مهدی زارعی- با برتری(1-0) در خانه بنفیکا رقیب سنتی، پورتو یک بار دیگر قهرمان لیگ پرتغال شد تا تعداد قهرمانی های این تیم در لیگ پرتغال به عدد 30 برسد و روند قهرمانی های این تیم به صورت یک سال درمیان ادامه پیدا کند. پورتو پیش از این در سالهای 2018 و 2020 نیز قهرمان لیگ شده بود و این روند را در سال 2022 هم ادامه داد. قهرمانی های این تیم در لیگ پرتغال از سال 1935 آغاز شد؛ زمانی که لیگ پرتغال تنها با حضور 8 تیم برگزار می شد و پورتو با 10 برد، 2 تساوی و 2 شکست، بالاتر از اسپورتینگ و بنفیکا برای نخستین بار فاتح لیگ شد. بعدها این قهرمانی به مساله عادی برای پورتو بدل شد. با این حال کمتر سابقه داشت که پورتو بیشتر از دو سال پیاپی عنوان خود را در لیگ حفظ کند. اولین بار در سال 1995 بود که روند قهرمانی های پیاپی این تیم آغاز شد و به لطف درخشش ماریو ژاردل مهاجم برزیلی، این تیم پنج سال پیاپی قهرمان پرتغال شد. طی سالهای 2006 تا 2009 هم این تیم چهار بار پیاپی فاتح لیگ پرتغال شد.

پورتو همچنین طی سالهای 1956 تا 2020 موفق شده 17 بار جام حذفی پرتغال را از آن خود سازد.22 فتح سوپرکاپ پرتغال نیز توسط این تیم صورت گرفته که اولی در سال 1981 بوده و آخرین بار در سال 2020. پورتو در اروپا نیز تیمی درخشان بوده و دو بار در لیگ قهرمانان، دو بار در جام یوفا، یک بار در سوپرکاپ اروپا و سرانجام دو بار در جام جهانی باشگاهها قهرمان شده است.

 

هفده سال بدون نماد

کمتر تیمی در فوتبال جهان، لوگویی به پیچیدگی نماد پورتو پرتغال دارد. این باشگاه در روز 28 سپتامبر 1893 با نام « فوتبال کلوب دو پورتو» تأسیس شد و در 17 سال ابتدایی تأسیس باشگاه خبری از نماد روی پیراهن این تیم نبود. اولین نمادی که پورتو از آن روی پیراهن خود، استفاده کرد، یک نماد ساده بود؛ توپی قدیمی و آبی رنگ که محل اتصال قطعا توپ و جای دوخت روی آن، سفیدرنگ بودند. سه حرف  F، Cو P که حروف ابتدایی عبارت« باشگاه فوتبال پورتو» بودند هم به رنگ سفید روی توپ دیده می شدند. آسمونی ، دو رنگ سفید و ابی، رنگهایی بودند که پیراهن باشگاه هم از آنها تشکیل شده بود. دوازده سال بعد و در 26 اکتبر 1922 لوگوی باشگاه تغییر کرد و نمادی استفاده شد که تا امروز، تغییرات زیادی کرده است. این لوگو را « آگوستو باپتیستا فریرا » ملقب به « سیمپلیسیو » بازیکن وقت تیم طرح کرد که گرافیست هم بود.

porto-logo-during-time
porto-logo-during-time

حضرت مریم و فرمان قلعه و شمشیر

در این لوگو همچنان می توانیم توپ آبی با جای دوخت سفید و سه حرف  F، Cو P را مشاهده کنیم اما روی توپ، یک سپر وجود دارد که به چهار بخش مساوی تقسیم شده و هر دو بخشی که روی یک قطر قرار گرفته اند مشابه هم می باشند. دو بخش قرمز رنگ هستند و درون آنها 7 قلعه و یک سپر سفید وجود دارد. این ها نماد ارتش پورتو هستند. در دو بخش آبی رنگ درون سپر، تصویری از حضرت مریم دیده می شود که عیسی مسیح را در آغوش گرفته است. دو برج و باروی شهر هم در اطراف حضرت مریم به چشم می خورند. اما در اطراف این سپر، یک گردنبند دیده می شود؛ گردنبندی که اجزای تشکیل دهنده اش قلعه و برگ درخت هستند و در پایین ترین نقطه، به یک قلعه و یک ستاره بزرگ ختم می شود. این گردنبند مخصوص، فرمان قلعه و شمشیر است که از سال 1459 میلادی به برجسته ترین افراد دولت و مجلس پرتغال و کسانی که بالاترین فداکاری ها را برای پرتغال انجام داده باشند، اعطا می گردد.

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ پورتو ، حضرت مریم و فرمان قلعه و شمشیر
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ پورتو ، حضرت مریم و فرمان قلعه و شمشیر

در بالای گردنبند قلعه و شمشیر، یک تاج پادشاهی قرار گرفته است که توسط اژدهایی سبزرنگ محافظت می شود. آسمونی ، اژدهای سبز رنگ و دمان درون تاج نشسته و در مقابل آن پرچمی قرمز وجود دارد که عبارت Invicta داخل آن دیده می شود. معنای این عبارت لاتین « شکست ناپذیر » است و اشاره ای دارد به شهر شکست ناپذیر پورتو. از سال 1922 به بعد، تغییر چندانی در این لوگوی ایجاد نشده و فقط رنگ ابی توپ، اندکی کمرنگ تر شده و رنگ طلایی تاج هم پررنگ تر از قبل گردیده است. پورتو به جز فوتبال در رشته هایی مثل هندبال، بسکتبال، رولر هاکی، بوکسف بیلیارد، دوچرخه سواری و شنا فعالیت دارد و تمام این تیمها از نمادی استفاده می کنند که یادآور تاریخ، مقدسات و افتخارات شهر پورتو است.   اختصاصی آسمونی   

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با تیمهای فوتبال: پورتو ، 30 قهرمانی، حضرت مریم و فرمان قلعه و شمشیر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با تیمهای فوتبال: پورتو ، 30 قهرمانی، حضرت مریم و فرمان قلعه و شمشیر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.