یک دربی با 194 هزار تماشاگر!

یک دربی به خاطر حساسیت هایی که بین هواداران دو تیم شرکت کننده ایجاد می کند، همیشه می تواند تماشاگرهای زیادی را به ورزشگاه بکشاند.

دربی دو تیم فلامنگو و فلومیننزه با 430 بار سابقه برگزاری، آن چنان برای هواداران دو تیم، حساس شده که آنها را تحت هر شرایطی به ورزشگاه می کشاند.اولین مسابقه از این تعداد بازی در 7 جولای 1912 برگزار شد و در حالی که هنوز 110 سال هم از بازیهای دو تیم نگذشته، بازیهای دو تیم به عدد 430 رسیده است؛ چیزی حدود 4 مسابقه بین دو تیم در هر سال!

حساسیت در نبردهای دو تیم، از اکتبر 1911 و قبل از شروع بازیهای دو تیم شکل گرفت. زمانی که گروهی از بازیکنان فلومیننزه که از شرایط تیم خود ناراضی بودند، این تیم را ترک کردند و به فلامنگو رفتند.

کمتر از یک سال بعد و در هفتم جولای 1912، نخستین مسابقه دو تیم در حضور 800 تماشاگر در استادیوم« لاران ژِیراس» با برتری(3-2) فلومیننزه به پایان رسید و داستان رقابت های پرشمار فلا- فلو به این شکل شروع شد؛ رقابتهایی که هر وقت دو تیم قدرت می گرفتند، حساس تر هم می شد.

پرتماشاگرترین دیدار باشگاهی تاریخ
پرتماشاگرترین دیدار باشگاهی تاریخ

در 23 نوامبر 1941 دو تیم در آخرین بازی جام کاریوکا مقابل هم قرار گرفتند. مسابقه به دلیل برگزاری در منطقه« لاگوآ» به مسابقه « فلا- فلو لاگوآ» معروف شد. رقابتی که نیمه اول آن(2-1 ) به نفع فلومیننزه به پایان رسید. در حالی که شش دقیقه به پایان بازی مانده بود« پیریلو» بازیکن فلامنگو، گل مساوی را به ثمر رساند و بازی(2-2) به پایان رسید. هرچند همین تساوی هم برای قهرمانی فلومیننزه کافی بود.

زمانی که محدودیتی در ورود هواداران به استادیوم غول پیکر ماراکانا نبود، این ورزشگاه نه فقط در بازیهای ملی، بلکه در بازیهای باشگاهی هم تمام رکوردها را از آن خودش می کرد. روز 12 دسامبر 1963 در مسابقه فلا- فلو 194603 تماشاگر به ماراکانا آمدند. هرچند که بلیت های فروخته شده 177656 بلیت بود، اما عده زیادی هم بدون بلیت وارد ورزشگاه شدند تا این آمار عجیب به جا گذاشته شود و پرتماشاگرترین مسابقه باشگاهی تمام تاریخ فوتبال، به این بازی اختصاص پیدا کند.

بعد از این مسابقه، باز هم دیدار فلومیننزه و فلامنگو، ماراکانا را مملو از تماشاگر کرد. در دو دهه بعدی، تعداد بازیهای دو تیم که در حضور بیش از 120 هزار تماشاگر برگزار شد، به ده مسابقه رسید. مثل تساوی(3-3) دو تیم در 18 اکتبر 1964 در حضور 136606 تماشاگر و برد(3-2) فلومیننزه در روز 15 ژوئن 1969 که این بار 171599 نفر را به ماراکانا کشاند و دومین مسابقه پرتماشاگر تاریخ دربی های فلا- فلو را به خود اختصاص داد.

the-most-watched-club-match-in-history
the-most-watched-club-match-in-history

این روند در دهه 70 هم ادامه پیدا کرد و در روز 16 می 1976 در تساوی بدون گل دو تیم، 155116 نفر وارد ورزشگاه شدند. آخرین مسابقه خاطره انگیز دو تیم، در روز 16 دسامبر 1984 با برتری(1-0) فلومیننزه خاتمه یافت که 153520 نفر از آن، دیدن کردند.

با کاهش جایگاههای تماشاگران در ورزشگاههای مختلف و منع قانون دیدن بازیها به صورت ایستاده، تمام این آمار و ارقام به تاریخ پیوستند و در حال حاضر هیچ استادیومی این قابلیت را ندارد که در آن، چنین رکوردهایی شکسته شود.

با این حال، چیزی از حساسیت نبردها کم نشد. مثل رقابت دو تیم در فینال کاریوکاپ 1991 که در روز 13 دسامبر،(1-1) تمام شد و فلامنگو با برتری(4-2) در بازی برگشت، قهرمانی را از آن خود کرد.

تا پایان سال 2020، این دو تیم 139 بار با هم مساوی کردند؛ فلامنگو 158 بار برنده شده و تعداد بردهای فلومیننزه 133 تاست.

تفاوتی ندارد که ماراکانا چند نفر را در خودش جا دهد؛ مساله مهم، حساسیتی هست که در گذر زمان ایجاد شده و این حساسیت، حتی در ورزشگاه 78 هزار نفری کنونی ماراکانا هم ذره ای کاسته نمی شود.

نظر خود را درباره «پرتماشاگرترین دیدار باشگاهی تاریخ» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره پرتماشاگرترین دیدار باشگاهی تاریخ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.