زمان مطالعه: 4 دقیقه
کلاس آموزش برنامه نویسی جی ای اس GIS

کلاس آموزش برنامه نویسی جی ای اس GIS

کلاس آموزش برنامه نویسی جی ای اس GIS نرم افزارهای مورد استفاده در بخش های مختلف یک سامانه Web GIS را می توان به...

کلاس آموزش برنامه نویسی جی ای اس GIS

کلاس آموزش برنامه نویسی جی ای اس GIS
کلاس آموزش برنامه نویسی جی ای اس GIS

نرم افزارهای مورد استفاده در بخش های مختلف یک سامانه Web GIS را می توان به دو دسته تجاری و آزاد تقسیم کرد. یعنی شما برای راه اندازی سامانه Web GIS می توانید دو رویکرد داشته باشید. یا از نرم افزارها و ابزارهای تجاری استفاده می کنید و یا از نرم افزارها و ابزارهای متن باز. در این نوشته ما مروری بر این دو روش خواهیم داشت.

نرم افزارهای تجاری، آن دسته از نرم افزارها هستند که شما برای استفاده از آنها می بایست پول پرداخت کرده تا پروانه بهره برداری آنرا خریداری نمایید.

نرم افزارهای آزاد، آن دسته از نرم افزارها هستند که شما برای استفاده از آن ها هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنید. این نرم افزارها بیشتر بصورت متن باز منتشر می شوند. بدین معنا که شما علاوه بر استفاده رایگان از آن ها، می توانید کد منبع آنها را نیز دریافت نموده و بسته به نیاز خود، تغییراتی را در آن ها اعمال نمایید.

در این نوشته، قصد نداریم این دو دسته نرم افزار را با هم مقایسه کنیم و به بررسی مزایا و معایب آنها بپردازیم، چراکه نیاز به آموزش جداگانه ای دارند. قصد داریم بزودی در سایت GISPlus، سلسله نوشته های آموزشی را منتشر کنیم تا بتوانید به یادگیری در زمینه نرم افزارهای آزاد مکانی و توسعه سامانه اطلاعات مکانی متن باز بپردازید.

برای بهرمندی از این آموزش ها می توانید به رایگان در کلاس آموزش Web GIS، شرکت کنید تا نوشته های آتی برای شما ارسال شوند.

آموزش برنامه نویسی جی ای اس GIS

به گزارش آسمونی برنامه نویسی جی ای اس GIS یکی از مهارت ها و حرفه هایی است که کاربردهای بسیار زیادی داد و بسیاری از افراد علاقمند به یادگیری آن هستند. با فراگیری برنامه نویسی جی ای اس GIS علاوه بر اینکه به مهارتی مسلط می شوید که جامعه امروزی به آن نیاز فراوان دارد، از طریق آن می توانید کسب درآمد هم داشته باشید.

آموزش برنامه نویسی جی ای اس GIS

برای یادگیری این رشته، کلاس هایی برگزار می شود که متقاضیان با مراجعه به کلاس آموزش برنامه نویسی جی ای اس GIS ، می توانند آموزش های لازم را ببینند.

دوره آموزش برنامه نویسی جی ای اس GIS

در این دوره ها مطالب کامل مربوط به برنامه نویسی جی ای اس GIS به صورت پروژه محور آموزش داده می شود. کارآموزان در پایان دوره آموزشی برنامه نویسی جی ای اس GIS می توانند در این زمینه فعالیت کنند.

ما در این بخش آسمونی، در ادامه ی معرفی انواع کلاس های آموزشی، مطالبی که ممکن است در موسسات و آموزشگاه برنامه نویسی جی ای اس GIS مطرح شود را برای شما عزیزان شرح می دهیم.

training-gis
training-gis

کلاس آموزش برنامه نویسی جی ای اس GIS

مطالبی که ممکن است در کلاس آموزش برنامه نویسی جی ای اس GIS مطرح شود به شرح زیر است:

مقدمه ای بر متن باز

با پیشرفت روز افزون GIS و استفاده گسترده از آن در پردازش، تجزیه و تحلیل داده‌های مکانی و همین طور تصمیم‌گیری‌های بهینه در مسایل مدیریتی، شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری اقدام به تولید نرم‌افزارهای کامل و جامعی در این زمینه، نمودند. برای استفاده از این نرم افزارها می بایست هزینه های بالای خریداری این نرم‌افزارها را متحمل شد.

همچنین وجود انحصار و وابستگی به برخی شرکت ها، عدم امکان دسترسی به کد برنامه‌ها و عدم امکان دستکاری آنها و برخی دلایل دیگر، بسیاری از متخصصان و برنامه نویسان را به توسعه نرم‌افزارهای متن‌باز در حوزه سامانه‌ اطلاعات مکانی، تشویق نمود تا دنیای جدیدی فراروی استفاده‌کنندگان از این نرم‌افزارها، باز شود.

توسعه سامانه اطلاعات مکانی متن‌باز، با توجه به تاریخچه نرم‌افزارها، سابقه طولانی دارد، به طوری که اولین سامانه در سال 1978 بوجود آمد. امروزه سامانه های متن‌باز زیادی وجود دارد که تمامی جنبه‌های کار با داده‌های مکانی را پوشش می‌دهند و استفاده از آن‌ها، بسیاری از نیازهای کاربران در سراسر جهان را برآورده می‌سازد.

کلاس آموزش برنامه نویسی جی ای اس GIS
کلاس آموزش برنامه نویسی جی ای اس GIS

متن باز در برابر تجاری

واژه متن‌باز ، در مقابل واژه متن‌‌بسته در ‌واقع روشی برای تولید و انتشار نرم‌افزار است. اغلب به این‌گونه نرم‌افزارها، نرم‌افزارهای آزاد متن‌باز یا Free Open Source Software یا به اختصار FOSS گفته می‌شود.

به زبان ساده، هر برنامه رایانه‌ای که اجرا می‌کنیم، قبلا توسط یک یا چند برنامه نویس تولید شده و به یک برنامه قابل‌اجرا در محیط یک سیستم‌عامل تبدیل می‌شود. در ابتدای تولید نرم‌افزار (دهه 70 میلادی) برنامه‌های رایانه‌ای به همراه کدهای برنامه نویسی منتشر می‌شدند و استفاده‌کنندگان از نرم‌افزارها مشکلی برای تغییر آنها نداشتند. از اواخر دهه 70 میلادی، تولیدکنندگان نرم‌افزار، شروع به بستن کدهای برنامه نویسی کردند و به مشتریان گفتند که نمی‌توانید کد را ببینید و برای هر تغییری که در نرم‌افزار لازم دارید، باید از ما سرویس بگیرید. Microsoft اولین شرکت با ایده نرم‌افزارهای اختصاصی بود.

به عنوان یک نمونه از نرم‌افزارهای اختصاصی می‌توان به سیستم‌عامل Windows اشاره کرد و به‌عنوان یک نمونه از نرم‌افزارهای آزاد متن‌باز می‌توان از سیستم عامل Linux نام برد.

گروه اولیه ای که ایده متن‌باز را مطرح کردند (به انگلیسی Open Source Initiative) یا به اختصارOSI، تعریفی از نرم‌افزار متن‌باز در 9 عبارت ارائه داده‌اند:



  • نرم‌افزار باید بدون نیاز به حق امتیاز یا هرگونه پرداختی برای فروش، امکان توزیع به صورت آزاد را داشته باشد.
  • کد منبع باید در دسترس باشد؛ اگر توزیع نرم‌افزار شامل کد منبع نیست، برنامه‌نویس باید بتواند نرم‌افزار را به ‌راحتی پیدا کند، تا امکان تغییر آنرا داشته باشد(برای مثال از یک صفحه‌ی وب، قابل download باشد.)
  • اعمال تغییرات و کارهای بعدی روی برنامه امکان‌پذیر باشد و این برنامه‌های جدید را باید بتوان تحت همان شرایط برنامه‌ی اولیه و نرم‌افزار اصلی تکثیر کرد.
  • نگهداری تمامیت کد منبع اولیه، چه با نیاز به تغییر جهت توزیع به عنوان فایل‌های وصله‌ای و چه با نیاز به وجود نگارش‌های متفاوت، ممکن باشد.
  • هیچگونه تبعیض و تمایزی بین اشخاص و گروه‌ها وجود نداشته باشد.
  • هیچگونه تبعیض و تمایزی بین هر فعالیتی که در راستای نرم‌افزار انجام می‌گیرد، وجود نداشته باشد.
  • اجازه‌نامه باید به هر کسی که یک کپی از برنامه را دریافت می‌کند، نیز اختصاص یابد؛ بدون اینکه آنها نیاز به توافق و هماهنگی با اجازه‌نامه‌ی دیگری داشته باشند.
  • اجازه‌نامه نباید به محصول یا توزیع خاصی اختصاص داشته باشد.
  • اجازه‌نامه، نباید به دیگر نرم‌افزارهایی که در طول پروژه‌ی مجوزگرفته‌ی جاری، توزیع و تکثیر شده‌اند، تعلق بگیرد.

با نرم‌افزارهای متن‌باز به طور کلی هر کسی این امکان را دارد که اصلاحاتی در نرم‌افزار ایجاد کند، آن را به سیستم‌های‌عامل جدید و معماری‌های پردازشگر انتقال دهد، با دیگران به اشتراک بگذارد و یا در برخی موارد، آن را بازاریابی کند. «کاسون» و «ریان» دو دانشمندی بوده‌اند که دلایل اصولی زیر را برای استفاده از نرم‌افزارهای متن‌باز ذکر کرده‌اند:



  • امنیت
  • مقرون به صرفه بودن
  • شفافیت
  • دوام
  • قابلیت همکاری با نرم‌افزارهای دیگر
  • متناسب‌سازی با سیستم‌های داخلی کشور‌ها
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «کلاس آموزش برنامه نویسی جی ای اس GIS» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره کلاس آموزش برنامه نویسی جی ای اس GIS فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.