این موضوع چیزی است که همه ما روزی با آن مواجه خواهیم شد. اگر سیستم آبی به کابینت خود نصب کرده اید، نوعی آسیب به کابینت تان وارد خواهد شد. در حالی که کابینت های نئوپان آسیب شدیدی می بینند، دیگر جنس های چوبی مشابه آنها نیز ایمن نیستند. بنابراین، افراد زیادی درست مانند شما از خود می پرسند چگونه کابینت های آسیب دیده توسط آب را تعمیر کنیم؟

خب، این موضوع به میزان خسارت بستگی دارد. اما تا زمانی که کابینت خود را به محض مشاهده رطوبت خشک کنید، شما می توانید آسیب را تا میزان ممکن کم نگه دارید. در این مقاله، درباره تمام فوت و فن های تعمیر کابینت چیزهای زیادی یاد می گیرید. من به شما می گویم چه زمان باید کابینت خود را تعمیر و یا حتی تعویض نمایید.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید هزینه تعمیر کابینت را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال کابینت کار در تهران باشید می‌توانید درخواست تعمیر کابینت ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

زمانی که متوجه آسیب شدید، نباید وقت تلف کنید. هر چه زمان بیشتری سپری شود، کابینت های تان ضعیف تر می شوند. از ضعیف شدن پوسته بیرونی گرفته تا آسیب به روکش، صدمه وارد می تواند غیر قابل تصور باشد.

حل خسارتی که آب به آشپزخانه وارد کرده ابتدا قبل از رسیدن به راه حل به مشاهده درست نیاز دارد. برای مشخص کردن میزان آسیب و یاد گرفتن چگونگی ترمیم کابینت های نئوپانی آسیب دیده، مراحل زیر را طی کنید:

کابینت را تمیز کنید

کابینت را باز کرده و بررسی کنید چه چیزی را می توانید نجات دهید. هر چیزی نجات دادنی را از کابینت خارج کنید. اگر از کابینت های هوابندی شده برای نگهداری مواد غذایی استفاده می کنید، می توانید آنها را نگه داشته و وسیله های موجود در کیسه های کاغذی یا مقوا را دور بریزید.

m
m

میزان آسیب

ابتدا مشخص کنید که چه چیزی باعث ایجاد خسارت شده است. آیا آب چکه می کرد یا رطوبت بالا بود؟ اگر دلیل این صدمه چکه کردن آب است، ابتدا شیر اصلی آب را ببندید.

شاید یکی از لوله هایتان ترکیده باشد؟ بسته به علت، میزان آسیب متفاوت خواهد بود. اگر کابینت از جنس خرده چوب باشد، وضعیت خراب تر خواهد شد.

اگر از جنس تخته چندلا یا نئوپان است، آیا تغییر کرده؟ آیا اتصالات چسب کاری شده هنوز محکم هستند؟ می بینید؟ باید مسائل زیادی را بررسی کنید. ممکن است لایه لایه شدگی همین حالا اتفاق افتاده باشد. بررسی کنید آیا در حال واژگون شدن است یا خیر.

قبل از آن که برای انجام تعمیرات برنامه ریزی کنید، باید برای این سوالات جواب پیدا کنید. حتی اگر نمی توانید خودتان آسیب وارده را تعمیر کنید، باز هم پاسخ به این سوالات کمکتان می کند وضعیت را بهتر به فرد حرفه ای توضیح دهید.

شروع کرده و وارد عمل شوید

حالا، قبل از آن که به فکر راه چاره باشید، هر گونه آب را خشک کنید. خشک کردن آشپزخانه کار سختی نیست. می توانید از دستگاه خشک کننده، یا از بین برنده رطوبت استفاده کنید. ممکن است پر هزینه به نظر برسد، اما می توانید آن را از فروشگاه محلی خود قرض کنید.

زمانی که کابینت خود را خشک کردید، می توانید میزان آسیب وارده را بیشتر ارزیابی کنید. ارزیابی بیشتر اهمیت زیادی دارد، چرا که تنها خشک کردن کابینت نمی تواند آن را نجات دهد.

لوازم و ابزار مورد نظر مانند پیچ، گیره، چسب و ... را جمع آوری کنید. اگر کابینت نئوپانی دارید و نمی دانید چگونه آن را تعمیر کنید، باید بگویم خوش شانس هستید. اما قبل از آن، باید ابتدا درباره لایه لایه شدگی برایتان توضیحاتی فراهم آورم

اگر کابینت تان لایه لایه شده است، با چسب زدن به لایه های خارج شده کار را شروع کنید. وقتی سطح را کاملا به چسب آغشته کردید، از گیره های C شکل برای گیره زدن ورقه ها به هم استفاده کنید.

برای کابینت نئوپانی، روش تان کمی متفاوت تر خواهد بود. پشتیبان جدا کننده را پیدا کرده و اگر می توانید آن را تعویض نمایید. برای جدا کردن پشتیبان قدیمی، از پیچ و چسب استفاده کنید. در انتها، این کار به بازگرداندن ثبات کار کمک می کند.

از شر لکه ها خلاص شوید

اگر این مشکل برای مدت طولانی ادامه داشته، ممکن است چوب/ نئوپان مورد نظر تیره شده باشد. در این صورت متوجه لکه های تیره روی کابینت خواهید شد. از اسید اگزالیک برای از بین بردن لکه ها استفاده کنید. اما قبل از این کار باید یک سری اقدامات انجام دهید.

اسید اگزالیک را با آب مخلوط کنید تا محلولی اشباع بسازید و با استفاده از قلم مو آن را به قسمت های تیره چوب اعمال نمایید. زمانی که محلول خشک شد، میتوانید بهبود چشمگیر آن را شاهد باشید. اگر نه، از مقدار بیشتری استفاده کنید.

حالا باید اسید را خنثی کنید. مخلوطی از جوش شیرین و آب (به ازای یک سطل آب، 2/1 فنجان جوش شیرین) ساخته و مایع را روی چوب آغشته کنید. برای شستشوی چوب از آب تمیز استفاده کنید و سپس اجازه دهید خشک شود. پس از خشک شدن، آماده خواهد بود.

از بخش های قابل تعویض فراتر بروید

در هنگام انجام تعمیر، ممکن است متوجه شوید برخی بخش های کابینت کاملا آسیب دیده اند و قابل تعمیر نیستند. بیشتر بخش ها مانند قفسه پایینی کاملا خیس شده و در آب فرو می روند. ممکن است مجبور شوید آن را تعویض کنید. اگر احساس می کنید این مرحله پیچیده است، می توانید برای حل آن از فردی حرفه ای کمک بگیرید.

از شر بوی بد خلاص شوید

باید از شر باکتری ها و عوامل بیماری زا خلاص شوید. پس با استفاده از تمیز کننده های آشپزخانه آن را ضدعفونی کنید. این کار باعث می شود اطمینان حاصل کنید که در طول زمان هیچ قارچی در خانه رشد نخواهد کرد. برای از بین بردن بوی کابینت، از ماشین ازن استفاده کنید. باید در این مکان مواد غذایی خود را نگهداری کنید، بنابراین اقدامات مربوط به ضدعفونی کردن و از بین بردن بو را به درستی انجام دهید.

تاثیرات آب بر کابینت نئوپانی

کار شما به تعمیر ختم نمی شود؛ باید برای اجتناب از مشکلات آینده، اقدامات پیشگیرانه انجام دهید. برای این کار، باید بدانید چه چیزی باعث رخ دادن این مشکل می شود.

آشپزخانه آسیب پذیرترین بخش کل خانه ایت، چرا که لوله های آب بسیاری از آن عبور می کند. بنابراین امکان ایجاد صدمات ناشی از آب بالاست. هر گونه چکه کردن آب از لوله ها یا خطوط آب برای کابینت ها باعث ایجاد فاجعه می شود. باید از این دلایل احتمالی صدمات آگاه باشید:

  1.         نشتی لوله های زیر سینک
  2.         خطوط آبی مشکل دار
  3.         نشتی شیر آب موجود در سینک آشپزخانه
  4.         سر رفتن آب در سینک
  5.         ترکیدن لوله ها
  6.         خطوط آبی معیوب در یخچال

ارزیابی های احتیاطی برای کابینت های نئوپانی

همانطور که مشاهده کردید، انجام تعمیر بسیار ساده و سر راست است. برخی افراد مشکل را تنها با سنباده کردن و اعمال پرایمر و رنگ حل می کنند. در مواردی که از کابینت ام دی اف استفاده می کنید، باید از پرایمر روغنی استفاده کنید. مهم نیست تعمیر آن چقدر آسان باشد، باید حتما از افراد حرفه ای کمک بگیرید، چون در صورت بروز اشتباه کابینت تان به حالت اول باز نخواهد گشت!

بنابراین بهتر است همیشه اقدامات پیشگیرانه انجام دهید تا از رخ دادن این مشکلات جلوگیری کنید. اکنون، طبیعتا کابینت های آشپزخانه در طول زمان با مشکل مواجه خواهند شد؛ اما برای افزایش طول عمر آنها، می توان کارهای زیادی انجام داد. سعی کنید دنبال کردن نکات زیر را به عادت تبدیل کنید:

  1.         تمام لوله ها و خطوط آب دارای نشتی را تعمیر کنید. این کار را باید قبل از خشک کردن کابینت انجام دهید.
  2.         در هنگام تمیز کردن کابینت، هرگز از آب اضافی استفاده نکنید. در عوض، برای تمیز کاری از یک محلول یک به یک از آب و سرکه استفاده کنید. وقتی تمیزکاری تمام شد همه جا را پاک نمایید!
  3.         اگر متوجه سر رفتن آب کابینت شدید صبر کردن را کنار بگذارید. صبر کردن تنها به میزان آسیب به کف کابینت اضافه می کند.
  4.         هرگز از پدهای تمیز کننده ساینده، برای تمیزکاری کابینت استفاده نکنید.
  5.         در فواصل زمانی منظم کابینت خود را روکش کنید. در هنگام انجام این کار آسیب های زیادی را مشاهده خواهد کرد، و باید اقدامات فوری انجام دهید. اجازه دهید فردی حرفه ای این کار را انجام دهد. اگر مشکلی وجود داشته باشد، او شما را باخبر خواهد کرد.

چه نوع کابینت های توسط آب صدمه می بینند؟

انواع متفاوتی در بازار موجود است. این مهم است که درباره همه آن ها اطلاعات داشته باشید. در این صورت می توانید متوجه شوید چقدر احتمال دارد کابینت شما آسیب ببیند. از آنجایی که تعداد زیادی از آنها وجود دارد، تعدادی از رایج ترین ه را به شما معرفی خواهیم کرد:

انواع چوبی

گران ترین و نادرترین در نوع خودش. این کابینت نادر است، چرا که این روزها کمتر افرادی از آن استفاده می کنند. اگر این مدل را دارید، خوش شانس هستید! احتمال آسیب رسیدن به این کابینت توسط آب پایین می باشد. اما ضد آب نیست. اگر زمان کافی داشته باشد، آب به اعماق آن نفوذ خواهد کرد.

بله درست است، این نوع کابینت به راحتی تَرَک نمی خورد، اما اگر آسیب ببیند، هزینه زیادی در پی خواهد داشت. شما دو گزینه پیش رو دارید. یا باید قسمت های آسیب دیده را سنباده کرده و یا تعویض کنید.

نئوپان

ضعیف ترین و احتمالا ارزان ترین در نوع خودش می باشد. بیشتر افراد از این نوع کابینت استفاده می کنند اما آنها در برابر آب بسیار ضعیف هستند. وقتی صدمه ای به آن وارد شود، افراد مدام فکر میکنند چگونه باید آن را تعمیر کرد؟

اما باید بدانید این مدل چوب واقعی نیست. آنها از مخلوطی از خرده چوب و چسب ساخته شده اند. آب باعث می شود چسب سریعا ضعیف شود. اگر سریع اقدام نکنید تنها در عرض چند روز، آسیب آب، کابینت تان را از هم گسسته می کند.

روکش

وقتی افراد می خواهند کابینت خود را نو کنند از روکش استفاده می کنند. ممکن است کابینت نئوپان یا چوبی داشته باشید، در هر صورت می توانید برای حفاظت بهتر کابینت خود را روکش نمایید. اما با این حال، این کار کابینت را 100% ضدآب نمی کند.

قرار گرفتن مداوم در معرض آب، باعث می شود چسب حل شده و آسیب نهایی ایجاد شود.

پایان کار

کابینت آشپزخانه شما، در بهداشت کلی خانه نقش بزرگی دارد. این امر بر حفظ سلامت افراد خانواده تاثیر مستقیم دارد. نباید دیگر اجازه دهید کابینت هایتان آسیب ببینند. با نکات ذکر شده و آموزش های ویدیویی، دیگر نباید نگران تعمیر کابینت های آشپزخانه خود باشید.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «چگونه کابینت آسیب دیده را تعمیر کنیم؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره چگونه کابینت آسیب دیده را تعمیر کنیم؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.