زمان مطالعه: 9 دقیقه
ویزای شنگن

ویزای شنگن

ویزای شنگن یا ویزای شینگن به شما اجازه ورود به تمامی کشورهای عضو پیمان اروپایی را می دهد.

برای سفر به کشورهای اروپایی اخذ ویزا الزامی است. برای گرفتن ویزای اتحادیه اروپا بهتر است از طریق محدوده شنگن اقدام کنید. اگر قصد گرفتن ویزای شینگن را دارید این بخش آسمونی را از دست ندهید؛ چرا که روش اخذ ویزای شینگن به همراه مدارک، دریافت ویزای شینگن و همچنین راهنمای اخذ آن را برای شما عزیزان شرح می دهیم.

ویزای شنگن چیست؟

شینگن اصطلاحی رایج در بین ایرانیان است اما تلفظ صحیح آن شنگن (Schengen) است. اروپا از نظر ویزا گرفتن برای ایرانی ها به سه منطقه بریتانیا، منطقه شنگن و کشورهای اتحادیه و اروپا شرقی تقسیم می شود.

ویزای شینگن سندی است که برای سفر به/دیدار از کشورهای منطقه شینگن از جانب مقامات مربوطه برای شخص متقاضی صادر می شود. منطقه شینگن شامل 26 کشور است که با یکدیگر توافق کرده اند شهروندان شان آزادانه و مانند یک کشور واحد در سراسر آن مسافرت کنند. این کشورها بعنوان بزرگ ترین منطقه بدون نیاز به پاسپورت در جهان نام دارند. قرارداد شنگن، نام خود را از دهکده ای در لوکزامبورگ گرفته است. 

از میان 26 کشور متعهد به توافق نامه یا پیمان شینگن، 22 کشور عضو اتحادیه اروپا و 4 کشور عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA) هستند.

کشورهای عضو منطقه شنگن

در ادامه فهرست کشورهای عضو ویزای شینگن یا به عبارتی لیست کشورهای شینگن را ملاحظه می فرمایید.

اتریش

بلژیک

جمهوری چک

دانمارک

استونی

فنلاند

فرانسه

آلمان

یونان

مجارستان

ایسلند

ایتالیا

لتونی

لیتوانی

لوکزامبورگ

مالت

هلند

نروژ

لهستان

پرتغال

اسلواکی

اسلوونی

اسپانیا

سوئد

سوییس

لیختن اشتاین

 

 

منطقه ی شینگن اکثریت کشورهای اروپایی را به جز بریتانیا و کشورهایی نظیر رومانی، بلغارستان، کرواسی، قبرس و ایرلند در بر می گیرد که به زودی این کشورها نیز عضو شینگن خواهند شد. با این حال، کشورهایی نظیر نروژ، ایسلند، سوییس، و لیختن اشتاین عضو اتحادیه ی اروپا نیستند، ولی جزء کشورهای منطقه شینگن هستند و از مزیت مسافرت آزاد در این منطقه بهره مندند.

نقاط آبی رنگ، منطقه شنگن را نشان می دهد
نقاط آبی رنگ، منطقه شنگن را نشان می دهد

انواع ویزای شنگن

بر اساس ماهیت و اهداف سفر، انواع ویزای شینگن وجود دارد که از جانب سفارت/کنسولگری های معین صادر می شوند.

  1. ویزای عادی شنگن (USV)

ویزای عادی شینگن به مثابه ی روادید یکی از کشورهای عضو منطقه ی شینگن برای حمل ونقل یا اقامت در منطقه ی مورد نظر است که برای مدت زمانی خاص و حداکثر تا 90 روز در هر دوره ی شش ماهه اعتبار دارد که از تاریخ ورود شخص به منطقه ی شینگن آغاز می شود. با توجه به اهداف سفر، ویزای عادی شینگن به سه دسته ی “A” ، “B” ، و “C” تقسیم می شود.

اکثر ویزای مورد درخواست ایرانی‌ ها، ویزای شینگن توریستی و نوع C آن است. ویزای شینگن نوع A ویزای ترانزیت است؛ یعنی مسافر نمی‌تواند از فرودگاه خارج شود، فقط می‌تواند در یکی از فرودگاه‌ های شینگن پرواز خود را عوض کند و به کشوری در خارج از شینگن برود. درصورتی که برای سفر به یک کشور، احتیاج به عبور از یک کشور عضو شینگن را داشته باشید، باید برای گرفتن ویزای شینگن نوع A اقدام کنید.

ویزای شینگن نوع B ویزای عبور است؛ یعنی مسافر می‌تواند از فرودگاه خارج شود و از شینگن به عنوان منطقه عبوری استفاده کند تا از طریق زمینی خود را به کشوری در خارج از محدوده شینگن برساند. ویزای شینگن نوع D هم ویزای بلند مدت است که معمولا تاجران و بازرگانان از آن استفاده می‌کنند تا بتوانند در طول سال چندین بار به شینگن وارد و از آن خارج شوند.

  1. ویزای معتبر در منطقه ی محدود (LTV)

این نوع از ویزا به شما اجازه می دهد فقط به کشور صادرکننده ی ویزای شینگن یا در برخی موارد، به کشورهای دیگری از منطقه ی شینگن سفر کنید که نام ها آنها به صورت خاص هنگام درخواست ویزا ذکر شده باشند. به غیر از کشورهایی که نام شان هنگام درخواست ویزا ذکر شده اند، این گونه ی خاص ویزا برای سفر به کشورهای دیگر عضو شینگن که نامی از آنها برده نشده اند، معتبر نیست.

  1. ویزای ملی

ویزای ملی دسته ی “D” به افرادی اعطا می شود که برای تحصیل، کار یا اقامت دائم وارد یکی از کشورهای شینگن شوند. البته ویزای ملی به افرادی اعطا می شود که قصد دارند در دوره ی زمانی خاص یا با هدفی مشخص در یکی از کشورهای شینگن اقامت کنند که پس از پایان دوره ی مشخص باید به کشورشان بازگردند.

ویزای شینگن

چه کسانی به ویزای شنگن نیاز دارند؟

شهروندان کشورهای غیر عضو شینگن برای ورود به قلمروی شینگن الزاما به ویزای شینگن نیاز دارند. هرچند، موارد استثنائی نیز برای این قانون وجود دارد. زیرا برخی از کشورهایی که عضو پیمان شینگن نیستند، هم چنان می توانند بدون ویزا به قلمروی شینگن وارد شوند.

مراحل اخذ ویزای شنگن

در بخش زیر هر یک از مراحل را بطور کامل شرح داده ایم.

  • تعیین وقت سفارت و مصاحبه

اولین مرحله از مراحل دریافت ویزای شینگن، تعیین وقت سفارت برای مصاحبه است. بهتر است قبل از آماده کردن مدارک برای تعیین وقت سفارت اقدام کنید. درخواست تعیین وقت با توجه به سفارت کشور مورد نظر، به صورت حضوری، تلفنی یا اینترنتی به مسافر داده می‌شود. یکی از راه‌ های معمول برای گرفتن وقت از سفارت، فرستادن ایمیل به سفارت است؛ در یک ایمیل اطلاعاتی مثل تاریخ سفر، هدف سفر، نام‌خانوادگی، نام و شماره پاسپورتتان را به زبان انگلیسی بنویسید و برای سفارت مورد نظرتان ارسال کنید.

همان روز سفارت برای شما ایمیلی ارسال می‌کند که وقت مصاحبه در آن ذکر شده است. سفارت معمولا وقت عادی به مسافر می‌دهد؛ بنابراین بهتر است از 2 ماه قبل سفر برای تعیین وقت اقدام کنید. در شرایط خیلی خاص پزشکی و... با صلاحدید خود سفارت، وقت فوری هم داده می‌شود. بعد از تعیین وقت، مسافر یک روز برای مصاحبه و ارائه مدارک در سفارت حاضر می‌شود.

مطمئن‌ ترین و ارزان‌ ترین راه برای دریافت ویزای شینگن این است که مسافر شخصا برای تعیین وقت اقدام کند.

  • تهیه مدارک مورد نیاز

مدارک مورد نیاز برای همه کشور های عضو شینگن شبیه به هم است؛ فقط در جزئیات کمی متفاوت است. باید توجه کنید که همه مدارک ترجمه شده، نیاز به مهر دادگستری دارند که معمولا دارالترجمه‌ها خودشان پس از ترجمه مدارک، برای گرفتن این مهر اقدام می‌کنند.

  • فرم تکمیل‌شده درخواست ویزا

اولین مرحله برای درخواست ویزای هر کشور، تکمیل فرم درخواست ویزای آن کشور است که باید از سفارت مربوطه به صورت حضوری یا اینترنتی دریافت شود. این فرم را باید به همراه مدارک مورد نیاز دیگر در زمان مصاحبه ارائه دهید. در این فرم از شما درباره نوع ویزای شما هم سوال می‌پرسد. ویزای شینگن توریستی، دو نوع یک‌بار ورود و چندبار ورود یا مالتی پِل دارد که شما باید تعیین کنید درخواست کدام نوع ویزا را دارید.

فرم درخواست ویزای شنگن

اگر در زمان سفرتان قصد خروج از محدوده شینگن و ورود دوباره را داشته باشید، باید ویزای شینگن چندبار ورود بگیرید. در صورت گرفتن ویزای شینگن مالتی پِل یا چند بار ورود، می‌توانید خیلی راحت، به کشورهای اروپای شرقی مثل بلغارستان، کوزوو، آلبانی، مقدونیه، صربستان، مونته نکرو، کرواسی و ... بدون گرفتن ویزای جداگانه برای این کشورها سفر کنید. البته اگر برای اولین بار قصد سفر به محدوده شینگن را دارید، بهتر است برای گرفتن ویزای شینگن توریستی دوهفته‌ای و یک‌بار ورود اقدام کنید تا با احتمال بیشتری درخواستتان پذیرفته شود.

توجه: هرچند که این کشورها عضو شینگن هستند و ویزای همه‌شان ویزای شینگن محسوب می‌شود، اما فرم درخواست برای هر کشوری متفاوت است، بنابراین مثلا برای درخواست ویزای آلمان نباید به سفارت فرانسه مراجعه کرد.

  • شناسنامه ایرانی

ترجمه‌ رسمی شناسنامه با کپی از تمام صفحات باید حتما موجود باشد.

  • گذرنامه

اصل گذرنامه به همراه کپی از پنج صفحه اول و صفحاتی که در آن ها مهر ویزا خورده است. اعتبار گذرنامه باید حداقل شش ماه بعد از تاریخ درخواست ویزا باشد.

توجه: باید قبل از ارائه گذرنامه، حتما قسمت امضای دارنده گذرنامه در صفحه پاسپورتتان را با خودکار امضا کنید.

  • بلیط پرواز رفت و برگشت به کشور مقصد

برای درخواست ویزای شینگن، ارائه رزرو بلیط هواپیما کافی است و نیازی به خرید بلیط هواپیما نیست.

  • بیمه مسافرتی ویزای شینگن

بیمه مسافرتی باید برای کل مدت زمان سفر حداقل هزینه 30 هزار یورو را برای هر مسافر پوشش دهد. متقاضیان ویزای شینگن باید بیمه‌ مسافرت فردی یا جمعی داشته باشند. این بیمه باید هزینه‌ های احتمالی بازگشت به کشور تحت مراقبت‌ های پزشکی، هزینه‌ های احتمالی نیاز به درمان و یا هزینه‌ های بیمارستانی اضطراری را پوشش دهد و تا پایان طول اقامت در تمام کشورهای منطقه شینگن معتبر باشد. شرکت بیمه‌گذار باید نماینده‌ای معتبر در کشور مقصد داشته باشد؛ در ضمن شخص دعوت‌ کننده در کشور مقصد هم می‌تواند بیمه‌ مسافرتی را از یک شرکت بیمه در آن کشور بگیرد.

  • دعوت‌ نامه ویزای شینگن

در صورت داشتن دعوت‌ نامه، ارائه اصل دعوت‌ نامه که شخص دعوت‌ کننده از کشور مقصد برای مسافر فرستاده است ضروری است. بهتر است مدارکی جهت نشان دادن نسبت شخص دعوت‌کننده با مسافر ارائه شود. در صورتی که شخص دعوت‌کننده دوست شماست، ارائه پرینت ایمیل‌ها یا حتی عکس‌هایی که دوستی شما را ثابت کند، می‌تواند کمک‌کننده باشد. یک‌بار مطالعه دعوت‌نامه هم به شما کمک می‌کند تا اگر در روز مصاحبه سوالی درباره دعوت‌ نامه پرسیده شد، به آن مسلط باشید.

مدارک مورد نیاز ممکن است گاهی با توجه به شرایط فرد و کشور صادرکننده ویزا متفاوت باشد که در این صورت بهتر است به بخش ویزای توریستی مربوط به همان کشور مراجعه کنید.

هزینه ویزای شنگن

هنگام درخواست ویزا، هر یک از درخواست کنندگان ملزم به پرداخت هزینه غیرقابل استرداد برای ویزا هستند. هزینه ویزای شینگن بسته به نوع ویزا، سن درخواست کننده و برخی موارد دیگر متفاوت است.

تقسیم بندی ویزای شنگن هزینه به یورو

بزرگسالان- ترانزیت و کوتاه مدت

60 یورو

بزرگسالان- بلندمدت، بیش از 90 روز

90 یورو

بزرگسالان 80 یورو
کودک بین 6 تا 12 سال 40 یورو
کودک کمتر از 6 سال رایگان
دارندگان گذرنامه دیپلماتیک، رسمی یا خدماتی که برای مقاصد کاری سفر می کنند رایگان
اعضای خانواده فرد ساکن یک کشور اتحادیه اروپا رایگان
محققانی که برای انجام تحقیقات علمی سفر می کنند رایگان
اتباع ارمنستان، آذربایجان و روسیه 35 یورو

 

مدت اعتبار ویزای شنگن

مدت اعتبار ویزا حداکثر 90 روز در یک مدت شش ماهه است. یک ویزای شینگن دو تاریخ مشخص دارد؛ یکی تاریخ اعتبار ویزا و یکی تعداد روزهای مجاز ویزا که حداکثر 90 روز است. مسافر بیشتر از 90 روز نمی‌تواند در محدوده شینگن بماند. برای ورود شما به محدوده لازم است هر دو تاریخ معتبر باشند. یک کد هم برای مشخص کردن تعداد دفعه‌ های مجاز ورود شما به محدوده شینگن است که می‌تواند از یک تا نامحدود باشد.

توجه: مدت تاریخ اعتبار ویزای شینگن برای کسانی که اولین بار ویزای شینگن درخواست می‌کنند، معمولا 15 روز است و با درخواستشان برای اقامت بیش از 15 روز موافقت نخواهد شد. مگر اینکه دلیل موجهی برای اقامت طولانی‌تر ارائه دهند.

اطلاعات بیشتر درباره ویزای شنگن

کد تعداد دفعه‌ های مجاز ورود تعیین می‌کند با این ویزا چند بار می‌توانید به محدوده شینگن وارد شوید. کد 1 (سینگل) یعنی اینکه پس از یک بار ورود و خروجتان از شینگن، ویزای شما بدون توجه به تاریخ اعتبار و روزهای مجاز آن باطل خواهد شد. به همین ترتیب کد نامحدود (مالتی پل) به معنی ورود نامحدود به محدوده شینگن است و شما می‌توانید در مدت اعتبار ویزا و تعداد روزهای مجاز مشخص در ویزایتان به شنگن وارد و از آن خارج شوید.

اولین ورودتان به مرزهای شینگن باید از همان کشوری باشد که در فرم تقاضای خود اعلام کرده و بر اساس آن ویزا گرفته‌اید. تغییر مسیر ورودی می‌تواند در مرزهای شینگن مشکل ایجاد کند و در بدترین حالت ممکن است ویزا را باطل کنند و دارنده ویزا را به کشور مبدا بفرستند. مثلا اگر شما ویزای شینگن خود را از یونان گرفته باشید ولی از فرانسه وارد شنگن شوید، مقامات مرزی در فرانسه می‌توانند به دلایلی کاملا قانونی به شما اجازه ورود نداده و شما را به کشوری در خارج از شینگن اخراج کنند.

بعد از دریافت ویزای شینگن و ورود به محدوده شینگن عملا می‌توانید به همه کشورهای آن مسافرت کنید؛ چرا که کنترل مرزی بین کشورهای شینگن وجود ندارد.

داشتن ویزای شینگن لزوما به معنی تضمین ورود شما به محدوده نیست. مقررات گفته‌شده، چهارچوب کلی است و مقامات مرزی هر کشوری مجازند تا با توجه به وضعیت ویژه هر مسافر به او اجازه ورود بدهند و یا از ورودش به محدوده شینگن جلوگیری کنند.

افرادی که ویزای شینگن در گذرنامه‌ی خود دارند، شانس بیشتری برای اخذ ویزای دوباره خواهند داشت.

نظر خود را درباره «ویزای شنگن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ویزای شنگن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.