زمان مطالعه: 2 دقیقه
راز خلاقیت در چیست؟ آیا خلاقیت دردساز هم میشود؟

راز خلاقیت در چیست؟ آیا خلاقیت دردساز هم میشود؟

آیا تا به حال سعی کرده اید با قوانین جدیدی فکر کنید و مشکلاتتان را به روشهای نوین حل کنید؟

چه طرفدار نقاشی های ونگوگ باشید و چه شیفته ی نظریات اینشتین، یک خصوصیت را همواره در خود دارید:"خلاقیت و علاقه به آن" تخیل و تصور خصوصیتی است که همواره انسان ها را رو به جلو حرکت داده و باعث پیشرفتمان در ایده پردازی و حل مسایل و خلق چیزهای جدید شده.

اما چرا تعدادی از ما انسان ها از مقادیر متفاوتی خلاقیت و تخیل برخوردار هستیم؟ و آیا میتوانیم این خصوصیت را در خود تقویت کنیم؟ علم امروز چند جواب برای این سوال پیدا کرده که به آنها خواهیم پرداخت:

قوه تخیل خلاقانه

اغلب افراد تخیل خلاقانه را آنچه که هنگام ساختن یک قطعه اپرا یا کشف یک موضوع مهم علمی رخ میدهد میدانند، این درحالی است که خلاقیت در همین امور روزانه ما خودش را نشان میدهد؛ دقیقا وقتی که لازم است تعمیرات خانه را انجام دهیم یا چیزی بسازیم.

خلاقیت
خلاقیت

اما آیا چنین خلاقیتی قابل پرورش هست؟

همه مان میدانیم که تعدادی از مردم از خلاقیت بیشتری برخوردار هستند و به طور کلی در هر جمعی اینها اشخاص خلاقتری شناخته میشوند. اما تحقیقات جدید علمی نشان داده که تخیل و خلاقیت میتواند تحت تاثیر اطراف و همچنین میزان تلاش ما برای پرورش خودمان باشد. بطور مثال مطالعات روانشناسی نشان داد که کودکانی که در معرض محتوی تصویری یا داستان های خلاقانه قرار میگیرند یا خواهر و برادر یا اطرافیان خلاق تری دارند، در آینده استعداد بیشتری در حل مشکلات و تفکر خلاقانه نشان خواهند داد. در بزرگسالی هم کلاس های مختلف یادگیری نویسندگی و تفکر خلاق هم کمکتان خواهد کرد. به طور کلی لازم است که تنها در فضایی خلاق قرار بگیرید، خلاقیت و تخیل خودشان را تغذیه خواهند کرد.

 

جالب است بدانید اینشتین معتقد بود که بیش از هرچیز در واقع قوه تخیل باعث موفقیتش شده بود. و یک بار هم گفته "تخیل کلید هوشمندی است، نه دانش!"

 

قوه تخیل رویایی

برای بسیاری از مردم موفقیت فقط با یک چیز معنا شده، اینکه به رویاهایشان برسند و شب و روز روی آن ها تمرکز کنند. اگرچه آسمونی معتقد است این روش خیلی هم مناسب نیست، اما ممکن است برای بسیاری این تنها راه باشد؛ که خود را وقف اهدافشان کنند تا زمانی که به آن ها دست یابند. البته در نگاه اول قوه تخیل رویایی حتی خطرناک نیز میتواند باشد. به این خاطر که ممکن است در واکنش به اتفاقات ناگوار فعال شود و شخص را از واقعیت به طور کامل قطع کند. اما فواید بسیار خود را نیز دارد: کودکان با این مدل قوه تخیل میتوانند خالق هنر شوند و داستان سرایی کنند و در آینده ای نه چندان دور به واسطه این خیالبافی ها به افرادی موفق در زمینه های هنری و ادبی تبدیل شوند. همچنین برخورداری از تصورات و تخیلات قوی منجر به داشتن حافظه ای قوی و قوه برنامه ریزی عملی و دقیق میشود که این خود لطف بسیاری در بر خواهد داشت.

خلاقیت
خلاقیت

قوه تخیل و تصورات گذرا

بسیاری از افرادی که تفکراتشان نه به صورت کلام و بلکه به صورت تصویر است، مدل های دیگری از گذشته خود را تصور میکنند و همواره دنبال راه حل و تغییر هستند. این گونه افراد ممکن است همه خاطرات خود را به صورت واضح به یاد آورند و برای حل مشکلات گذشته راه حل های تازه ای کشف کنند که اغلب اگر احساسات خود را کنترل نکنند موجب ناراحتیشان میشود. اما برای رشد ذهنی و فکری، داشتن چنین قوه تخیل و ادراکی خالی از لطف نمیباشد بلکه بسیار هم مفید خواهد بود؛ درصورتیکه افسوس گذشته را نخورند.

نظر خود را درباره «راز خلاقیت در چیست؟ آیا خلاقیت دردساز هم میشود؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره راز خلاقیت در چیست؟ آیا خلاقیت دردساز هم میشود؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.