زمان مطالعه: 3 دقیقه
مساجد چهارگانه بزرگ جهان

مساجد چهارگانه بزرگ جهان

آیا مساجد چهارگانه بزرگ جهان را می شناسید؟ آیا می دانید چه مساجدی جزو مساجد چهارگانه بزرگ جهان هستند؟...
مساجد چهارگانه بزرگ جهان
مساجد چهارگانه بزرگ جهان


آیا مساجد چهارگانه بزرگ جهان را می شناسید؟ آیا می دانید چه مساجدی جزو مساجد چهارگانه بزرگ جهان هستند؟ آسمونی در این بخش به معرفی مساجد چهارگانه بزرگ جهان می پردازد.

مساجد چهارگانه بزرگ جهان

1- مسجد الحرام از مساجد چهارگانه بزرگ جهان

مکان : شهر مکه در عربستان

خداوند کعبه و اطراف آن را «حرم» قرار داده است؛ یعنی مقدس شمرده و ارتکاب گناه و قتل و شکار و تجاوز به جان و مال مردم و جنگ و دزدی و راهزنی و... را در آن جایز ندانسته‌است. وقتی مجرمی به آنجا پناه ببرد کسی حق مواخذه او را ندارد. این بنای شریف بخش‌های دیگری هم دارد؛ همچون حجر الاسود، ملتزم، مستجار، حطیم و حجر اسماعیل. در نزدیکی آن نیز مقام ابراهیم و چاه زمزم واقع است.

گنجایش مسجد نهصد هزار نفر است که در زمان حج تا چهار میلیون نفر افزایش می‌یابد.

مسجد 9 مناره دارد که بلندی آنها 89 متر است.

worlds-four-large-mosques
worlds-four-large-mosques


 

2- مسجد النبی از مساجد چهارگانه بزرگ جهان

مکان : شهر مدینه در عربستان

مسجد النبی، مسجد تاریخی مدینه است که در خاور شهر مدینه بنا شده‌است. این مسجد را پیامبر (ص) در سال نخست هجری و در نخستین روزهای ورود به مدینه به دست خود و به همراهی مهاجرین و انصار ساخت. آرامگاه پیامبر اسلام، که در منزل او واقع بود، پس از توسعه مسجد در آن قرار گرفت. مسجد در دوره های مختلف توسعه یافته است.

گنجایش مسجد ششصد هزار نفر است که در هنگام حج به یک میلیون نفر افزایش می یابد. مساحت مسجد 98٬500 متر مربع بوده و197 گنبد دارد. مسجد 10 مناره دارد که بلندی آنها 105 متر است.

مساجد چهارگانه بزرگ جهان
مساجد چهارگانه بزرگ جهان


3- مسجدالاقصی از مساجد چهارگانه بزرگ جهان

مکان : شهر بیت المقدس در سرزمین های اشغالی

مسجدالاقصی به ‌معنی دورترین مسجد‌ که در بخش شرقی شهر بیت‌المقدس قرار دارد، در سال 710 ساخته شد. مسجد بیت المقدس در شهر قدس و نخستین قبله مسلمانان بوده است.

این مسجد که روی ستون‌هایی از مرمرهای درخشان ساخته شده است،11 در ورودی دارد. در قسمت جنوبی و وسط مسجد، یک گنبد بلند و بزرگ وجود دارد.

همچنین قبه الصخره که محل معراج پیامبر عظیم الشأن اسلام بوده در همین شهر  است

worlds-four-large-mosques
worlds-four-large-mosques


4- مسجد کوفه از مساجد چهارگانه بزرگ جهان

مکان : شهر نجف در عراق

مسجد کوفه یکی از مساجد چهارگانه بزرگ جهان اسلام است. این مسجد در 12 کیلومتری شمال شهر نجف واقع است. گفته می‌شود این مسجد ابتدا توسط حضرت آدم ساخته شده و پس از مسجدالحرام قدیمی‌ترین مسجد جهان است. در دهه‌های اول هجری قمری این مسجد توسط سعد بن ابی وقاص بازسازی و سپس توسط علی ابن ابی طالب مرکزی مهم برای خلافت در نظر گرفته شد. مقبره برخی از بزرگان و علمای دینی در آنجا قرار دارد.

مسجد کوفه با شکل هندسی مربع و با طول و عرضی در حدود 110و116 متر و صحنی وسیع و بدون سقف و دیوارهایی به ارتفاع 22 متر که دورتا دور محوطه اش هفتاد و شش غرفه وجود دارد، طراحی شده است. این مسجد  چهار در برای ورود و خروج دارد.

از جمله مساجد مهم شیعه مسجد سهله است

مسجد سهله (نام‌های دیگر: مسجد سهیل، بنی‌ظفر، عبدالقیس) یکی از مشهورترین مساجد اسلامی است که در قرن اول هجری توسط قبایل عرب در کوفه در سمت شمال غربی مسجد جامع کوفه به فاصله حدود دو کیلومتر ساخته‌شده‌است. این مسجد یکی از کهن‌ترین مساجد منتسب به حجت بن الحسن، امام دوازدهم، شیعیان است. مسجد سهله در شرق نجف یعنی در شهر کوفه قدیم قرار دارد، این مسجد در 10 کیلومتری شمال شرقی مقبره امام علی با زاویه 37 درجه و 2 کیلومتری شمال غربی مسجد کوفه با زاویه 53 درجه قرار دارد. در مجموعه روایات با تعابیر مختلفی از جایگاه معنوی و منزلت مسجد سهله یاد شده است. می توان گفت از اخبار چنان معلوم می شود که بعد از مسجد اعظم کوفه مسجدی به فضیلت این مسجد وجود ندارد.

مساجد چهارگانه بزرگ جهان
مساجد چهارگانه بزرگ جهان


این مسجد در زمینی خالی از سکنه که اطراف آن پوشیده از ماسه های قرمز است ساخته شده است. شکل هندسی آن تقریباً به صورت مستطیل با طول 140 متر، عرض 125 متر و مساحتی بالغ بر 17500 مترمربع است. ارتفاع دیوارهایی که آن را احاطه کرده حدود 22 متر است که هر یک از اضلاع چهارگانه آن به وسیله برج های نیم دایره ای از طرف خارج و به فاصله های مساوی تقویت می شوند. در میانه ضلع شرقی دیوار، مناره ای به ارتفاع 30 متر وجود دارد. در اصلی مسجد در میانه ضلع شرقی در مجاورت این مناره قرار دارد.

در بخش های مختلف صحن مسجد محرابهایی ساخته شده است که به نام پیشوایان دینی نامگذاری شده، ازجمله مقام امام صادق، امام سجاد، مقام امام زمان، ابراهیم، ادریس، خضر.

در احادیث فراوانی به صراحت اعلام شده که اقامتگاه شخصی امام مهدی(عج)در دوران ظهور، مسجد مقدس سهله است :

محدثان عالی مقام شیعه، با اسناد معتبر، در مجامع حدیثی خود روایت کرده­اند که روزی در محضر حضرت امام صادق(ع) از مسجد سهله گفت و شنود شد، فرمودند: «آنجا اقامتگاه صاحب ماست؛ هنگامی که با خانواده­اش قیام کند». کافی،ج3، ص 495.

از مهمترین فضیلت های مسجد سهله آن است که هر کس 40 شب چهارشنبه در این مسجد بیتوته کند و به عبادت بپردازد به دیدار یوسف فاطمه نائل خواهد شد

 
نظر خود را درباره «مساجد چهارگانه بزرگ جهان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مساجد چهارگانه بزرگ جهان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.