زمان مطالعه: 6 دقیقه
نگاهی به سری فیلم های جنگ ستارگان

نگاهی به سری فیلم های جنگ ستارگان

فیلم جنگ ستارگان محصول کشور آمریکا است که در چند فصل ساخته و عرضه شد. این فیلم در ایران هم طرفداران بسیار...

star-wars1
star-wars1

فیلم جنگ ستارگان محصول کشور آمریکا است که در چند فصل ساخته و عرضه شد. این فیلم در ایران هم طرفداران بسیار زیادی دارد. آسمونی در این بخش نگاهی به سری فیلم های جنگ ستارگان و نکاتی در مورد این فیلم ها که شاید تا به حال نمیدانستید را برای شما عزیزان تهیه کرده است که در ادامه می خوانید.

جنگ‌های ستاره‌ای (به انگلیسی: Star Wars) که در ایران به نام جنگ ستارگان مشهور است، یک فیلم فانتزی ماجراجویانه محصول سال 1977 میلادی است و سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما (با احتساب تورم) می‌باشد. این فیلم اولین فیلم از سری فیلم‌های جنگ ستارگان است؛ هرچند که از نظر سیر زمان قسمت چهارم است. کارگردان و نویسنده فیلم نامه این فیلم، جرج لوکاس است.

جنگ ستارگان بعدها دوباره، و این‌بار جنگ ستارگان قسمت چهارم: امیدی تازه (به انگلیسی: Star Wars Episode IV: A New Hope) نام‌گذاری شد.

این فیلم اولین قسمت از مجموعه سه‌گانه جنگ‌های ستاره‌ای جرج لوکاس، و از نظر زمانی چهارمین قسمت از شش‌گانه‌است. سه قسمت بعدی داستان را ادامه دادند. این فیلم‌ها که از مه 1999 اکران شدند، به داستان پس‌زمینهٔ این مجموعهٔ سه‌گانهٔ نخست به خصوص تاریخ شخصیت دارت ویدر می‌پرداختند.

در سال 2004 نسخه‌ای از این فیلم منتشر شد که افکت‌های تصویری و جلوه‌های ویژه جدیدتری به آن اضافه شده بود.

star-wars2
star-wars2

طرح داستان

دو ربات به دنبال اوبی ون کنوبی می‌گردند در این راه لوک اسکای واکر جوان برای کمک به آنها سیاره محل سکونت خود را همراه با اوبی ون کنوبی و هان سولو ترک می‌کند، تا برای نجات پرنسس لیا و کهکشان به سایر شورشیان بپیوندد ...

فیلم با حملهٔ ناوگان امپراطوری به یک کشتی سیاسی متعلق به جمهوری آلدران آغاز می‌شود و با ماجرای لوک اسکای‌واکر و ابی وان کنوبی از تاتویین تا یاوین 4 به پایان می‌رسد.

لوک نزد عمویش بزرگ می‌شود، و از خانواده‌اش اطلاعات چندانی ندارد؛ تا اینکه یک روز، عمویش دو روبوت برای کار در مزرعه می‌خرد. روبوت‌ها همان سی تری پی او و آر تو دی تو هستند که از سفینه لیا اورگانا که توسط دارت ویدر مورد بازرسی قرار گرفته، فرار کرده‌اند.

آر تو دی تو حامل پیامی برای اوبی وان کنوبی است که در اکنون سیاره تاتویین زندگی می‌کند. اوبی‌وان سالهاست که نام اصلی‌اش را بازگو نکرده و همه او را به نام بنِ پیر می‌شناسند. لوک موفق می‌شود، پیام ضبط شده در آر تو دی تو را که به صورت هولوگرام است، مشاهده کند.

پیام را خود پرنسس اورگانا ضبط کرده‌است. لوک با مشاهده همان پیام نسبت به ماجرا کنجکاو می شود. پیام خطاب به اوبی وان کنوبی است، و لوک که کسی را به این نام نمی‌شناسد، احتمال می‌دهد منظور همان بن پیر باشد. آر تو دی تو از دست لوک فرار می کند تاپیام را به اوبی وان برساندلوک دنبالش می کند ولی گرفتار دشمنان محلی میشود در همان هنگام اوبی وان امده و دشمنان را فراری میدهد. آنجاست که لوک با خبر می‌شود، پدرش یک جدای بوده‌است و اوبی وان اورا می شناخته.

اوبی‌وان به او می‌گوید پدرش در جدال با شخصی با نام دارت ویدر کشته شده، و شمشیر پدرش را به او نشان می‌دهد. لوک تصمیم می‌گیرد به انقلابیون بپیوندد، و هر طور شده پرنسس لیا را پیدا کند. اوبی‌وان به لوک که آخرین امید جدای‌ها و امپراطوری به حساب می‌آید، تعلیم می‌دهد و او را با مفاهیم فراموش شدهٔ جدای آشنا می‌سازد.

star-wars3
star-wars3

تأثیرات اجتماعی

این فیلم، گذشته از اثرات شگرف و عمیق در بخش‌های مختلف صنعت، هنر و اقتصاد سینما، باعث بازخوردهای متنوعی در لایه‌های مختلف اجتماعی امریکا و جهان، مانند تغییر در نگرش، سبک و سلایق فرهنگی شده است که تا هم اکنون نیز ادامه دارد. منبعث از همین تحولات، رونالد ریگان رئیس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا، طرح جاه‌طلبانهٔ نظامی فضائی امریکا موسوم به ابتکار دفاع استراتژیک را پروژهٔ ”جنگ ستارگان“ نامید.

20 حقیقت ناگفته درباره جنگ ستارگان :

1- وقتی که اولین فیلم جنگ ستارگان اکران شد، در کشور فرانسه هنوز مردم را با گیوتین اعدام می‌کردند. همان‌طور که اشاره شد اولین فیلم جنگ ستارگان در ماه مِی سال 1977 (اردیبهشت 1356) در سینماها اکران شد. آخرین اعدام به روش گیوتین در تاریخ 10 سپتامبر همان سال (شهریور 1356) انجام شد. گیوتین نام دستگاهی است که برای اجرای مجازات اعدام ازطریق قطع سر به کار می‌رفت. این دستگاه از یک چارچوب عمودی بلند و یک تیغه معلق تشکیل شده است. تیغه به وسیله‌ی یک طناب بالا برده می‌شود و پس از رها شدن و سقوط روی گردن، سر را از تن جدا می‌کند.

2- جیمز کامرون (کارگردان فیلم‌های مشهور Avatar، Aliens،Titanic) پس از تماشای فیلم جنگ ستارگان تصمیم گرفت که از شغلش به عنوان راننده‌ی کامیون استعفا دهد و وارد صنعت فیلم‌سازی شود. هنگامی که او به عنوان راننده‌ی کامیون مشغول به فعالیت بود، در زمان وقت آزاد خود تمرین‌ نویسندگی می‌کرد.

3- در هر یک از فیلم‌های جنگ ستارگان این جمله گفته می‌شود: «من حس بدی نسبت به این موضوع دارم». این جمله حتی در دیگر آثار جورج لوکاس مثل Indiana Jones ، the Kingdom of the Crystal Skull و The Monkey Island به کار برده شده است.

4- در دنیای جنگ ستارگان، شخصیت سیث (Sith) اولین شمشیر‌های لیزری را اختراع کرد، نه شخصیت جِدای (Jedi). اگر به خاطر داشته باشید، جِدی از سلاح‌های سبز و آبی تک تیغه استفاده می‌کرد ولی شمشیر‌ لیزری سیث قرمز بود.

star-wars5
star-wars5

5- جنگ ستارگان، ویکی‌پدیای مخصوص به خود را دارد که  نام آن Wookieepedia است. این دایرة المعارف تنها اطلاعات صحیح و معتبر درباره‌ی جنگ ستارگان را به نمایش می‌گذارد.

6- اکثر سربازان استورم‌تروپر در جنگ ستارگان چپ دست هستند. این موضوع آناتومی بدن آن‌ها را شرح نمی‌دهد، اما سلاحی که آن‌ها استفاده می‌کنند، براساس سلاح SMG استرلینگ 9 میلی‌متری مدل L2A3 طراحی شده است.

7- موسیقی متن جنگ ستارگان جزو 20 موسیقی عاشقانه است.این ساخته‌ی جان ویلیامز کاملا حس و حال عاشقانه و درونی دارد.

8- ساموئل ال.جکسون عبارت «لعنتی بدذات» را روی شمشیر لیزری که در جنگ ستارگان استفاده می‌کرد، حکاکی کرده بود. هیچکس ندیده که او مُرده باشد. این احتمال وجود دارد که دوباره در سری جنگ ستارگان دیده شود. اگر این اتفاق رخ دهد، امیدواریم که او عبارت «لعنتی بدذات» را فراموش نکند.

9- شخصیت دارث ویدر هرگز در هیچ یک از فیلم‌های پخش‌ شده‌ی جنگ ستارگان نگفت که «لوک، من پدرت هستم». این حرف به صورت یک نقل‌قول‌ غلط در فضای مجازی تبدیل شده است که او واقعا می‌گوید «نه، من پدرت هستم». این جمله به یکی از به یاد ماندنی‌ترین نقل‌قول‌های تحریف شده‌ی جنگ ستارگان تبدیل شده است.

10- در ترجمه‌ی برزیلی جنگ ستارگان (Star Wars) باید تغییراتی ایجاد شود. اگر برزیلی‌ها همین ترجمه مستقیم از جنگ ستارگان را به کار می‌بردند، بسیار گیج‌کننده خواهد بود. زیرا در زبان برزیلی جنگ ستارگان به معنای Count Dooku است و معنای چندان مؤدبانه‌ای در فرهنگ مردم بزریل ندارد. به همین خاطر کلمه‌ی «Dooku » را به «Dookan» تغییر دادند.

11- نام شخصیت«ایوُکس» هیچ وقت در فیلم‌‌های جنگ ستارگان گفته نشد. اگرچه حتما باید نام او را در فیلم‌نامه و تیتراژ پایانی دیده باشید.

12-از بورت رینولدز خواسته شده بود تا در اولین فیلم جنگ ستارگان به عنوان هان سولو ایفای نقش کند، اما او نپذیرفت. آیا می‌توانستید تصور کنید که کسی جز هریسون فورد این نقش را بازی کند؟

13- جون بون جوی،‌ اولین آلبوم موسیقی دوران حرفه‌ای خود را در سن 17 سالگی درباره‌ی جنگ ستارگان ضبط کرد. این آلبوم Christmas in the Stars: The Star Wars Christmas نام داشت که امروزه فراموش شده است.

star-wars4
star-wars4

14- نقش شخصیت یودا می‌توانست توسط یک میمون بازی شود. این حیوان تنها نیاز به یک ماسک و یک عصا داشت.

15- شخصیت یودا هیچ نژاد مشخصی ندارد. نژادی که او متعلق به آن است، هرگز نامش فاش نشده و به صورت یک راز باقی مانده است.

16- یودا در فیلم‌‌های مختلف، تعداد انگشتان متفاوتی دارد. در فیلم The Phantom Menace سال 1999 او سه انگشت و در فیلم The Empire Strikes Back سال 1980 چهار انگشت دارد.

17- ایوُکس به زبان تبّتی صحبت می‌کند. زبان او براساس زبان مردم اهل تبّت و نپال است.

18- دارث ویدر  از حضور در تمامی مراسم‌های رسمی جنگ ستارگان محروم است. دیوید پروس که دارث ویدر را به تصویر کشید، توسط جورج لوکاس بسیار خشمگین قالب‌ریزی شده بود.

19- احتمالا می‌توان از سکه‌های کلکسیونی جنگ ستارگان به عنوان پول واقعی استفاده کرد. در مزایده‌ و مناقصه‌های قانونی فوق‌العاده در جزیره‌ی کوچک واقع در جنوب اقیانوس آرام به نام نیوئه (از توابع نیوزیلند) این سکه‌ها پذیرفته می‌شوند.

20- اولین فیلم جنگ ستارگان که در سال 1977 اکران شد، در واقع اپیزود چهارم این مجموعه محسوب می‌شد و به دنبال آن، اپیزود پنجم و ششم در سال‌های 1980 و 1983 بر روی پرده‌ی سینماها رفت. اپیزود اول تا سوم مجموعه هم در سال‌های 1999 تا 2005 میلادی ساخته و اکران شدند. جورج لوکاس دلیل این کار را نبود تکنولوژی لازم در دهه‌ی 70 و 80 میلادی برای ساخت سه‌گانه‌ی اول عنوان کرد و به خاطر همین موضوع تصمیم به ساخت سه‌گانه دوم را گرفت. جالب است بدانید ادامه‌ی داستان مجموعه که اپیزود هفتم است، تحت نام «نیرو بیدار می‌شود»Star Wars: The Force Awakens هم در تاریخ 18 دسامبر 2015 (27 آذر 1394) به کارگردانی جی جی آبرامز اکران خواهد شد.

نظر خود را درباره «نگاهی به سری فیلم های جنگ ستارگان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهی به سری فیلم های جنگ ستارگان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.