زمان مطالعه: 9 دقیقه
چه دعایی برآورده می شود

چه دعایی برآورده می شود

آنچه باید برای ما مهم باشد ، اصل استجابت دعا ها است و دیر یا زود آن مهم نیست ، زیرا گاهی مصلحت اقتضا می کند که...

چه دعایی برآورده می شود
چه دعایی برآورده می شود

آنچه باید برای ما مهم باشد ، اصل استجابت دعا ها است و دیر یا زود آن مهم نیست ، زیرا گاهی مصلحت اقتضا می کند که دعا دیر اجابت شود ؛ زیرا خداوند از خیر و صلاح ما آگاه تر است. استجابت دعا دارای شرایط و نیز موانعی است. آسمونی در این مقاله در مورد شرایط استحابت دعا و موانع استجابت دعا را برای شما عزیزان برمی شمارد.

مفهوم دعا :

دعا به معنی «خواندن» است ، خواندنی که به صورت نیایش و سرود و ستایش ، یا خواستن و طلب و درخواست مَدَد و نصرت و یاوری.

انسان مرتبط با خدا میکوشد از طریق دعا (راز و نیاز و مناجات و عبادت) به خدا نزدیک شود. وقتی با کسی آشنا شدی و ارتباط پیوسته شما زمینه اعتماد را فراهم ساخت و از دوستان صمیمی او به شمار آمدی ، در هنگام نیاز به خانه‏ اش میروی. شرط دوستی را به جا می آوری و میثاق و محبت را استوار می‏سازی. او نیزدر را باز میکند و شما را در اندرون پذیرایی می‌نماید و مورد لطف و عنایت ویژه قرار خواهد داد.

برای استجابت دعا نیز باید شرایطی را مهیا نمود و موانعی را برطرف ساخت. در ذیل به برخی از شرایط و موانع اشاره میشود :

الف) شرایط استجابت دعا :

1 - ارتباط مداوم با خدا در هر حال :

خداوند به پیامبرش دستور میدهد که «نفس خویش را در کمال شکیبایی در هر بامداد و شامگاه به دعا کردن و جلب خشنودی خدا وادار کن».

قرآن کسانی را که فقط در هنگام گرفتاری و مشکلات دعا میکنند ، مورد نکوهش قرار داده است : «وقتی به انسان گرفتاری و غمی روی می آورد ، ما را در هر حال ( خواب و بیداری ، نشسته و ایستاده ) بخواند و چون گرفتاریش را برطرف کنیم ، برود ( و از ارتباط خود با خدا از جهت کمیت و کیفیت بکاهد و گاهی قطع نماید ، به گونه‏ ای که) گویی اصلا ما را برای گرفتاری که به او رسیده بود ، نخوانده است ! ».

pray
pray
امام

صادق (ع) می فرماید :

«کسی که پیش‏دستی در دعا نکند و فقط در وقت نزول بلا دست به دعا بردارد ، دعایش در آن وقت مستجاب نگردد و فرشتگان گویند : این آواز را نشناسیم». در روایت دیگری آمده که «به او می‏گویند : تا امروز کجا بودی؟!».

در اصول کافی آمده که خداوند به حضرت داوود(ع) فرمود :

«مرا در روزهای خوش و آسایش یاد کن تا من دعای تو را در روزهای گرفتاری و سختی اجابت کنم».

2 - دعا باید از صمیم قلب باشد :

تمام ذرات وجود انسان یک چیزی را بخواهد و طلب کند و دل و زیانش با عمل و رفتارش هماهنگ باشد.

3 - اعتماد به خدا و اطمینان به اجابت او :

امام صادق(ع) فرمود : «خدا دعایی را که از دل غافل و بی خبر برخیزد ، مستجاب نمی‏کند پس وقتی دعا کنی ، از عمق دل به او روی آور (و دلت را با زبانت همراه گردان) و سپس به اجابت دعایت مطمئن باش».

4 - قطع امید از غیر خدا و امید و اطمینان به خداوند :

امام صادق(ع) فرمود :

«هرگاه یکی از شما بخواهد که هر چه از خدا درخواست می‏کند، خدا به او عطا فرماید ، باید از همه مردم ناامید و مایوس گردد و هیچ امیدی جز به درگاه خدا نداشته باشد». او به نقطه‏ای از ایمان و توکل باید برسد که بداند همه قدرت‏ها و علل جهان تحت اراده و قدرت الهی قرار دارند.

پس از خدا بخواهد که اسباب و علل مادی و معنوی جهان را جهت صلاح و منفعت او قرار دهد.

چه دعایی برآورده می شود
چه دعایی برآورده می شود

5 - دعا باید در کنار تلاش و تدبیر باشد :

پیامبر اکرم(ص) فرمود :

«الداعی بلا عمل کالرامی بلا وتر؛ کسی که دعا می‏کند و به دنبال آن تلاش و عمل نمی‏کند ، مانند آن است که بی چله کمان تیر می‏اندازد».

دعا نمی‏تواند جای تلاش و برنامه ریزی در زندگی را بگیرد، بلکه مکمل آن می‏تواند باشد.

6 - دعا باید با حالت تضرع و دلی شکسته باشد :

امام صادق(ع) فرمود :

«هرگاه دلتان شکست، دعا کنید ، زیرا دل تا پاک و خالص نشود ، شکسته نمی‏شود»

7 - مکان دعا در استجابت تأثیر دارد :

مثلاً دعا در حرم امامان (ع) مخصوصاً حرم امام حسین(ع) و کنار خانه خدا به خصوص مقام حضرت ابراهیم(ع) و کنار حجرالاسود.

8 - زمان دعا :

دعای پنهانی و در تاریکی شب زودتر به اجابت میرسد ، مخصوصا در قنوت یا سجده نماز «وتر» که بعد از خواندن هشت رکعت نماز شب و دو رکعت نماز شفع خوانده میشود.

قرآن می فرماید :

«پروردگار خود را به حالت تضرع و تذلل و در پنهانی و خفا بخوانید».

دعا در شب‏های ماه رمضان و رجب و دهه اول ذی الحجه و غیر آن دعا را به اجابت نزدیک می‏کند.

9 - توسل به چهارده معصوم(ع) و آن‏ها را بر پایه آیه شریفه «وابتغوا الیه الوسیله» وسیله و شفیع قرار دادن 

10 - غسل توبه نماید :

سپس با وضو چهار رکعت نماز بخواند در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد و سه مرتبه توحید و یک مرتبه سوره «الناس» و یک مرتبه «فلق» را بخوانید. بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفرالله ربی و اتوب الیه و بعد از هفت مرتبه «لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم»

سپس بگویید :

یا عزیز یا غفار اغفرلی ذنوبی و ذنوب جمیع المؤمنین و المؤمنات فانه لا یغفر الذنوب الا انت.»

به این ترتیب شخص در جاده دعا قرار می گیرد و باید مراقب باشد تا راه دعا را درست بپیماید و به بیراهه نرود. نشانی راه دعا را ذکر خواهیم کرد.

pray
pray

ب) موانع استجابت دعا

امام علی(ع) می ‏فرماید:

«المعصیة تمنع الاجابة؛ گناه مانع اجابت دعا است».

گناهان سه نوع تأثیر منفی در دعا می‏گذارند :

1 - لذت دعا و مناجات را سلب می‏کنند.

انسان دعا می‏کند، اما لذت نمی‏برد و رقت قلب پیدا نمی‏کند.

2 - مانع استجابت دعا می‏شوند.

3 - توفیق دعا کردن یا شرکت نمودن در مجالس دعا را از انسان سلب می‏کنند.

برخی از گناهان در عدم اجابت دعا تأثیر بیشتر دارند که در ذیل به نمونه‏ای از آن‏ها اشاره می کنیم.

امام سجاد(ع) فرمود :

«گناهانی که مانع استجابت دعا می ‏شوند ، عبارتند از : بد دلی و سوءظن به مؤمنان و کارهای آنان ؛ طینت و درونی ناپاک داشتن ؛ نفاق و دورویی با برادران و خواهران ایمانی ؛ عدم اطمینان به اجابت دعا ؛ تأخیر نمازهای واجب (و نخواندن آن در اول وقت فضیلت) آن که وقت آن بگذرد ؛ بدزبانی و فحاشی و اهانت کردن ؛ نزدیک نشدن به خدا به وسیله صدقه و کارهای نیک».

نیز فرمود : «از جمله گناهانی که مانع استجابت دعا می ‏گردد ، نافرمانی و رنجاندن خاطر پدر و مادر است».

در برخی از روایات ، بداخلاقی سبب باز گرداندن دعا معرفی شده است.

علل عدم اجابت دعاها از دیدگاه امیرالمؤمنین(ع) :

مردی به حضرت عرض کرد : خداوند می ‏فرماید : «ادعونی استجب لکم» پس چرا ما دعا می کنیم ، ولی اجابت نمی شود ، حضرت فرمود : چون دل‏های شما در هشت مورد خیانت و بی وفایی کرد :

1 - خدا را شناختید، ولی حقش را آن گونه که بر شما واجب بود ، ادا نکردید. از این رو آن معرفت به کار شما نیامد.

2 - به پیامبر خدا ایمان آوردید ، ولی در عمل با سنت و روش او مخالفت کردید ، پس ثمره ایمان شما چه شد؟

3 - کتاب خدا (قرآن) را خواندید ، ولی در عمل با آن مخالفت کردید.

4 - گفتید ما از آتش دوزخ می ترسیم ، ولی در همه حالات به واسطه گناهان خود به سوی جهنم می روید.

5 - گفتید ما به بهشت تمایل و رغبت داریم ، ولی کارهایی انجام می ‏دهید که شما را از بهشت دور می‏سازد.

6 - نعمت‏ های خدا را استفاده می‏کنید ، ولی شکر و سپاس گزاری نمی‏کند.

7 - خداوند فرمود : شیطان دشمن شما است ، شما نیز او را دشمن گیرید. شما به زبان او را لعن می‏کنید ، ولی در عمل با او دوستی می‏نمایید و از او اطاعت می کنید.

8 - عیب‏های مردم را برابر دیدگان‏تان قرار دادید و عیب‏های خود را پشت سرانداختید ، در نتیجه کسی را ملامت می‏کنید که خود به ملامت سزاوارتر از او هستید.

با این وضع چه دعایی از شما مستجاب گردد ، در صورتی که شما راه‏ها و درهای دعا را به روی خود بسته‏اید؟!

«پس تقوا پیشه کنید ؛ کارهایتان را اصلاح کنید ؛ امر به معروف و نهی از منکر کنید تا خدا دعایتان را مستجاب کند.

چه دعایی برآورده می شود
چه دعایی برآورده می شود

راه دعا از دیدگاه امام صادق(ع) :

شخصی خدمت امام صادق(ع) عرض کرد :

دو آیه در قرآن است که تاویل و معنای آن را نمی دانم. یکی «ادعونی استجب لکم» است ، که ما هر چه دعا می کنیم ، اجابت نمی شود. حضرت فرمود : «من سر عدم اجابت دعایتان را به شما می گویم. اگر تو خدا را در آن چه دستور فرموده اطاعت کنی و آن گاه او را بخوانی ، دعایت را اجابت می کند ، ولی تو با (دستورهای) او مخالفت کرده ، نافرمانی‏ اش می کنی. او نیز اجابت نمی‏کند. با این حال ، اگر خدا را از راهش بخوانی - اگر چه گناهکار باشی - خدا دعایت را مستجاب می کند».

آن شخص پرسید : راه دعا چیست؟ فرمود : «نماز  که خواندی ، ابتدا تمجید کرده ، او را به بزرگی می ستایی و به هر نحو که می توانی ، حمد و ستایش می کنی ، سپس بر پیامبر(ص) و آلش درود می‏فرستی و به تبلیغ رسالتش گواهی می دهی ، و بر ائمه هدی سلام می دهی ، آن گاه نعمت‏های خدا را بر خود می‏شماری و او را به خاطر آن‏ها ستایش و شکر می‏کنی. بعد به گناهان خود یکایک اعتراف می‏کنی و هر کدام را که به یادداری ، اقرار می نمایی.

هر کدام را به خاطر نداری ، به طور سربسته به زبان می آوری و از همه گناهان به درگاه خدا توبه می کنی و تصمیم می گیری که دیگر گناه نکنی و از روی پشیمانی و صدق نیت و خلوص ، و در بیم و امید از آن‏ها  استغفار و طلب آمرزش می کنی ، سپس می گویی : «اللهم انی أعتذر الیک من ذنوبی و استغفرک و أتوب الیک فأعنی علی طاعتک و وفّقنی لما اوجبت علیّ من کل ما یرضیک فانی لم أر أحداً بلغ شیئاً من طاعتک الا بنعمتک علیه قبل طاعتک ، فأنعم علیّ بنعمة أنال به رضوانک و الجنةَ . بعد از رعایت این مراتب ، حاجت خود را بخواه، که امیدوارم خدا ناامیدت نکند و حاجتت را برآورد».

چند تذکر :

1 - گاهی با وجود تمام شرایط دعا ، دعا مستجاب نمی ‏شود ، چون به مصلحت ما نیست ، یعنی چیزی را طلب می کنیم که به سود ما نیست ، اگر چه می پنداریم به نفع ما و خیر است.

2 - گاهی دعا مستجاب می‏شود ، ولی از روی مصالحی تحقق عملی آن به تأخیر می افتد ، حتی ممکن است تا بیست سال طول بکشد تا محقق گردد.

3 - در روایت است خداوند وقتی بنده‏ای را دوست داشته باشد ، اجابت دعای او را به تأخیر می ‏اندازد تا بنده‏اش با او راز و نیاز گوید.

از این رو مؤمنان ثابت قدم هیچ گاه از تکرار دعا مأیوس نمی‏شوند، بلکه می ‏گویند :

دست از طلب ندارم تا کام من برآید                  یا جان رسد به جانان یا جان ز تن درآید

4 - گاهی اجابت دعاها در آخرت به صورت پاداش نمایان می شود و در دنیا خواسته اش بنابر مصالحی داده نمی شود. اگر کسی بداند خداوند در عوض عدم اجابت دعا در دنیا ، چه پاداشی برای او در آخرت در نظر گرفته است ، هرگز نا امید نمی شود.

امام صادق(ع) می فرماید :

«روز قیامت خداوند متعال می فرماید: ای بندة من!‌ تو مرا خواندی و من اجابتت را به تأخیر انداختم. اکنون ثواب و پاداش تو چنین و چنان است. پس مؤمن آرزو می کند که کاش هیچ دعایی از او در دنیا اجابت نمی شد ، برای آن ثواب و پاداش نیک که می بیند».

از روایات استفاده می شود که هیچ دعایی بی اثر نیست و هر دعایی در دنیا و آخرت تأثیر مناسب خود را دارد.

امام سجاد(ع) می فرماید :

«دعای مؤمن یکی از سه فایده را دارد : یا برای او در آخرت ذخیره می گردد ، یا در دنیا برآورده می شود ، یا بلایی را که می خواست به او برسد ،‌ از وی می گرداند».

علاوه بر مطالب یاد شده ، همیشه به این نکته توجه داشته باشید که نماز و روزه و دعا و غیره ، مطلوبیت ذاتی دارند و فلسفه دعا تنها بر آوردن حوائج به ویژه خواسته های دنیوی نیست ، بلکه خود دعا و مناجات با خدا،‌ صرف نظر از اجابت یا عدم اجابت ، ارزش دارد و به اصطلاح طلب مهم تر از مطلوب است.

نظر خود را درباره «چه دعایی برآورده می شود» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره چه دعایی برآورده می شود فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.