زمان مطالعه: 2 دقیقه
دمنوش های مثلثی

دمنوش های مثلثی

در مورد دمنوش های مثلثی چقدر اطلاعات دارید؟ اگر می خواهید با انواع دمنوش های مثلثی آشنا شوید این بخش...

در مورد دمنوش های مثلثی چقدر اطلاعات دارید؟ اگر می خواهید با انواع دمنوش های مثلثی آشنا شوید این بخش آسمونی را حتما مطالعه نمایید چرا که چند نوع از دمنوش های مثلثی را برای شما عزیزان منتشر می کنیم. دعوت می کنیم تا پایان همراهمان باشید.

دمنوش چیست؟

دمنوش نوعی نوشیدنی است که در آن جزیی از گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، پوستِ میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب است، بصورت خشک یا تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشتر دمنوش‌ها فاقد کافئین هستند.

به نوشیدنی ساخته شده از گیاهان دارویی و ادویه‌جات دمنوش گفته می‌شود.

تفاوت دمنوش با چای

چای نوعی نوشیدنی است که از برگ گیاهی به نام کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود. مانند چای سیاه یا چای سبز اما دمنوش یا چای گیاهی از برگ، گل، پوست درخت (مانند دارچین)، میوه، ریشه یا دانهٔ گیاهانی بخصوصی به غیر از کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود.

دمنوش
دمنوش

تفاوت دمنوش با جوشانده

در دمنوش گیاه را کمی کوبیده و در آب جوشیده شده به مدت چند دقیقه در حالی که در ظرف بسته است، روی بخار ملایم قرار می‌دهند و بعد صاف می‌کنند. نوشیدنی حاصل از گل گاوزبان، گل ختمی، به لیمو، سنبل الطیب نوعی دمنوش گیاهی است. در مقابل اگر گیاه را مستقیم با آب سرد یا گرم بجوشانند، جوشانده‌ای بدست می‌آید که خاصیت و اثر آن قوی تر از دمنوش است، چرا که حین جوشاندن مواد بیشتری از گیاه خارج می‌شود. بسیاری از گیاهان باید به صورت دم کرده استفاده شود و اگر بر اثر ناآگاهی یا غفلت جوشانده شود، خاصیت آن تغییر می‌کند و گاهی موادی از گیاه آزاد می‌شود که دارای عوارض ناگواری خواهد بود.

تفاوت دمنوش با عرقیات گیاهی

عرقیات گیاهی، از تقطیر اسانس ریشه، پوست یا گلبرگ گیاهان طبی در آب حاصل می‌شود، نظیر گلاب و عرق نعناع.

اجزای گیاهی مورد استفاده

از اجزای مختلف گیاه در تهیه چای استفاده می‌شود: برای نمونه:

  • برگ: ریواس، گل شاه پسند، نعناع
  • گل: اسطوخودوس، گل رز، گل بابونه
  • دانه: رازیانه و هل
  • پوست: دارچین و درخت بید
  • ریشه: کاسنی، زنجبیل و زردچوبه
  • میوه: هلو، زغال اخته و غیره در تهیه دمنوش بکار برده می‌شود.

رنگ دمنوش

دمنوش هر گیاه و میوه رنگی خاص به خود دارد. باید توجه داشت که در برخی موارد کشیدن خط تفکیکی بین رنگ‌های زرد و نارنجی یا قهوه‌ای کم رنگ مشکل است و با گذشت زمان رنگ چای تغییر کرده و پررنگ‌تر خواهد شد. رنگ دمنوش را می‌توان به رنگ‌های زیر تفکیک کرد:

  • چای قرمز: نمونه چای ترش، رز، میوه گل رز
  • چای زرد: بادیان رومی، یونجه، سنبل ختایی (انجلیکا)
  • چای نارنجی: سرخارگل، آقطی سیاه، گلرنگ
  • چای قهوه‌ای: دارچین، فرنجمشک، ماته (نوع سیاه)
  • چای آبی: پنیرک، اسطوخودوس (لاوندا)، گل گندم (رنگ آبی چای فقط مدتی دوام دارد و اگر زمان زیادی از افزودن آبجوش بگذرد چای تغییر رنگ خواهد داد)
دمنوش های مثلثی
دمنوش های مثلثی

دمنوش های مثلثی

دمنوش های مثلثی یکی از اقلام انواع دمنوش های مختلف هستند و صرفا از نظر شکل ظاهری با دیگر دمنوش ها تفاوت دارند. محتویات و مواد گیاهی که در دمنوش ها وجود دارد داخل بسته بندی دمنوش های مثلثی نیز هست و فقط همانطور که گفته شد از نظر شکل و نوع بسته بندی با دیگر انواع دمنوش ها تفاوت دارد. در ادامه به معرفی چند نوع دمنوش مثلثی می پردازیم.

رنگ دمنوش دمنوش هر گیاه و میوه رنگی خاص به خود دارد. باید توجه داشت که در برخی موارد کشیدن خط تفکیکی بین رنگ‌های زرد و نارنجی یا قهوه‌ای کم رنگ مشکل است و با گذشت زمان رنگ چای تغییر کرده و پررنگ‌تر خواهد شد. رنگ دمنوش را می‌توان به رنگ‌های زیر تفکیک کرد:

  • چای قرمز: نمونه چای ترش، رز، میوه گل رز
  • چای زرد: بادیان رومی، یونجه، سنبل ختایی (انجلیکا)
  • چای نارنجی: سرخارگل، آقطی سیاه، گلرنگ
  • چای قهوه‌ای: دارچین، فرنجمشک، ماته (نوع سیاه)
  • چای آبی: پنیرک، اسطوخودوس (لاوندا)، گل گندم (رنگ آبی چای فقط مدتی دوام دارد و اگر زمان زیادی از افزودن آبجوش بگذرد چای تغییر رنگ خواهد داد)
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «دمنوش های مثلثی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره دمنوش های مثلثی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.