زمان مطالعه: 2 دقیقه
تالاب میانکاله

تالاب میانکاله

تالاب میانکاله در بهشهر مازندران وجود دارد که پروژه ای عظیم در آن در حال اجرا است و دوستداران محیط زیست بر این باورند که این طرح باعث نابودی تالاب می شود.

تالاب میانکاله در استان مازندران واقع شده است. این تالاب در شبه‌ جزیره‌ ای به همین نام در جنوب‌ شرقی دریای خزر و دوازده کیلومتری شمال شهر بهشهر می باشد. ساخت پتروشیمی میانکاله در اراضی مرتعی حسین‌ آباد بهشهر باعث حواشی زیاد و اعتراضات گسترده ای در شبکه های اجتماعی شده است. در ادامه با آسمونی باشید تا به معرفی تالاب میانکاله و ماجرای پروژه پتروشیمی در آنجا بپردازیم.

معرفی تالاب میانکاله

تالاب میانکاله بخشی از شبه جزیره میانکاله است و در غرب آشوراده قرار دارد. این تالاب نخستین تالاب بین‌ المللی ثبت‌ شده در فهرست تالاب‌ های کنوانسیون رامسر است. در این تالاب که 100 هزار هکتار مساحت دارد 40 گونه پرنده زندگی می‌ کنند. زمین‌ های آن مجموعه‌ ای از شنزارهای ساحلی، زمین‌ های باتلاقی، آبگیرها، مرداب جنگلی با پوشش درختچه‌ های گز، جنگل انارستان، بوته‌ های تمشک و زمین‌ های پست و گره افتاده هستند.

شبه جزیره میانکاله دارای مساحت بیش از 68 هزار هکتار و ارتفاع بین 15 تا 28 متر کم تر از سطح دریای آزاد است. میانکاله از سال 1348 به عنوان یک منطقه حفاظت شده نامگذاری شد و هم اکنون نیز تحت حفاظت محیط زیست است.

یکی از نکات مهم این تالاب، پرنده های مهاجر می باشد. این تالاب بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله است و یکی از زیستگاه های با ارزش پرنده های آبی و خشکی است. از بین انواع بسیاری از پرندگانی که در این منطقه یافت می شود می توان به پرنده های مهاجر مثل فلامینگو، پلیکان، اردک ها، انواع قوها، غازها و برخی گونه های پرنده های شکاری از قبیل سنقر تالابی، عقاب دریایی دم سفید و پرندگان خشک زی مانند قرقاول خزری، دراج و زنبور خوار را نام برد.

علاوه بر این، تالاب میانکاله محلی برای پرورش ماهی های گوناگون از جمله کپور، کفال، سفید، سوف، ماهیان خاویاری و بسیاری دیگر است که در حفظ حیات وحش دریای خزر اهمیت بسیار زیادی دارد.

تالاب میانکاله کجاست

تالاب میانکاله مازندران در یک شبه جزیره ای باریک است که از شمال به دریای خزر و از جنوب به خلیج گرگان، از غرب به تالاب زاغمرز و از شرق به جزیره آشوراده متصل است که در نهایت با تنگه ای باریک به طول تقریبا یک کیلومتر به بندر ترکمن متصل می گردد.

آدرس تالاب میانکاله

  • آدرس: مازندران - بهشهر - بعد از نیروگاه برق رجا - تالاب زاغمرز - منطقه میانکاله و تالاب میانکاله

پروژه پتروشیمی میانکاله

ماجرای پتروشیمی میانکاله یکی از مشکلات بزرگ این تالاب محسوب می شود. در فروردین ماه 1401 تصاویری نگران کننده از احداث مجتمع پتروشیمی حسین آباد در پنج کیلومتری تالاب میانکاله منتشر شد. 

با بالا گرفتن انتقادها و مخالفت‌ ها از سوی کارشناسان و فعالان محیط زیست و افزایش مخالفت عمومی، سرانجام دادستانی کل ایران با دستور مستقیم ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، دستور داد تا مشخص شدن نتیجه نهایی بررسی‌ ها از ادامه فعالیت این طرح جلوگیری شود. اما گویا این پروژه شبانه ادامه دارد و نگرانی احداث هنوز هم وجود دارد.

ماجرای مرگ پرندگان در میانکاله

در زمستان سال 1398 تعداد بسیار زیادی از پرندگان مهاجر، به دلایل عجیب و نامعلومی در تالاب میانکاله مردند و از بین رفتند. خبرهای ضد و نقیضی درباره تعداد و علت مرگ آنها عنوان شد و تعداد تلفات پرندگان را میان 80٬000 تا 90٬000 قطعه گزارش دادند.

گالری تصاویر

پرندگان مهاجر تالاب میانکاله
پروزه پتروشیمی تالاب میانکاله
اعتراض دوستداران محیط زیست به پروژه پتروشیمی تالاب میانکاله
مرگ پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله سال 1398
مراتع سرسبز تالاب میانکاله
 تالاب میانکاله

 

نظر خود را درباره «تالاب میانکاله» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تالاب میانکاله فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.