زمان مطالعه: 5 دقیقه
جاهای دیدنی ایران

جاهای دیدنی ایران

ایران کشوری است که در هر یک از فصول زیبایی‌های خاص خود را دارد. ایران با داشتن سواحل زیبا، کوهستان‌های...

ایران کشوری است که در هر یک از فصول زیبایی‌های خاص خود را دارد. ایران با داشتن سواحل زیبا، کوهستان‌های سرسبز، آب‌وهوای فوق‌العاده در چهارفصل، اماکن تاریخی قدیمی و آثار باستانی کهن که نشان از فرهنگ و تمدن غنی ایران دارد، هر گردشگری را در هر گوشه جهان مجذوب خود خواهد کرد. آسمونی در این بخش به معرفی جاهای دیدنی ایران می پردازد.

جاهای دیدنی ایران
جاهای دیدنی ایران

جاهای دیدنی ایران

1. پرسپولیس یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران

حتما از پرسپولیس به‌عنوان پایتخت نخستین امپراتوری و مهد تمدن پارسی دیدن کنید. حتی به‌جرئت می‌توان گفت تا قدم بر سرزمین پادشاهان قدیمی نگذاشته‌اید، هنوز ایران را خوب نگشته‌اید.

2. دره‌ ستارگان یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران

قشم دارای مناظری شگفت‌انگیز و مملو از عجایب طبیعی است. از جمله مناطق دیدنی‌ قشم می‌توان به دره‌ی ستارگان اشاره کرد. این صخره‌ها از ماسه‌سنگ و مارل (سنگ آهک رس‌دار) تشکیل شده‌اند و طی سالیان دراز بر اثر فرسایش به اشکال عجیب‌وغریبی درآمده‌اند که با اندکی خیال‌پردازی شبیه چیزهایی همچون حیوانات، صورت، دست یا خیلی چیزهای دیگر به‌نظر خواهند رسید.

3. چُغازَنبیل یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران

چغازنبیل در استان خوزستان قرار دارد و نخستین مکان در ایران است که به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. جالب است بدانید که قدمت زیگورات چغازنبیل به قرن سیزدهم پیش از میلاد می‌رسد. در ساخت این بنا از آجرهای پخته با کتیبه‌هایی به خط میخی استفاده شده است. حتی در قسمتی از زمین این بنا، جایِ پای کودکی دیده می‌شود!

4. قلعه‌ی بابک یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران

برای بازدید از قلعه‌ی بابک در استان دریا واقع است و دورتادورش را دره‌های عمیقی احاطه کرده‌اند. اما اگر ترس از ارتفاع دارید، باید از دور به نظاره‌ی این بنا بنشینید. مکان مذکور زمانی سنگر یکی از پیشوایان خرمیان بود که با خلفای عباسی مبارزه می‌کرد.

5. مسجد نصیرالملک یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران

مسجد نصیرالملک واقع در شیراز بی‌شک یکی از زیباترین مساجد ایران است. وقتی به این مسجد وارد می‌شوید، با دنیایی از نقوش رنگارنگ روبه‌رو خواهید شد. این مسجد به‌خاطر رنگ خاص کاشی‌کاری‌هایش به «مسجد صورتی» نیز شهرت دارد.

6. تالاب انزلی یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران

تالاب انزلی در شمال کشور واقع است. با قایق‌سواری در این تالاب می‌توانید علاوه‌بر آبسَراها (خانه یا سرپناه‌هایی که پایه‌هایشان داخل آب استوارند) شاهد انواع گونه‌های پرندگان باشید و همچنین از تماشای نیلوفرهای آبی سربرآورده از آب تیره‌ی تالاب لذت ببرید.

7. جاده‌ چالوس یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران

اگر قصد سفر به شمال کشور را دارید، چه بهتر که از مسیر جاده‌ چالوس گذر کنید. این جاده به‌خاطر چشم‌انداز تماشایی، تونل‌های کوهی و همچنین چشمه‌ها و رودخانه‌هایش معروف است و به‌عنوان یکی از خوش‌منظره‌ترین جاده‌های ایران شناخته می‌شود.

8. میدان نقش جهان یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران

میدان نقش جهان در اصفهان زمانی محل بازی چوگان بود. در اطراف این میدان می‌توانید از بناهای تاریخی دیگری همچون کاخ عالی‌قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌الدین و نیز بازار سنتی اصفهان دیدن کنید.

9. سازه‌های آبیِ تاریخی شوشتر یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران

سازه‌های آبی تاریخی شوشتر واقع در استان خوزستان شامل مجموعه‌ای از سیستم‌های آبیاری است که قدمت‌شان به قرن پنجم پیش از میلاد می‌رسد. قبل از مشاهده‌ی نزدیک سازوکار این سیستم‌ها از تپه‌ی پشتی بالا بروید تا شکوه مهندسی ایرانیان باستان را از نزدیک نظاره کنید.

10. پل های اصفهان یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران

ازجمله معروف‌ترین پل های اصفهان می‌توان به سی و سه‌ پل و پل خواجو اشاره کرد که از روی زاینده‌رود می‌گذرند. پل‌های اصفهان تاریخ دورودازی را به خود دیده‌اند و از شاهکارهای معماری ایرانی محسوب می‌شوند. معماری خاص‌ برخی از این گذرگاه‌ها به‌گونه‌ای است که صدا در میان حجره‌های طاقی سراسر پل می‌پیچد و عابران خوش‌صدا را به وسوسه‌ی آوازخوانی می‌اندازد.

sights-of-iran
sights-of-iran

11. خانه‌های تاریخی کاشان یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران

در شهر کویری کاشان منازل تاریخی باصفایی وجود دارند که حیف است حیاط‌های درخت‌کاری‌شده و تزئینات داخلی‌شان را از نزدیک نبینید. بهترین زمان سفر به کاشان در فصل بهار است، چون هم هوا خیلی گرم نیست و هم می‌توانید در جشنواره‌ی گلاب‌گیری شرکت کنید.

12. خانقاه و آرامگاه شیخ صفی‌الدین یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران

این مکان محل دفن شیخ صفی‌الدین از رهبران مسلک صوفی در اردبیل است و علاوه‌بر مقبره شامل یک کتابخانه، مسجد و مدرسه نیز می‌شود. معماری این بنا با اصول عرفان صوفی سازگاری دارد.

13. کبوترخانه‌‌ها یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران

امروزه بسیاری از شهرنشینان کبوترها را مایه‌ی آزار می‌دانند، اما جالب است بدانید که کبوترها در ایرانِ پنج قرن پیش به‌خاطر فضولات‌شان موجودات بسیار ارزشمندی شمرده می‌شدند. برج‌های کبوتر هم درواقع آشیانه‌ی کبوتران بودند. هرکدام از این کبوترخانه‌ها می‌توانستند 14 هزار کبوتر را در خود جای دهند و از فضولات جمع‌آوری‌شده‌شان نیز به‌عنوان کود استفاده می‌شد.

14. چَک چَک یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران

چک چک مهم‌ترین زیارتگاه زرتشتیان در ایران است که در حومه‌ی شهر یزد قرار دارد. هر ساله زرتشتیان زیادی از این مکان بازدید می‌کنند. با بازدید از چک چک و سایر بناهای زرتشتیان در یزد می‌توانید با آیین‌هایی زرتشتی بیشتر آشنا شوید.

15. قلعه رودخان یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران

قلعه رودخان دژ نظامی مستحکمی است که در دوران ساسانیان ساخته شد و چند قرن پس از ساخت اولیه مجددا بازسازی شد. اینجا را به‌اسم «قلعه‌ی هزار پله» نیز می‌شناسند، چراکه برای رسیدن به قلعه باید زحمت بالارفتن از هزار پله را به‌جان بخرید، اما به‌زحمتش می‌ارزد.

16. غار کَتَله خور یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران

غار کتله خور واقع در استان زنجان در کمتر از یک قرن پیش کشف شد، اما کاوش‌های به‌عمل‌آمده حاکی از آن است که قدمت این غار به دوران ژوراسیک می‌رسد. حتی گمان می‌رود که کتله خور درنهایت به غار علی‌صدر در همدان متصل است.

17. آرامگاه حافظ یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران

بر هر ایرانی واجب است که حداقل یک‌بار در حافظیه‌ی شیراز قدم بزند و بر سر مزار این شاعر پرآوازه حاضر شود. در اینجا گردشگرانی را خواهید یافت که به‌احترام شاعر محبوب‌شان چند خطی از اشعارش را زیر لب زمزمه می‌کنند و تفألی به دیوان وی می‌زنند.

18. جزیره‌ی هرمز یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران

جزیره‌ی هرمز علی‌رغم وسعت کم دارای طبیعت و آرامشی سحرانگیز است. خاک این جزیره طیف‌های متنوعی از رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی را شامل می‌شود که تضاد چشم‌نوازی با آبی آب‌های خلیج فارس دارند. در این جزیره جانورانی همچون آهو نیز یافت می‌شوند. اینجا به‌عبارتی بهشت زمین‌شناسان و دوست‌داران طبیعت است.

19. کویر لوت یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران

کویر لوت نخستین اثر طبیعی کشورمان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به‌ثبت رسید. این مکان هفت سال گرم‌ترین نقطه‌ی زمین بوده است و طبیعتش آرامش عجیبی دارد. پشته‌های شنی کویر لوت که به آنها یاردَنگ نیز گفته می‌شود، دائما درحال تغییر شکل‌اند؛ به این معنی که اگر یک منطقه‌ی نشان‌کرده را در زمانی دیگر ببینید، منظره‌ی متفاوتی خواهد داشت.

20. بیستون و طاق بستان یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران

این دو مکان تاریخی واقع در استان کرمانشاه در فاصله‌ی کمی از یکدیگر قرار دارند. ازجمله دیدنی‌های بیستون می‌توان به سنگ‌نگاره‌ها و مجسمه‌‌ی غول‌پیکر هرکول اشاره کرد. غار شکارچیان نیز در همین منطقه‌ی بیستون واقع است که بنابر گفته‌ها 40 هزار سال پیش کسانی در آن سکونت داشتند. معروف‌ترین سنگ‌نگاره‌ی طاق بستان نیز آخرین پادشاه ساسانیان را با اهورا مزدا (خدای زرتشتیان) و آناهیتا (از ایزدان زرتشتی) نشان می‌دهد.

نظر خود را درباره «جاهای دیدنی ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جاهای دیدنی ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.