زمان مطالعه: 7 دقیقه
فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو

فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو

نام فیلم : زندگی مشترک آقا محمودی و بانو کارگردان : روح الله حجازی بازیگران : حمید فرخ نژاد ، هنگامه...


نام فیلم : زندگی مشترک آقا محمودی و بانو

کارگردان : روح الله حجازی

بازیگران : حمید فرخ نژاد ، هنگامه قاضیانی ، پیمان قاسم خانی ، ترلان پروانه و ترانه علیدوستی

فیلمنامه : علی طالب‌آبادی (بر اساس طرحی از : سید روح ا... حجازی)

تهیه‌کننده : مهدی داوری

مدیر فیلمبرداری : هومن بهمنش

درباره کارگردان

فیلم سینمایی « زندگی مشترک آقای محمودی و بانو » پس از فیلم « در میان ابرها » و « زندگی خصوصی آقا و خانم میم » سومین ساخته سینمایی روح الله حجازی در مقام کارگردان است .

فیلم « زندگی مشترک آقای محمودی و بانو » از فیلم های کنجکاوی برانگیز روح الله حجازی است که آغازگر جشنواره فیلم فجر سال 1392بود . فیلمی که با اندکی تاخیر در برج میلاد به نمایش درآمد و نوید برگزاری یک جشنواره قابل قبول را برای همه اهالی سحرخیز رسانه به همراه داشت .

فیلم « زندگی مشترک آقای محمودی و بانو » روح الله حجازی ، قرار بود که در سال 1391 در جشنواره فجر فیلم به نمایش درآید اما به دلایلی نامعلوم پخش نشد تا اولین سانس اولین روز جشنواره سی و دوم در سال 1392 با تماشای یک نمونه جسور سینمای اجتماعی نوین همراه شد .

« زندگی مشترک آقای محمودی و بانو » درست در ادامه مسیر « زندگی خصوصی آقا و خانم میم » اما این بار حرفه ای تر و ویرایش شده تر و البته جسارت آمیزتر ، روایت جدیدی از تغییر در جامعه ی ایران است . روایتی که علاوه بر این که پیشرفت شگرف حجازی در فیلم سازی و تسلط بر جزئیات فیلم سازی را نشان می داد ، نمایش واضح و بدون ادایی از آدم های معمولی و در دسترس سینمای ایران بود .

نکته درخشان حجازی در کار جدیدش ، درگیر نشدن در کلیشه تکرار شده ی سنت و مدرنیته در عین تکرار تقابل مضمونی آن است ، چیزی که معمولا در سینمای ایران به خروجی مکرر و قابل حدسی منتج می شود .حجازی این بار در «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» با رهایی از قید و بندهای مصنوعی گنجاندن آدم ها در قالب های تعریف شده ، چیزی که در « زندگی خصوصی آقا و خانم میم » زمین گیرش کرده بود ، به سادگی نشان داد که چگونه بنیان های روابط انسانی در جامعه جدید ایران با تغییر شیوه و منش زندگی و مهمتر از آن با تغییر نگاه به زندگی ، به راحتی قابل زیر و رو شدن است . 

داستان فیلم سینمایی زندگی مشترک آقای محمودی و بانو 

آسمونی :  فیلم « زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» مضمونی اجتماعی دارد . داستان فیلم « زندگی مشترک آقای محمودی و بانو » روایت تاثیر مهمانان بر زندگی خانواده آقای محمودی است . حضور مهمانان آقای محمودی و بانو ، زندگی مشترک آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد ؛ « زندگی مشترک آقای محمودی و بانو » بازگو کننده ی تفاوت‌های آشکار فرهنگی در انتخاب سبک زندگی است .

انسان های متمدنی که با ورود به یک خانواده تغییر پنهان شده ی پشت در خانواده ی محمودی را آشکار می کردند . قاسم خانی البته نپذیرفت و دعوای آدم های متمدن با خودشان همچنان ادامه پیدا کرد و تغییر در خانواده محمودی ناکامل باقی ماند . اما زنگ خطر ویرانی برای همه ی آدم هایی که ظاهرا ربطی به مختصات دنیای جدید ندارند را به صدا در آورد . آدم هایی که باید تکلیف خودشان را با دنیای جدید مشخص کنند . دنیای جدیدی که طبق روایت حجاری نتیجه ی نهایی اش ، بی اعتمادی و گسستن پایه های اصولی روابط انسانی است .

در فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» ترانه علیدوستی ، پیمان قاسم‌خانی ، هنگامه قاضیانی و حمید فرخ‌نژاد در این فیلم بازی می‌کنند . آقای فرخ‌نژاد یکی از متفاوت‌ترین بازی‌هایش را در این فیلم ارایه داده است . بازی پیمان قاسم‌خانی که همه را غافلگیر می‌کند . هنگامه قاضیانی و ترانه علیدوستی نیز متفاوت‌ترین بازی‌هایشان را ارایه کرده‌اند . ترلان پروانه هم با این فیلم ورود به دنیای بزرگسالی دارد .

در بخشی از فیلم « زندگی مشترک آقای محمودی و بانو » ترانه علیدوستی به پیمان قاسم خانی رو می کند و به او می گوید : بیا مثل دو تا انسان متمدن اول به کار این ها (خانواده آقای محمودی) برسیم و بعد به دعواهای خودمان برسیم. 

نقدی بر فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو  

« زندگی مشترک آقای محمودی و بانو » تازه‌ترین فیلم روح ا… حجازی یک رفتارشناسی و تحلیل جسارت آمیز از نشانه‌های لغزش در یک خانواده سنتی و در حال استحاله است . فیلم با الگوبرداری از عالمانه‌ترین موازین اخلاق اسلامی آموزه‌های مورد توجه در روابط خانوادگی را به تصویر می‌کشد . به زبان روشن‌تر ، « زندگی مشترک آقای محمودی و بانو » فیلمی صددرصد ارزشی و مبتنی بر قواعد مورد اشاره در آموزه‌های اسلامی است .

بنابراین جای شگفتی خواهد بود اگر بشنویم فیلم مورد بحث به بهانه بدآموزی و ترویج بی‌بند و باری در روابط انسانی و خانوادگی از متن و حاشیه جشنواره دور مانده است و باید گفت ؛ وای به حال سینمایی که بخش برگزیده و مورد اعتمادی از جامعه کارشناسی هنر و اهل تفکرش با معیارهای سطحی و برکنار از هوشمندی به ارزیابی پدیده هنر می‌نشینند .

در حالی که نشانه‌های ارزشی پیدا و پنهان در ابعاد ساختاری و درون مایه « زندگی مشترک آقای محمودی و بانو » را در یک مواجهه ی شتاب زده هم می‌توان ردیابی و کشف کرد .

روح ا… حجازی تصویر و تحلیل جامعه شناختی و واقع بینانه‌ای از مناسبات انسانی در یک خانواده سنتی آماده لغزش ارایه می‌دهد . خانواده‌ای که پیداست عقبه اعتقادی و سلامتی داشته و در حال گذار و استحاله است . روشن‌ترین نشانه از این عقبه سنتی و اعتقادی را در فصل بیرون کشیدن نردبام چوبی از انباری خانه در برابر داریم . چند دیگ سنگین و بزرگ مسی بر درگاه انباری خودنمایی می‌کند . وجود دیگ‌های ده منی در انباری یک خانواده سه نفره چه کاربردی غیر از مراسم نذری پزان در یک خانواده سنتی و اهل اعتقاد دارد ؟ روح ا… حجازی با تیزهوشی یک کارگردان کار بلد از هرگونه تأکید و اشاره مستقیم به این نشانه پرهیز می‌ کند .

 

نشانه‌ هایی که حجازی در فیلم « زندگی مشترک آقای محمودی و بانو » به کار برده است با وجود برکنار ماندن از اشاره مستقیم و کلیشه‌ای نشانگر عقبه تاریخی و هویت اجتماعی ساکنان این خانه است . در فیلم البته نشانه‌های پراکنده و بیشتری در اختیار تماشاگر قرار می‌گیرد .

به یکی از نشانه‌ها درباره هویت سنتی و عقبه اعتقادی خانواده محمودی اشاره کردیم . حالا به دلایل استحاله و موقعیت آماده لغزش این خانواده می‌پردازیم . ستون سنگی مورد اشاره در فیلم که بنا به شنیده‌ها مهمترین نکته سوء تفاهم برانگیز مضمونی و پیام تاویل و تفسیربردار فیلم بوده ، در واقع برجسته‌ترین نماد و نشانه برای تعریف استحکام بنیان و هویت تاریخی این خانواده در حال لغزیدن است . خانواده ی محمودی برای پوشاندن این ستون پایداری که از نگاه جامعه در حال گذار به مدرنیسم شکل و شمایل زُمخت و ناهنجاری دارد به پوشاندن و مخفی کردن آن زیر یک پوشش چوبی مدرن و احتمالاً منبت کاری رضایت داده‌اند .

غافل از ماهیت استحکام بخشنده و زندگی‌ساز آن که سقف و دیوارهای چند نسل خاندان محمودی بر اساس آن استوار و پایدار مانده و به امروز و اینجا رسیده است . انکار این شالوده حیاتی که می‌تواند نماد سنت و عقبه اعتقادی خانواده محمودی تعریف شود ، اولین گام ورود به لغزشگاه است . خانواده ی آقای محمودی با احساس شرمندگی و انکار این عقبه هویتی ، مسیر هم رنگ شدن با جامعه و وابستگان طبقه اجتماعی جدید خود را در پیش گرفته‌اند . نشانه‌های این استحاله و لغزش در رابطه غیرمتعارف و شوخی‌های سبک سرانه آقای محمودی با خواهرزاده ی بی بند و بار همسرش (ترانه علی دوستی) به روشنی احساس می‌شود .

 

همسر خانواده (هنگامه قاضیانی) هنوز هم رگه‌های آشکاری از اعتقاد به سنت‌های اصیل و کم رنگ شده در مناسبات خانوادگی را در واکنش‌ها و رفتار خود بروز می‌دهد . رنج ویرانگر و هولناک او را با تمام وجود حس می‌کنیم در پیش زمینه نهایی که آقای محمودی و زن جوان با خنده و شوخی در عمق صحنه پیدا و پنهان می‌شوند .

رفتار سبک سرانه زن جوان و سیگار کشیدن در جمع با اعتراض خاله‌اش همراه است . در سکانس ابراز هم دلی و تعریف مرد جوان‌تر (پیمان قاسم‌خانی) از خاله برای اولین بار لبخند رضایت بر چهره ی همیشه غمگین زن میان سال می‌نشیند . پس این زن کم و بیش پای بند سنت‌ها هم از آسیب وسوسه‌های شیطانی برکنار نیست . مثل دختر نوجوان و چهارده ساله ی خانواده که با الگو قرار دادن دختر خاله ی بی بند و بار خود سریع‌تر از دیگران آماده ی لغزیدن است . تعریف و تمجید او از بوی ادکلن مرد جوان تر یک نشانه روشن از این خود باختگی است .

در خانواده‌ای که تک تک افرادش با انکار نشانه‌های اصالت و سنت و احساس شرمندگی از ستون پایداری خانواده در مسیر استحاله هویتی پیش می‌روند ، پرسه گردی آزادانه شیطان در فضای خانواده را می‌شود احساس کرد . آقای محمودی و همسرش با ورود به مرحله ی حساس میان سالی بیش از هر زمان در برابر وسوسه‌های شیطانی آسیب‌پذیر به نظر می‌رسند …

زن با از دست دادن جاذبه‌های جوانی به مرحله تسلیم رسیده است و انگیزه‌ای غیر از مادری و مراقبت از دختر نوجوان و نقش کدبانوی خانه ندارد . آقای  محمودی اما با هجوم نیازهای مردانه میان سالی روبه‌روست و این نیاز را با رفتار و گفتار غیر متعارف و شوخی و خنده با زن جوان که می‌تواند جای دختر او باشد بروز می‌دهد .

در بدگویی از مرد جوان‌تر حس حسادت آشکاری از خود نشان می‌دهد . به همسر خود اعتراض می‌کند : « یه دستی به سر و روی خودت نمی‌کشی ، بوی پیاز و سیر و آشپزخونه میدی … » این همان اعتراضی است که در آموزه‌های مترقی اسلامی برای پایداری بنیان خانواده و رابطه ی زناشویی به آن تأکید می‌شود و برخی دیگر از جزییات قصه متکی به الگوهای دینی در خانواده است . پس … بدا به حال سینمایی که کارشناسان برگزیده‌اش فیلمی با درون مایه ی صد در صد دینی را ضد ارزش و مبلغ بی بند و باری معرفی و از جشنواره حذف می‌کنند !

نویسنده نقد: محسن سیف

نظر خود را درباره «فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.