یکشنبه 4 اسفند 1398

نگاهی به فیلم مردن در آب مطهر ساخته برادران محمودی

نقد از نرگس خرقانی پست اختصاصی آسمونی

ظرفیت‌هایی که هدر رفت. ترکیه مجبور هستند مدتی را در ایران سپری کنند. «حامد »با بازی «متین حیدرنیا» از افغانستان به ایران آمده است تا از طریق ایران خود را به اروپا برساند و به برادرش «سعید» در آلمان ملحق شود. اما در ابتدای فیلم« حامد» در راه آمدن به ایران با دختری به نام «رونا »آشنا می‌شود و رابطه ای عاشقانه میان این دو شکل می گیرد هر چند که «حامد »خیلی سریع از «رونا »جدا می‌شود و تا پایان فیلم تنها به این عشق اشاره می کند. «سهراب »دوست «حامد »که از افغان‌های مهاجر در ایران است و با خواهرش «سارا »در حومه تهران زندگی می‌کند، به دنبال «حامد» می‌آید و چند روزی میزبانش می‌شود. در ادامه فیلم داستان فیلم به این سمت می رود که «حامد» به چه شیوه ای به اروپا مهاجرت کند. او برای اینکه  بتواند در اروپا پذیرفته شود، باید توصیه های برادرش سعید  را بپذیرد وی ساکن آلمان است و براساس تجربیات دیگران این را می گوید.

نگاهی به فیلم مردن در آب مطهر
نگاهی به فیلم مردن در آب مطهر

در واقع بخش عمده مشکل فیلم مردن در آب مطهر همین سرگردانی فیلم است. مشخص نیست که داستان اصلی فیلم حول محور کدام موضوع است؟ آیا داستان عاشقانه تم اصلی فیلم است یا شیوه مهاجرت به اروپا و ... دغدغه اصلی داستان است و در پایان با توجه به سرنوشت «رونا »که به دست برادرانش به قتل می‌رسد موضوع قتل‌های ناموسی در افغانستان مطرح می‌شود و بیشتر فیلمنامه سردرگم می‌شود. به غیر از سردرگمی فیلمنامه شخصیت پردازی نیز در فیلم بسیار ضعیف است و از همین روی روابط آدم‌ها قابل باور نیست. خصوصا داستان عاشقانه« رونا »و «حامد» که بسیار دم دستی پرداخت شده و اصلا قابل باور نیست.

to-die-in-the-hot-water-movie
to-die-in-the-hot-water-movie

نوع دکوپاژ فیلم نیز برای مخاطب بسیار آزار دهنده است و بسیاری از پلان‌های فیلم به شکل کلوز آپ گرفته شده است. انگار سازندگان فیلم خواسته‌اند بدون بودجه آنچنانی فیلم را جمع کنند. اما این راه و روش ساخت فیلم سینمایی نیست و عجیب است که «برادران محمودی »پس از ساخت 4 فیلم سینمایی هنوز به این مهم پی نبرده‌اند! آنقدر فیلمنامه فیلم مشکل دارد و فیلم ضعیف است که این بر بازی بازیگران فیلم نیز تاثیر گذار بوده است خصوصا «علی شادمان »در نقش «سهراب »که بازیگر جوان و با استعدادی است در این فیلم بازی بسیار ضعیفی دارد. در واقع فیلم آخر «برادران محمودی »ظرفیت‌های زیادی را هدر داده است که جای تاسف است. موضوع حضور مهاجران افغانی در ایران همواره می تواند داستان های قابل توجهی را خلق کند که در سینما شاهد فیلم های خوبی در این رابطه بوده ایم اما فیلم «مردن در آب مطهر» به هیچ وجه از این ظرفیت ها بهره نبرده است و در بیشتر موارد فیلم ابتر و غیر واقعی است و به سختی می توان اتفاقات آن را باور کرد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نگاهی به فیلم مردن در آب مطهر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهی به فیلم مردن در آب مطهر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.