای کرال را ریخت. شیوه شنای ویسمولر با شیوه شنای رقبایش تفاوت های بسیاری داشت. به نظر می رسید که او در هنگام شنا بیش از دیگران روی آب بلند می شد و فاصله بدن وی با آب بیش از فاصله بدن حریفانش با اب بود. همچنین طرز تنفس ویسمولر هم با دیگران فرق می کرد.او در حالی که از این سو به آن سو می شد و در فاصله دست زدن ها رقبایش را می پایید، با حرکات عضلات شکم، هوا را به درون ریه هایش می کشید و بین هر بار دست عوض کردن، دم و بازدم می کرد.

 

آغاز رکوردشکنی های 67 گانه

جانی هر روز در جلسات تمرینی خود 500 یارد شنا می کرد. عددی که امروزه در برابر تمرینات قهرمانان کنونی ناچیز می نماید.  ویسمولر رکوردشکنی را از آگوست 1921 و در 17 سالگی آغاز کرد و در طول زندگی ورزشی خود 67 بار رکوردهای جهانی را در مواد مختلف کرال از 100 یارد گرفته تا 880 یارد بهبود بخشید . یک رکورد جهانی او هم در ماده 150 یارد کرال پشت بود. بی شک باارزش ترین رکورد او حد نصاب 51 ثانیه ای اش در 100 یارد بود که برای 17 سال دست نخورده باقی ماند. بعدها ویسمولر در 36 سالگی و در روزهایی که دیگر شناگر آماتور نبود زمان 48.5 ثانیه را برای این ماده برجای نهاد.

 

شکستن سد یک دقیقه

وی در سال 1922 نخستین مردی لقب گرفت که 100 متر را در زمانی کمتر از یک دقیقه شنا کرد. ویسمولر با ثبت زمان 58.6 ثانیه به این مهم دست یافت و با در هم کوبیدن رکورد دست نخورده دوک پائوآ کاهاناموکو شهرتی جهانی یافت. او همچنین اولین انسانی بود که 400 متر را در کمتر از 5 دقیقه( زمان 4.57 دقیقه) پیمود.

شناگری با 5 طلای المپیک

او برنده 5 مدال طلای المپیک شد که سه تای آن در مواد 100، 400 و 800 متر تیمی المپیک 1924 بود. در 100 متر او رکورد 59.00 ثانیه و در 400 متر رکورد 5:04:2 دقیقه را برجای نهاد. ضمن این که علاوه بر سه طلای ذکر شده یک برنز هم در واترپلو با تیم ایالات متحده تصاحب کرد. اما دو طلای دیگر در سال 1928 و در رقابت های 100 متر و امدادی نصیب وی شد. وی با ثبت زمان 58.6 ثانیه از عنوان خود در صدمتر دفاع کرد.

 

افتخارات ویسمولر در یک نگاه

67 رکورد جهانی، 52 قهرمانی در مسابقات داخلی ایالات متحده، 5 قهرمانی در شنای المپیک، دو قهرمانی در ماراتن شنای شیکاگو، کسب عنوان برترین شناگر نیمه اول قرن بیستم، کسب سه جایزه تالار مشاهیر، برنده مدال افتخار المپیک در بازیهای المپیک مونیخ(1972)، دریافعت جایزه مریت به دلیل جاودانگی در ورزش، دریافت لقب پادشاه بدون شکست شنا در سال 1974 به وسیله کاخ بین المللی ورزش ها، ورود به تالار مشاهیر شهر ویندبر(1979) و ورود به تالار مشاهیر ایالات متحده(1983) افتخارات ورزشی ویسمولر در یک نگاه هستند..

حالا دیگر او باید عرصه جدیدی را تجربه می کرد؛ عالم سینما....

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بیوگرافی جانی ویسمولر( بخش اول)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی جانی ویسمولر( بخش اول) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.