زمان مطالعه: 2 دقیقه
دشت کالپوش شاهرود

دشت کالپوش شاهرود

همه ساله از اواسط اردیبهشت ماه تا اوایل خرداد میلیون ها گل شقایق دشت کالپوش شاهرود را به رنگ صورت سرخ آتشین...

12044_799
12044_799

همه ساله از اواسط اردیبهشت ماه تا اوایل خرداد میلیون ها گل شقایق دشت کالپوش شاهرود را به رنگ صورت سرخ آتشین درمی‌آورد آنچنان که گویی خالق هستی چادری سرخ بر دشت های سبز گسترده تا برای دقایقی آدمی را به جهت درک قدرت لایزال خود به تامل وا دارد .

این دشت حدفاصل میان شهرستان شاهرود و گنبد کاووس است که دوستداران طبیعت را همه ساله به دیدن خود در طبیعت بسیار زیبای منطقه دعوت می‌کند و جلوه ای از بهشت را پدید می‌آورد.

آنچه این دشت را از نمونه‌های مشابه متمایز ساخته و از ویژگی‌های بارز آن محسوب می شود  وجود آبشارها، چشمه‌ها و گونه‌های درختان جنگلی دراین محدوده و نیز مناطق زیبای قشقلته , آبشار زو (نام نیک)، آبشار حسین آباد در پیرامون آن است .

دسترسی به این منطقه به گونه ‏ای است که پس از طی 460 کیلومتر از مسیر تهران به مشهد، با رسیدن به شهر زیبای میامی به سمت شمال (جاده جاجرم) تغییر مسیر داده و به منطقه کالپوش منتهی می‏ شود.

12043_677 (1)
12043_677 (1)

موقعیت ممتاز کالپوش در جذب گردشگر

این منطقه سرسبز و جنگلی با 14 هزار هکتار جنگل، 30 هزار هکتار مرتع و 34 هزار هکتار مزارع زیر کشت با بارندگی کافی و اراضی مستعد برای کشاورزی و جنگل‏داری، در فصل بهار با دشت‏ های مملو از گل‏ های شقایق، در شهریورماه با گل‏ های آفتابگردان، در پاییز و زمستان با مناظر زیبا و در مجاورت با پناهگاه حیات ‏وحش خوش ‏ییلاق و پارک ملی گلستان از موقعیت ممتاز گردشگری برخوردار است.

12039_289
12039_289

واقع شدن در اقلیم نیمه‌مرطوب از یک ‏سو و وضعیت اراضی کشاورزی (دیم‏زار) که با کشت گونه‏ های گیاهی مشخص می‏ شود، سبب شده تا پوشش گیاهی منطقه از شرایط ویژه‏ای برخوردار باشد.

 وجود 10 درصد مناطق نمونه گردشگری سمنان در کالپوش

علاوه بر گونه‏ های زراعی، انواعی از درختچه‏ های جنگلی نیز در منطقه کالپوش دیده می‏ شود و در این میان، دو مورد از گیاهان منطقه، یعنی گل شقایق و گل آفتابگردان به طور ویژه ‏ای به عنوان امتیاز گردشگری درآمده ‏اند.

قرار گرفتن 10 درصد مناطق نمونه گردشگری استان در محدوده کالپوش (دشت شقایق و آفتابگردان، جنگل دشت شاد و جنگل و آبشار نام نیک) از اهمیت گردشگری منطقه کالپوش و استعدادهای بالقوه و خدادادی این خطه زرخیز از سرزمین هزار نقشمان حکایت دارد.

رویش شقایق در دشت‏ ها و مزارع از نظر کشاورزان نوعی آفت محسوب می‏ شود و سمپاشی‏ های پی در پی در سال ‏های اخیر نیز موجب کاهش رویش آن در منطقه شده است.

12042_878
12042_878

کمبود زیرساخت ها و تسهیلات رفاهی گردشگران از جمله مشکلاتی است که گریبان‏گیر این جاذبه ارزشمند بوده و باید با معرفی بیش‌تر، نسبت به جذب سرمایه‏ گذار در بخش گردشگری کالپوش تلاش کرد.

روستای تلوبین، جاذبه‏ دیگر منطقه کالپوش

علاوه بر سفر به دشت شقایق ‏ها، بازدید از کاروان‏سراهای تاریخی در مسیر مانند کاروان‏سرای بدشت، میامی، سپنج (جهان‏آباد) و موزه میامی نیز خالی از لطف نخواهد بود.

می‏ توان به منظور ایجاد تنوع در سفر، برای بازگشت مسیر نردین - گردنه خوش ‏ییلاق - شاهرود را انتخاب کنید تا چشم‏ اندازهای زیبای روستای تلوبین و گلستان را نظاره کرد و آن را به خاطرات خوب سفر افزود.

بازدید از آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مجموعه تاریخی بسطام و آرامگاه سلطان‏ العارفین، بایزید بسطامی می ‏تواند از برنامه‏ های سفر شما در بازگشت از منطقه کالپوش باشد و طبیعت‏گردی شما را رنگ و بویی عرفانی بخشد.

12041_119
12041_119

سوغاتی کالپوش

جاجیم‏ بافی، لاک‏تراشی، سوزن‏دوزی و دیگر دست‏بافته ‏ها از جمله صنایع دستی منطقه کالپوش محسوب می‏ شوند که در کنار فرآورده‏ های لبنی و تخمه آفتابگردان سوغاتی است که می‏ توان از کالپوش به ارمغان برد

نظر خود را درباره «دشت کالپوش شاهرود» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره دشت کالپوش شاهرود فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.