جمعه 6 اردیبهشت 1398

 اختصاصی آسمونی نرگس خرقانی

فیلم مستند جای خالی دوست آخرین ساخته محمد علی طالبی به موضوع هولناک خودکشی دختران نوجوان پرداخته است. موضوعی که علی رغم اهمیتش در سینما چندان به آن توجه نشده است. داستان فیلم از یک فیلم موبایلی دو دختر نوجوان آغاز می‌شود که با خوشحالی می‌گویند که قصد دارند آنروز خودکشی کنند و از همه اصفهان گفته شد، اما محمد علی طالبی برای کشف حقیقت به اصفهان می‌رود تا علت این واقعه را کشف کند و به این ترتیب در ادامه فیلم ما شاهد تلاش کارگردان برای یافتن شواهدی برای حل معما هستیم. این دومین فیلم این کارگردان کهنه کار سینما است که خودش مقابل دوربین قرار گرفته و به روایت داستان می‌پردازد و به نظر می‌رسد در این شیوه جدید روایت، کارگردان بیش از گذشته به بیان دغدغه‌های شخصی‌اش می‌پردازد هر چند که این دغدغه های شخصی بیش از گذشته این کارگردان را متعهد به جامعه و مشکلاتش نشان می دهد.

یکی دیگر از نکات مهم فیلم جای خالی دوست، مستند بودن آن است. زیرا محمد علی طالبی را بیشتر به عنوان کارگردان فیلم های سینمایی می شناسیم و ساخت یک فیلم مستند توسط یک کارگردان سینما کمی عجیب به نظر می رسد. هر چند که او در فیلم قبلی اش ویولونیست تجربه ای شبه مستند داشت و با بازسازی بخش هایی از یک داستان تقریبا واقعی به فضای فیلم های مستند نزدیک شده بود. اما در این فیلم به شکل کامل شاهد یک فیلم مستند از یک سینمایی ساز باتجربه و صاحب نام هستیم و این کارگردان بیش از پیش ثابت می کند که با گذشت زمان به تجربه کردن عرصه های جدید فیلمسازی علاقه مند است و این نکته مثبت و قابل تاملی برای یک فیلمساز است. در کنار نکاتی که در بالا ذکر شد سوژه جالب توجه فیلم است.

نقد مستند جای خالی دوست ، تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی : دغدغه های یک کارگردان متعهد
نقد مستند جای خالی دوست ، تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی : دغدغه های یک کارگردان متعهد

موضوع خودکشی دختران نوجوان در کلان شهری چون اصفهان می تواند حاوی نکات زیادی باشد و البته زنگ خطری برای بسیاری از مسئولین و خانواده ها. با توجه به حساسیت های این موضوع، معمولا آمار دقیقی از خودکشی نوجوانان رسما اعلام نمی شود. اما روایت های تکان دهنده در این فیلم از دل شهر تاریخی اصفهان می تواند هر بیننده ای را نگران کند. کارگردان طی جستجوهایش متوجه می شود که بسیاری از نوجوان ها به خودکشی فکر کرده اند و به نوعی از افسردگی پنهان مبتلا هستند. عده ای هم که دست به خودکشی زده اند، از تکرار این امر ترسی ندارند و حتی بسیاری از نوجوانان تصمیم به خودکشی های چند نفری می گیرند و در این کار به ظاهر احمقانه سعی می کنند دوست خود را همراهی کنند تا وفاداری و دوستی خود را اثبات کنند! از جمله یکی از دو دختری که ابتدای فیلم با داستان خودکشی آنها شروع می شود. او که نامش نیلوفر است به شکل معجزه آسایی زنده می ماند و در پایان به روایت علت خودکشی اش می پردازد. روایتی که به شدت بیننده را دچار حیرت می کند!

دختری که برای نشان مرام و معرفت در دوستی برای یک عمر به سلامت خود صدمه می زند و حتی ذره ای از این کار پشیمان نیست! در فیلم بر ضعف های موجود در سیستم آموزش و پرورش کشور تاکید می شود و اینکه مدارس نمی توانند ارتباط خوبی با بچه ها برقرار کنند تا در چنین شرایط بحرانی و خاص به آنها کمک کنند و آنها را راهنمایی کنند. نوجوانانی که در ظاهر و در مقابل خانواده و معلمان روان سالمی دارند اما در بین دوستان به مسائل وحشتناکی فکر می کنند و وای به روزی که این افکار را عملی کنند! تماشای این فیلم برای همه به خصوص مسئولین و خانواده ها لازم است تا بیش از پیش با مسائل زیر پوست جامعه آشنا شوند و شاید بتوانند علاجی برای واقعه قبل از وقوع بیاندیشند. اختصاصی آسمونی نرگس خرقانی

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نقد مستند جای خالی دوست ، تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی : دغدغه های یک کارگردان متعهد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نقد مستند جای خالی دوست ، تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی : دغدغه های یک کارگردان متعهد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.