زمان مطالعه: 3 دقیقه
معرفی پولسازترین رشته های دانشگاهی

معرفی پولسازترین رشته های دانشگاهی

انتخاب رشته دانشگاهی تصمیم بزرگی است که آینده شغلی هر فردی را رقم خواهد زد. در این میان می‌توان شکاف درآمد...

انتخاب رشته دانشگاهی تصمیم بزرگی است که آینده شغلی هر فردی را رقم خواهد زد. در این میان می‌توان شکاف درآمد پنج‌سال پس از فارغ‌التحصیلی بین دانش‌آموزانی را که بیشترین و کمترین حقوق را دارند، مورد بررسی قرار داد. آسمونی در این بخش به معرفی پولسازترین رشته های دانشگاهی می پردازد.

معرفی پولسازترین رشته های دانشگاهی
معرفی پولسازترین رشته های دانشگاهی



معرفی پولسازترین رشته های دانشگاهی

فارغ‌التحصیلان پزشکی و دندانپزشکی به‌طور متوسط به 46‌هزار و 700 پوند دست پیدا می‌کنند، در حالی ‌که افرادی که رشته آنها اقتصاد بوده، 40هزار پوند به دست می‌آورند.

این ارقام دو برابر دستمزد متوسط فارغ‌التحصیلان هنرهای خلاق (20‌هزار و100 پوند)، کشاورزی (22‌هزار پوند) و ارتباطات جمعی (22‌هزار و 300 پوند) است. البته این شکاف درآمد در مواردی که دانشگاه از اعتبار بالاتری برخوردار باشد و نمرات دانشجویان نسبت به یکدیگر متفاوت‌‎تر یا بالاتر باشد، افزایش می‌یابد. با این حال یکی از نشریه‌های انگلیسی زبان، فهرستی از پولسازترین مشاغل دنیا را منتشر کرد که در رأس آن رشته‌های مدیریت، علوم ارتباطات، علوم کامپیوتر، طراحی و گرافیک، مهندسی نفت و مهندسی مکانیک قرار دارند.

رشته‌های پولساز بازار کار ایران

در حال حاضر تنها مهندسی، دکتری و وکالت جزو رشته‌های پردرآمد در ایران به حساب می‌آیند و رشته‌های همچون فنی‌ و حرفه‌ای و به خصوص رشته‌های علوم انسانی از بازار کار خوبی برخوردار نیستند.

کامپیوتر یکی از پولسازترین رشته های دانشگاهی

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و نیاز استفاده از کامپیوتر در مشاغل گوناگون، رشته‌ی کامپیوتر با دو گرایش نرم‌افزار و سخت‌افزار با بازار کار رو به رشدی همراه است. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در شرکت‌های تولید‌کننده قطعات، شرکت‌های تولیدی و خدماتی، شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزارها و هر شرکتی که نخواهد از این قافله عقب بماند، فعالیت داشته باشند. فارغ‌التحصیلان گرایش نرم‌افزار اگر مهارت خود را در برنامه‌نویسی افزایش دهند می توانند امیدوار باشند تا با درآمد بسیار خوبی جذب بازار کار شوند.

مدیریت یکی از پولسازترین رشته های دانشگاهی

حدود 10 سالی می شود که رشته MBA در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود. این رشته، یکی از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی در دوره کارشناسی ارشد است. هدف اصلی این رشته ایجاد مهارت‌های گوناگون مدیریتی در مهندسان رشته های مختلف است؛ چرا که تمامی شرکت ها و سازمان‌ها نیازمند نیروی ماهر در زمینه مدیریت بازاریابی و مارکتینگ، مدیریت استراتژیک، مدیریت منابع انسانی، تجارت و کارآفرینی  هستند بنابراین  رشته MBA  از بازار کار خوبی برخوردار است.

مدیریت بازرگانی گرایش بیمه یکی از پولسازترین رشته های دانشگاهی

فارغ‌التحصیلان این رشته به دلیل داشتن اطلاعات جامع در مورد بازرگانی و بازاریابی، روابط انسانی و امور مالی و اقتصادی به‌ خصوص بیمه، می‌توانند به‌ عنوان مدیران اجرایی در شرکت‌های بیمه فعالیت کنند.

علوم آزمایشگاهی یکی از پولسازترین رشته های دانشگاهی

بررسی علل ایجاد بیماری‌های مختلف و عوامل ایجاد‌کننده آنها از وظیفه مهم رشته علوم آزمایشگاهی است. این رشته از نظر کارآمدی و بازارکار، یکی از رشته‌های پردرآمد است و بیشتر فارغ‌التحصیلان این رشته به راحتی می‌توانند وارد بازار کار شوند. از گرایش‌های این رشته می‌توان به رادیولوژی، رشته‌های توانبخشی و… اشاره کرد.

the-most-expensive-college-courses
the-most-expensive-college-courses

داروسازی یکی از پولسازترین رشته های دانشگاهی

افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند کارهایی نظیر ارایه خدمات دارویی، مشاوره دارویی و بررسی روش‌های داروسازی و ضعف‌های احتمالی موجود در رژیم‌های دارودرمانی را انجام خواهند داد. اکنون حدود 97‌ درصد داروهای مورد نیاز کشور در کارخانه‌های متعدد داروسازی داخل کشور ساخته می‌شوند که قطعا وجود  متخصصینی در این کارخانه‌ها نیاز است. ناگفته نماند که در حال حاضر از بین 90‌درصد فارغ‌التحصیلان این رشته، 80‌درصد آنها جذب داروخانه‌ها شده و مابقی در صنایع داروسازی و آرایشی یا در کارهای اجرایی وزارت بهداشت و درمان فعالیت می‌کنند.

دندانپزشکی یکی از پولسازترین رشته های دانشگاهی

شاید استقبال بسیار بالایی که رشته دندانپزشکی از آن برخوردار است، این رشته را به مرز اشباع رسانده باشد اما همچنان در کشورهای جهان سوم نیاز به این رشته احساس می‌شود. براساس پیش‌بینی‌های انحام شده،  در 2030 میلادی، بهداشت دهان و دندان مردم به اندازه‌ای خوب خواهد شد که دیگر نیاز به دندانپزشکی عمومی نخواهد بود و فقط به‌ صورت تخصصی، افراد در این حرفه فعالیت می‌کنند‌. خوشبختانه درحال حاضر دندان‌پزشکان ما از درآمد خوبی در جامعه برخوردارند.

کاردرمانی و فیزیوتراپی یکی از پولسازترین رشته های دانشگاهی

این رشته‌ها از رشته‌های پردرآمد ایران ‌هستند که پیش‌بینی شده تا ‌سال 2022 به ترتیب 29 و 36‌درصد رشد داشته باشند؛ به‌ خصوص که آمار سن پیری جامعه متاسفانه بالا رفته است. در حال حاضر فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مراکز دولتی مانند بیمارستان‌ها، مراکز توانبخشی یا حتی فدراسیون‌های ورزشی فعالیت داشته باشند یا بعد از گذراندن دوران طرح و به‌ دست آوردن 6‌سال سابقه کار در بیمارستان‌ها و… خود اقدام به تاسیس کلینیک خصوصی فیزیوتراپی کنند.

رشته‌های پزشکی یکی از پولسازترین رشته های دانشگاهی

فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی اگر بتوانند در دوران تحصیل مهارت و دانش خود را بالا ببرند، می‌توانند در آینده، پزشکی سرشناس با درآمد بالا باشند. از طرفی این افراد با ادامه تحصیل می‌توانند یکی از رشته‌های پردرآمد پزشکی را انتخاب کنند. یکی از این پردرآمدها، متخصص زیبایی گوش، حلق و بینی و متخصص پوست و مو است که در حال حاضر در صدر لیست پردرآمدها قرار گرفته‌اند و دلیل آن نیز گرایش بسیار مردم به زیباتر شدن و زیباتر دیده‌شدن در جامعه است که این رشته را به پول‌سازترین رشته دانشگاهی تبدیل می‌کند.

علاوه بر گرایش‌های مذکور رشته‌های زیز نیز از درآمد خوبی برخوردارند:



  • متخصص مغز و اعصاب
  • متخصص بیماری‌های عمومی
  • متخصص بیماری‌های عفونی
  • متخصص بیماری‌های گوارشی
  • متخصص بیماری‌های قلبی و عروقی
نظر خود را درباره «معرفی پولسازترین رشته های دانشگاهی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی پولسازترین رشته های دانشگاهی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.