زمان مطالعه: 2 دقیقه
احضار ارواح آیا واقعیت دارد؟

احضار ارواح آیا واقعیت دارد؟

احضار ارواح آیا واقعیت دارد؟ به گزارش آسمونی احضار ارواح از چند جهت قابل بحث است: آيا احضار ارواح واقعيت...

احضار ارواح آیا واقعیت دارد؟

احضار ارواح آیا واقعیت دارد؟
احضار ارواح آیا واقعیت دارد؟

به گزارش آسمونی احضار ارواح از چند جهت قابل بحث است:

آیا احضار ارواح واقعیت دارد؟ بنابر آنچه که در تحقیق این موضوع آمده است، اکثر این موارد تحت تأثیر شخص احضار کننده انفعالاتی حاصل می‌گردد و برخی از موارد آن نیز حیله و نیرنگ است.

در مواردی نیز که واقعا احساس می‌شود ارتباطی حاصل شده این ارتباط در حقیقت با روح خود فرد است، شبیه حالتی که در خواب برای انسان رخ می‌دهد، اشخاص را می‌بیند، با آنها صحبت می‏کنند و... این در حقیقت روح خود فرد است که به اطراف و جوانب مختلف متوجه شده و مطالبی را اعم از صحیح و سقیم بازگو می‌کند.

در مورد حکم فقهی حضرت امام خمینی در تحریر احضار ارواح را از قبیل سحر می‌دانند که تعلیم و تعلم و عمل به آن حرام است، (تحریرالوسیله، ج 2، ص 352، مسأله 16) و نظر مرحوم آیت‏‌الله‏‏‌ اراکی نیز حرمت است.

اصل مساله احضار روح و به تعبیر دیگر «ارتباط با ارواح» مورد انکار نیست ولی تنها برای افراد بسیار نادری ممکن است و آنچه در این رابطه مورد ادعای بسیاری به ویژه در غرب قرار گرفته غالبا باطل و وسیله‏‌ای برای فریب دادن انسان‌های ساده لوح و حتی بازی‏‌های سیاسی است. چنان که رابرت وود به کمک اشعه‌ ‏ماورای بنفش توانست تقلبات جلسات احضار روح را بر ملا کند. از نظر شرعی نیز احضار روح حرام می‌باشد. برای آگاهی بیشتر ر.ک «عود ارواح» ناصر مکارم شیرازی.

قضاوت‏‌های ارواح (بر فرض که صحیح باشد) فاقد حجّت است و قابل استناد نیست. روشن‏‌ترین دلیل بر بطلان و بی‌‏ریشه بودن گفته‏‌های آنان، تفاوت‏‌های عمده‏‌ای است که در پاسخ به سؤالات یکسان در بین آنان وجود دارد.

در ادامه بحث به توضیح بیشتری می‌پردازیم و آن این که: ادله مختلف فلسفی، حسی و تجربی بر اثبات وجود روح اقامه شده است. همچنین نمی‌‏توان امکان ارتباط با ارواح را از طریق صحیح علمی برای افراد خبره در این کار، انکار کرد. از سخنان پیشوایان بزرگ اسلام نیز امکان این موضوع ثابت می‌شود، ولی سخن در این جا است که تنزّل دادن مسأله‏‌ای به این مهمی تا آن جا که هر کس برای سرگرمی و تفریح لیوان یا نعلبکی یا استکان یا میزگرد چرخانی درست کرده و چند مرد و زن و کوچک و بزرگ دور آن جمع شوند؛ یک شب روح بوعلی‏‌سینا را حاضر کنند و شب دیگر مزاحم زکریّای رازی گردند و شب سوم انیشتین را حاضر کنند و... گل بگویند و گل بشنوند و از تاریخ زایمان خانم گرفته تا صحت و بطلان مذاهب و ادیان و مکتب‏ های فلسفی سخن به میان آورند و آن ارواح نیز برای این که خاطر خطیر سؤال کنندگان مکدّر نشود و از آنها نرنجند، طبق میل و علاقه آنها پاسخ دهند و...؟! البته ارتباط با ارواح را به عنوان یک واقعیت می‌‏توان پذیرفت؛ ولی نباید از نظر دور داشت که این مسأله مورد سوء استفاده عده زیادی قرار گرفته و یک واقعیت با هزاران اوهام به هم آمیخته شده است. از این‏ رو از میان هزاران مدّعی شاید تنها یکی راستگو باشد.

اما چرا لیوان حرکت می‌کند؟ ممکن است حرکت آن معلول تمرکز نیروی فکری خود شخص و تأثیر ناخودآگاه آن بر روی اعصاب دست وی باشد نه توسط روح. از این‏ رو حرکت غالبا موافق طرز تفکر و نوع تمایلات آن شخص یا اشخاص است نه موافق روحی که مدعی ارتباط با او هستند و در برخی موارد هم معلول به کارگیری ترفندی از طرف آن شخص است.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «احضار ارواح آیا واقعیت دارد؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره احضار ارواح آیا واقعیت دارد؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.