زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با شهرستان شهریار تهران

آشنایی با شهرستان شهریار تهران

شهریار یکی از شهرهای استان تهران در ایران است. این شهر یکی از شهرهای غرب استان تهران و مرکز شهرستان شهریار و...
آشنایی با شهرستان شهریار تهران
آشنایی با شهرستان شهریار تهران

شهریار یکی از شهرهای استان تهران در ایران است. این شهر یکی از شهرهای غرب استان تهران و مرکز شهرستان شهریار و غرب استان تهران است. آسمونی در این بخش به معرفی شهر شهریار می پردازد

واژه (شهریار) از لحاظ واژه شناسی برخلاف تصور همگان به معنای یاری دهنده شهر نمی‌باشد بلکه این لغت از واژه شهردار در دستور زبان پهلوی به معنای دارنده و مالک کشور یعنی فرمانروا و پادشاه می‌باشد به دست آمده است همچنین در فرهنگنامه‌های بزرگ زبان فارسی معنای واژه شهریار را برابر با (کلان شهر یا بزرگ شهر یا فرمانروای شهر) آورده‌اند.

پیشینه شهرداری شهریار

شهرداری شهریار در سال 1331 تأسیس گردید که در بدو تأسیس جمعیت شهر قریب 5000 نفر بوده و پرسنل آن با (4 کارمند، 7 کارگر خدماتی و یک نفر سرمکانیک موتورهای آب خدمات شهری) خدمت به شهروندان را عهده‌دار بودند. از سال تأسیس تاکنون جمعاً 29 نفر در سمت شهردار شهریار بوده‌اند. 13 نفر قبل از انقلاب اسلامی و 16 نفر در دوران انقلاب اسلامی. طولانی‌ترین دوران خدمت را «احمد وزیری» 5 سال و کوتاهترین دوره تصدی را «داود موثقی» با 73 روز انجام وظیفه نموده است.

تقسیمات شهری شهریار

شهر شهریار یکی از هفت شهر شهرستان شهریار و مرکز شهرستان می‌باشد. ساختمان فرمانداری شهرستان شهریار و ادارات مرکزی در این شهر قرار دارند و از نظر موقعیت در غرب استان تهران و در قسمت شمال غربی با شهرهای ملارد و اندیشه، در غرب و شمال شرقی با شهرهای باغستان و شهرستان قدس، در جنوب و جنوب شرقی با شهرهای فردوسیه و صباشهر و در جنوب غربی با شهر وحیدیه همسایگی دارد.

shahriar
shahriar

محله‌های شهر شهریار

شهر شهریار دارای مناطق و نواحی پنج‌گانه می‌باشد؛ و همچنین مساحت شهر شهریار: بالغ بر8000 هکتار است.

(منطقه مرکزی)

علیشاه عوض، کرشته، عباس‌آباد، محمدآباد، شهرک مخابرات فاز1 و فاز2، شهرک کمیته

(منطقه کهنز)

کهنز، اسدآباد، شهرک پارسیان

(منطقه وائین)

شهرک وائین، شهرک کاروان، شهرک صدف، شهرک اداری

(منطقه امیریه)

شهرک امیریه، حصارزیرک، شهرک بهاران، شهرک جانباز

(منطقه جعفریه)

شهرک جعفریه، شهرک تیسفون، شهرک صنعتی والفجر، مسکن‌مهر شهریار

تقسیمات شهرستان شهریار

شهرستان شهریار اکنون متشکل از یک بخش، 7 شهر، 6 دهستان، و حدود 40 روستا و شهرک مسکونی است.

شهرهای شهریار

شهریار - اندیشه - باغستان - فردوسیه - وحیدیه - صباشهر – شاهدشهر

دهستان‌های شهریار

  • دهستان جوقین: بکه (شهریار) - اصیل‌آباد - ترپاق تپه - رنگرز (شهریار) - حصارساتی - سقرچین (شهریار) - قجر تخت‌رستم - قجرآباد - فرارت - قشلاق مهرچین - قلعه نو (شهریار) - کردامیر - یبارک
  • دهستان رزکان: رزکان - اسکمان - الورد - دهشاد بالا * قلعه دهشاد - دهشاد پایین - دینارآباد (شهریار) - رضی‌آباد بالا - رضی‌آباد پایین - قره تپه (شهریار) - محمدآباد (شهریار) - اسدآباد (شهریار)
  • دهستان فردوس: حصارزیرک - رازمره - رامین (شهریار) - وسطر - یوسف‌آباد صیرفی - ابراهیم‌آباد (شهریار) - کردزار - نصرت‌آباد (شهریار)
  • دهستان قائم آباد: محمودآباد خلج‌آباد - شهرک مصطفی خمینی (شهریار) - ویره (شهریار)
  • دهستان سعیدآباد: سعیدآباد (شهریار) - مهدیه (شهریار) - ورامینک
  • دهستان مویز: باباسلمان - بادامک - قلعه بها
آشنایی با شهرستان شهریار تهران
آشنایی با شهرستان شهریار تهران

آب و هوای شهریار

شهریار دارای باغات میوه متنوع و فراوان و آب و هوای فرحبخش و مطبوعی است. این شهر به دلیل وجود درختان و فضای سبز بسیار به عنوان نگین سبز و ریه استان تهران نامیده می‌شود.

شهریار دارای یک (جریان هوائی) ست که به نام (باد شهریار) شهرت یافته است. جهت وزش این باد در منطقه از غرب به شرق با اندکی تمایل به سمت جنوب است.

همچنین در تاریخ آمده است که بادهای موسمی شهریار، دارای شدت بوده و با برخورد با چهره افراد آن را سیاه می‌نموده است اما امروزه نه از آن بادها خبری است و نه از مردمی که چهره هایشان بر اثر وزش باد سیاه شده باشد.

اقتصاد و کسب و کار شهریار

کشاورزی و دامداری شهریار:

بیشتر ساکنان بومی این شهر در باغات و مراتع به کشاورزی و دامداری مشغول هستند که در اطراف خارج از شهر گسترده است و این شهر از دیر باز یکی از قطب‌های اصلی در تولید انواع میوه و محصولات کشاورزی، دامی و لبنی به شمار می‌آید.

صنعت و معدن شهریار:

وجود شهرک‌های صنعتی بسیار و کارگاه‌های تولیدی در این شهر مهاجران بسیاری را به خود جذب نموده که در بخش تولید و صنعت مشغول هستند. همچنین در بخش شمالی این شهر نیز معادن شن و ماسه دایر و شرکت‌های بسیاری فعالیت می‌نمایند.

ساخت و ساز و مسکن شهریار:

نوسازی و شهرک سازی نیز یکی دیگر از فعالیت‌های ساکنان این شهر در بخش مسکن و تجاری است و وجود شهر بزرگ اندیشه با فازهای 6 گانه بستر مناسبی برای فعالیت در این بخش فراهم نموده است.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با شهرستان شهریار تهران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با شهرستان شهریار تهران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.