زمان مطالعه: 3 دقیقه
سازمان بورس و اوراق بهادار

سازمان بورس و اوراق بهادار

سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت یک شرکت سهامی عام تاسیس شد که در آن کارگزاران و یا معامله گران اوراق بهادار را طبق قوانین معامله می کنند.

بورس اوراق بهادار تهران که در سال ۱۴۰۲ به بورس تهران تغییر نام داده شده، بازاری متشکل و خودانتظام است که اوراق بهادار در آن توسط کارگزاران یا معامله‌گران طبق قانون مورد دادوستد قرار می‌گیرد. بورس اوراق بهادار در قالب شرکت سهامی عام تأسیس و اداره می‌شود. همچنین سهام بورس اوراق بهادار تهران در بورس تهران عرضه شده‌است.

تاریخچه سازمان بورس

ایده اصلی تشکیل سازمان بورس و اوراق بهادار به سال 1315 بر میگردد که یک شخص هلندی و یک کارشناس بلژیکی برای تنظیم قوانین به ایران آمدند اما این مطالعات با شروع جنگ جهانی دوم متوفق شد و نا تمام ماند . پس از این اتفاق در سال 1333 ، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، بانک مرکزی و وزارت بازرگانی شروع به ادامه دادن این ماموریت شدند و سرانجام پس از 12 سال در روز 15 بهمن 1346 بورس تهران با سهام شرکت های بانک صنعت و معدن و نفت پارس شروع به کار کرد. با پیروزی انقلاب اسلامی تعداد شرکت های در بورس از 105 شرکت به 56 شرکت تقلیل یافت . از سال 1368 و در چارچوب برنامه پنج‌ساله اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، تجدید فعالیت بورس به‌عنوان پیش‌زمینه اجرای خصوصی‌ سازی آغاز گردید.

 
بورس و اوراق بهادار
بورس و اوراق بهادار

 

رکوردهای بازار بورس تهران

یکشنبه سیاه

یکی از وحشتناک ترین سقوط های شاخص کل بورس در طی عمر 47 ساله اش در تاریخ 1393/12/23 اتفاق افتاد که شاخص با افت 2388 واحد باعث ورود بازار به محدوده 85 هزار واحدی شد. پس از یکشنبه سیاه شاخص کل سیر نزولی خود را پیش گرفت و به 70 هزار واحد رسید . این اتفاق باعث شد بسیاری از سهام داران سقوط 50 درصدی در سهم های خود را تجربه کنند . پس از این اتفاق شاخص باز هم به نزول خود ادامه داد تا در اوایل زمستان 1394 در 62 هزار واحد متوفق شد.

بورس و اوراق بهادار
بورس و اوراق بهادار

 

رکورد بیشترین نزول شاخص

رکورد نزول شاخص در روز شنبه ۱۳۹۳/۱۲/۲۳ با افت شدید ۳۵۹۰ واحدی با بازگشایی چند نماد پالایشی شکسته شد که بیشترین اثر کاهشی مربوط به نماد شپنا یعنی شرکت پالایش نفت اصفهان با ۱۴۴۷ واحد کاهش بوده و پس از آن نماد شبندر یعنی شرکت پالایش نفت بندرعباس که ۱۳۵۳ واحد در کاهش شاخص اثرگذار بود.

همچنین در روز سه شنبه ۱۳۹۹/۲/۲۳ شاخص کل بورس با کاهش ۲۶۳۱۸ واحدی (معادل ۲٫۵۱٪) سقوط کرد و به شاخص ۱٬۰۲۱٬۴۴۴ بازگشت. یکی از دلایل این اتفاق منفی شدن سهم‌های بزرگ بانکی و پتروشیمی در بازار بود که به دنبال آن اکثر سهم‌های بازار در این روز با افت ۵- درصدی و صف‌های فروش سنگین روبرو شدند. برخی از کارشناسان معتقدند دلیل این اتفاق نابلدی و عدم آشنایی سهامداران تازه‌وارد به بازار بورس و عدم توانایی کنترل هیجان و همچنین انتظارات رشدهای پی در پی بوده‌است. البته امسال یعنی سال ۱۳۹۹ رکورد نزول و ریزش شاخص نیز شکسته شد.

رکورد بیشترین افزایش شاخص

رکورد افزایش شاخص در روز یکشنبه ۱۳۹۴/۰۱/۱۶ با صعود شدید ۲۴۳۵ واحدی شاخص بازار سرمایه با اعلام توافق اولیه برجام برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و ۱+۵ دارندگان حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان رقم خورد.

در روز شنبه ۱۳۹۹/۰۲/۲۰ شاخص کل بورس با افزایش ۴۲۲۹۴ واحدی (معادل ۴٫۳۲٪) توانست از شاخص ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ واحدی عبور کند و رکورد تاریخی جدیدی را در بازار سرمایه ایران به ثبت برساند. کارشناسان دلیل رونق بازار سرمایه و استقبال مردم از این بازار را در سال ۹۹، عرضه سهام شرکت‌های دولتی توسط دولت، آزادسازی سهام عدالت و عدم جذابیت بازارهای موازی همچون ارز، طلا، مسکن و … می‌دانند.

رکورد بیشترین حجم تقاضا

نماد شرکت خودروسازی سایپا (با نام خساپا) بعد از حدود دو ماه توقف در روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹ با صف خرید تاریخی ۱۳ میلیاردی بازگشایی شد. دلیل استقبال سهامداران که عمدتاً هم سهامداران تازه‌وارد بودند افزایش نرخ قیمت خودرو و عقب افتادگی خساپا در این دو ماه از بازار بوده‌است. به نحوی که در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه هفته آخر اردیبهشت ۹۹ عده زیادی از سهامداران، سهم‌های خود را به فروش گذاشتند تا برای خرید این نماد در صف میلیاردی بنشینند. بازگشایی نمادهای خساپا و خودرو رفتار هیجانی سهامداران تازه‌وارد و سیو سود توسط سهامداران قدیمی توانست کل بازار بورس را در سه روز به وضعیت قرمز رنگ در بیاورد. صف خرید ۱۳ میلیاردی نماد شرکت سایپا در تاریخ بورس تهران بی نظیر بوده.

ساعت انجام معاملات سازمان بورس

معاملات بورسی در همه روز های هفته به جز پنج شنبه و جمعه و روزهای تعطیل از ساعت 9 تا 12.30 در جریان است . معاملات در تالار های معاملات انجام میشو و تنها از طزیق یک سیستم کاملا مکانیزه شده انجام میشود. برای خرید و فروش اوراق بهادار حتما نباید در تالار های معاملاتی حضور داشت و سهامداران میتوانند با دریافت کد آنلاین خود ار طزیق اینترنت به خرید و فروش اوراق بهادار بپردازند .

نظر خود را درباره «سازمان بورس و اوراق بهادار» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره سازمان بورس و اوراق بهادار فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.