زمان مطالعه: 4 دقیقه
قدیمی ترین تیمی که قهرمان لیگ شد، کدام تیم بود؟

قدیمی ترین تیمی که قهرمان لیگ شد، کدام تیم بود؟

پاییز 1888 زمانی بود که نخستین دوره لیگ فوتبال بین تیمهای حرفه ای انگلیس آغاز شد. برای برگزاری این دوره مسابقات 12 تیم اظهار آمادگی کرده بودند که عبارت بودند ا

قدیمی ترین تیم فوتبال

اختصاصی آسمونی / مهدی زارعی

مسابقاتی با سابقه 131 ساله لیگهای تعطیل فوتبال در ایام کنونی، هر کدام مملو از خاطرات هستند. لیگهایی که همگی عمری به درازای چندین دهه دارند و تیمهای مختلفی را به عنوان فاتح خود شناخته اند؛ تیمهایی که برخی از آنها امروز فراموش شده اند. اما اولین قهرمان نخستین لیگ فوتبال، کدام تیم بود؟ پاییز 1888 زمانی بود که نخستین دوره لیگ فوتبال بین تیمهای حرفه ای انگلیس آغاز شد. برای برگزاری این دوره مسابقات 12 تیم اظهار آمادگی کرده بودند که عبارت بودند از: استون ویلا، استوک سیتی، ناتس کانتی، دربی کانتی، برنلی، اورتون، وست برومویچ آلبیون، اکرینگتون، بولتون واندررز، بلکبرن راورز، ولوورهمپتون واندررز و پرستون نورث اند. قوانین این دوره مسابقات ساده بود و البته بسیاری از این قوانین بعدها نیز در فوتبال انگلیس و سایر کشورها نیز مورد استفاده قرار گرفت. هر تیم یک بار در زمین خود میزبان 11 تیم دیگر لیگ بود و در خانه تک تک این تیمها نیز به میدان می رفت. در پایان مسابقات، تیمی که صاحب بیشرین امتیاز می شد قهرمانی را از آن خود می کرد. در صورت تساوی امتیاز دو تیم، تیمی مکان بالاتری را در جدول به دست می آورد که آواراژ یا اوریج ( average) گل بالاتری داشت. برای کسب آواراژ لازم بود که گل های زده تیم را به گلهای خورده آن، تقسیم کرد. در صورتی که گلهای خورده تیم بیشتر از گلهای زده آن می شد، گلهای خورده به گلهای زده تقسیم می شد و آواراژ گل منفی به دست می آمد. اگر دو تیم از این حیث نیز مساوی می شدند تیمی بالاتر می ایستاد که گلهای خورده کمتری داشت. هر برد دو امتیاز و هر تساوی یک امتیاز داشت و چنین بود که مسابقات آغاز شد و تا بهار 1889 به طول انجامید.

فوتبال
فوتبال

فوتبال مسابقات عموما پرگل بودند و با ثبت 586 گل در 132 مسابقه، میانگین 4.44 گل برای هر مسابقه به دست آمد. در طول این تعداد مسابقه تنها دو دیدار بدون رد و بدل شدن گل به پایان رسید که عبارت بود از مسابقه اورتون در خانه استوک سیتی و دیدار خانگی اکرینگتون مقابل پرستون. اما در مقابل دیدارهای پرگل فراوان بودند. برای نمونه: اکرینگتون در خانه خود مقابل دربی(6-2) و در برابر برنلی(5-1) پیروز شد و در برابر ولورهمپتون به تساوی(4-4) دست یافت. استون ویلا در برابر ناتس کانتی(9-1)، استوک سیتی(5-1)، بلکبرن(6-1)، بولتون(6-2) و اکرینگتون(4-3) پیروز شد. تمام این مسابقات در خانه استون ویلا به دست آمد. بلکبرن در خانه خود دو تساوی پرگل مقابل اکرینگتون(5-5) و بولتون(4-4) به دست آمد و با نتیجه(5-2) ناتس کانتی و استوک سیتی را در هم کوبید. بولتون در خانه(6-3) از دربی کانتی باخت و مقابل اورتون(6-2) و ناتس کانتی(7-3) برد و آن گاه (2-5) از پرستون شکست خورد. برنلی در خانه مقابل بلکبرن(7-1) منکوب شد و سایر تیمها به همین منوال عمل کردند. ناتس کانتی در خانه(6-1) برنلی را در هم کوبید و مقابل دربی(3-5) شکست خورد. وست بروم(5-0) دربی را برد و با همین نتیجه از پرستون باخت و همچون استوک، در برابر برنلی(4-3) به برتری دست یافت.

تیم فوتبال قدیمی
تیم فوتبال قدیمی

تیم فوتبال قدیمی در این مسابقات دربی کانتی یک رکورد ضعیف را به خود اختصاص داد. این تیم از 29 سپتامبر تا 8 دسامبر در 8 مسابقه پیاپی باخت. سه تیم برنلی، استوک و ناتس کانتی با کسب تنها یک برد و 10 شکست در دیدارهای خارج از خانه دیگر آمار ضعیف مسابقات را به خود اختصاص دادند.   در بین تمام این تیمها، قدرت بزرگ آن روزهای انگلیس برتر از بقیه عمل کرد. این تیم تنها در بازیهای خانگی خود تنها در تساوی(1-1) مقابل استون ویلا از رسیدن به پیروزی بازماند اما در 10 مسابقه دیگر حریفان را شکست داد. از جمله برد مقابل برنلی و ولورهمپتون(5-2)، دربی(5-0)، استوک(7-0) و.. پرستونی ها در خارج از خانه نیز به همان اندازه قدرتمند ظاهر شدند و تنها در سه مسابقه در خانه تیمهای اکرینگتون، بلکبرن و برنلی به تساوی قناعت کردند. سایر مسابقات این تیم با برد همراه شد. از جمله در برابر ناتس کانتی(7-0)، وست بروم(5-0) و بولتون(5-2). همین نتایج بود که قهرمانی زودهنگام را از آن پرستون کرد. برد این تیم در روز 3 نوامبر 1888 در خانه استوک بهترین نتیجه خارج از خانه یک تیم در این دوره مسابقات بود. پرستون همچنین از هشتم سپتامبر تا 13 اکتبر در 6 دیدار پیاپی صاحب برتری شد. این تیم با ثبت 22 بازی بدون شکست، رکوردی را برجای نهاد که تا سال 2004 دست نخورده ماند یعنی یک لیگ بدون شکست! پرستون با ثبت 74 گل زده و 15 گل خورده بهترین آمار هجومی و دفاعی لیگ را نیز از آن خود کرد.

لیگ اروپا
لیگ اروپا

لیگ اروپا پرستون همچنین در آن فصل قهرمانی جام حذفی را نیز به خود اختصاص داد تا اولین تیمی باشد که موفق به دبل در فوتبال انگلیس شده است. دیگر افتخار پرستون متعلق به جان گودال مهاجم این باشگاه بود که در 21 مسابقه ای که به میدان رفت، 21 بار موفق به گلزنی شد و عنوان آقای گلی بازیها را از آن خود کرد. جیمز راس دیگر مهاجم پرستون- که اسکاتلندی بود- هم 18 بار گلزنی کرد و در رده دوم بهترین گلزنان لیگ جای گرفت. در پایان مسابقات پس از پرستون 40 امتیازی، استون ویلا( 29 امتیاز)، ولورهمپتون(28 امتیاز) و بلکبرن(26 امتیاز) دوم تا چهارم شدند. در قعر جدول هم دربی کانتی( 16 امتیاز)، ناتس کانتی(12) و استوک(12 امتیاز) قرار گرفتند. اما هیچ یک از آنها سقوط نکردند و فصل بعد هم مسابقات با حضور 12 تیم برگزار شد!  

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «قدیمی ترین تیمی که قهرمان لیگ شد، کدام تیم بود؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره قدیمی ترین تیمی که قهرمان لیگ شد، کدام تیم بود؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.