زمان مطالعه: 2 دقیقه
زندگینامه شاه سلیمان (شاه صفی دوم)

زندگینامه شاه سلیمان (شاه صفی دوم)

شاه سلیمان (شاه صفی دوم) یکی از قدرتمندترین پادشاهان ایران بود. برای آشنایی با شاه سلیمان (شاه صفی دوم) این...

شاه سلیمان (شاه صفی دوم) یکی از قدرتمندترین پادشاهان ایران بود. برای آشنایی با شاه سلیمان (شاه صفی دوم) این بخش آسمونی را مطالعه نمایید چرا که زندگینامه شاه سلیمان (شاه صفی دوم) را شرح می دهیم.

زندگینامه شاه سلیمان (شاه صفی دوم)
زندگینامه شاه سلیمان (شاه صفی دوم)



زندگینامه شاه سلیمان (شاه صفی دوم)

شاه سلیمان دوم صفوی (1128–6 ذیقعدهٔ 1176 ه‍. ق)، با نام اصلی میرزا سید محمد مرعشی صفوی، کمتر از 3 ماه پادشاه ایران بود.

تبار شاه سلیمان (شاه صفی دوم)

پدر او میرزا محمدداود مرعشی صفوی نام داشت و مادرش شهربانو بیگم دختر شاه سلیمان یکم صفوی بود.

شاه سلیمان (شاه صفی دوم)پیش از پادشاهی

میرزا سید محمد، در زمان نادر شاه متولی حرم امام رضا گردید، از همین روی «میرزا سید محمد متولی» خوانده می‌شد. در بحران جانشینی نادر شاه، مأمور تعمیر و حفاظت از قم شد و سرانجام فرمانبردار شاهرخ شاه گردید و روانهٔ مشهد گشت. شایان ذکر است که شاهرخ شاه اگر چه نوهٔ پسری نادر شاه افشار بود ولی نوهٔ دختری شاه سلطان حسین صفوی نیز به‌شمار می‌آمد. شاهرخ شاه که از او در بیم بود، دو بار قصد کشتن او کرد که هر دو بار ناکام ماند. این امر به تحصن میرزا سید محمد در خانه‌اش انجامید. سرانجام در 20 محرم 1163 ه‍.ق گروهی از سرداران به سرکردگی امیر علم خان خزیمه، او را از خانه‌اش به ارگ بردند و شاهرخ شاه را دستگیر کردند.

پادشاهی شاه سلیمان (شاه صفی دوم)

او به حرمت ماه محرم، در 5 یا 9 صفر 1163 ه‍.ق تاج‌گذاری نمود و بلندپایگان حکومت خود را برگماشت و امیر علم خان خزیمه را به عنوان وکیل‌الدوله (نخست‌وزیر) برگزید. در دورهٔ کوتاه پادشاهی‌اش توانست هرات را از احمد شاه درانی بازپس بگیرد. هنگامی که از مشهد خارج شده بود، امیر علم خان بی اطلاع او شاهرخ را کور نمود. این اقدام سبب شد که امیر علم خان برکنار شود و امیر اصلان خان قِرِقلو به مقام وکالت گماشته شود، ولی با فروکش کردن خشم شاه، پس از یک هفته دوباره امیر علم خان به مقام وکالت گمارده شد.

شاه سلیمان دوم مالیات 3 سال را بر مردم بخشید. این اقدام سبب نارضایتی شماری از سرداران گردید. همسر شاهرخ به‌دروغ به‌شماری از سرداران خبر رساند که شاهرخ کور نشده‌است. یوسفعلی خان جلایر و شماری دیگر از سرداران در 11 ربیع‌الثانی 1163 ه‍.ق بر ضد شاه سلیمان دوم شوریده، او را دستگیر و کور نمودند، ولی هنگامی که شاهرخ را از بند آزاد کردند دریافتند که او به‌راستی کور شده‌است. امیر علم خان در آغاز از مشهد گریخت ولی سپس توانست مشهد را تصرف کند، اما سلیمان (میر سید محمد) دیگر مقام پادشاهی را نپذیرفت. یوسفعلی خان جلایر که گریخته بود، دستگیر و کشته شد.

کمتر از 4 ماه پس از برکناری شاه سلیمان دوم در مشهد، در 25 رجب 1163 ه‍.ق اتحادی سه‌گانه از سرداران (علیمردان خان بختیاری، ابوالفتح خان بختیاری و کریم خان زند) یکی دیگر از نوه‌های دختری شاهان پیشین صفوی یعنی شاه اسماعیل سوم را در اصفهان به تخت نشاندند.

suleiman-of-persia
suleiman-of-persia

فرزندان شاه سلیمان (شاه صفی دوم)

پس از برکناری، او پسران بزرگش یعنی سلطان داوود میرزا و سلطان علی میرزا را به عتبات فرستاد و مابقی را نزد خود در مشهد نگاه داشت.

سکه‌های زمان شاه سلیمان (شاه صفی دوم)

روی بیشتر سکه‌های او این شعر دیده می‌شود:

زد از لطفِ حق سکهٔ کامرانی / شهِ عدل‌گستر سلیمانِ ثانی

پشت سکه‌ها نیز شعار شیعه و نام دوازده امام حک شده‌است.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «زندگینامه شاه سلیمان (شاه صفی دوم)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره زندگینامه شاه سلیمان (شاه صفی دوم) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.