زمان مطالعه: 8 دقیقه
انواع ترشیجات و انواع شور

انواع ترشیجات و انواع شور

اگر به ترشی جات علاقه مندید و می خواهید خودتان در منزل اقدام به تهیه انواع ترشیجات و انواع شور کنید این بخش...
انواع ترشیجات و انواع شور
انواع ترشیجات و انواع شور


اگر به ترشی جات علاقه مندید و می خواهید خودتان در منزل اقدام به تهیه انواع ترشیجات و انواع شور کنید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که طرز تهیه چند نوع ترشی و شور را برای شما عزیزان تهیه کرده ایم که دعوت می کنیم همراهمان باشید.

طرز تهیه انواع ترشیجات و انواع شور

طرز تهیه ترشی مخلوط با استفاده از سبزی خردکن یکی از انواع ترشیجات و انواع شور

تهیه ترشی بدون استفاده از سبزی خردکن نیاز به وقت و انرژی زیادی دارد که ممکن است در آخر هم ترکیب و مخلوط مواد باهم ظاهر یکدست و جالبی نداشته باشند و همچنین اصول بهداشتی نیز در آن رعایت نشود . ولی با استفاده از سبزی خردکن در عرض چند ثانیه مواد مورد نیاز برای تهیه ترشی مخلوط با رعایت تمامی نکات بهداشتی آماده می شود.

مواد لازم برای تهیه ترشی مخلوط با استفاده از سبزی خردکن

گل کلم 5/1 کیلوگرم

برگ کلم 5/0 کیلوگرم

سبزی معطر پاک کرده 5/0 کیلوگرم

فلفل دلمه ای 3 عدد متوسط

کرفس خرد شده 5/0 کیلوگرم

لوبیا سبز خردشده 250 گرم

هویج خرد شده 5/0 کیلوگرم

سیر 2 بوته

فلفل سبز تند 4-3 عدد

بادمجان 1 کیلو

پیاز ریز 5/0 کیلوگرم

موسیر خشک 100 گرم

سیب زمینی ترشی 5/0 کیلوگرم

نعنای خشک یک قاشق غذاخوری

نمک و فلفل به اندازه لازم

زردچوبه یک قاشق غذاخوری

ادویه ترشی 2 قاشق غذاخوری

سرکه به اندازه لازم

طرز تهیه ترشی مخلوط با استفاده از سبزی خردکن

تمامی مواد بالا که نیاز به خورد شدن دارد در داخل دستگاه ریخته و بنا به سلیقه خود مبنی بر اندازه و میزان خورد شدن مواد ، آنها را در مدت لازم در دستگاه مخلوط کنید .

سپس مواد خردشده را داخل ظرف مورد نظر ریخته سرکه ، نمک ، فلفل ، ادویه و بیزی های خردشده را به ظرف ترشی بیافزایید . در ظرف را محکم ببندید و در جای مناسب قرار دهید تا ترشی به طور کامل آماده استفاده شود .

شور مخلوط یکی از انواع ترشیجات و انواع شور

ابتدا در ظرفی‌ آب‌ بریزید و به‌ ازای‌ هر بیست‌لیوان‌ آب‌، دو چهارم‌ لیوان‌ نمک بریزید، سپس‌آب‌ را روی‌ حرارت‌ قرار دهید تا جوش‌ بیاید.پس‌ از آن‌، بگذارید تا آب‌ سرد شود. پس‌مقداری‌ از سبزی‌ها را …

مواد لازم‌ برای تهیه شور مخلوط
  • کرفس‌: یک بوته‌
  • خیار شور: یک کیلو و نیم‌
  • گل‌ کلم‌: یک کیلو
  • پیاز ترشی‌: یک کیلو
  • فلفل‌ سبز: 400 گرم‌
  • سبزی‌ ترشی‌: یک کیلو و نیم‌
  • هویج‌ :یک کیلو
  • سیر: 300 گرم‌
  • نمک: به‌ میزان‌ لازم‌
pickles-salty-pickles
pickles-sy-pickles


طرز تهیه‌ شور مخلوط

ابتدا در ظرفی‌ آب‌ بریزید و به‌ ازای‌ هر بیست‌لیوان‌ آب‌، دو چهارم‌ لیوان‌ نمک بریزید، سپس‌آب‌ را روی‌ حرارت‌ قرار دهید تا جوش‌ بیاید.پس‌ از آن‌، بگذارید تا آب‌ سرد شود. پس‌مقداری‌ از سبزی‌ها را که‌ از قبل‌ شسته‌ و خردکرده‌اید و در ظرفی‌ که‌ برای‌ شورانداختن‌ در نظرگرفته‌اید، بریزید و مقداری‌ از باقی‌ مواد (گل‌کلم‌،فلفل‌، خیار، پیاز سیر، هویج‌، کرفس‌) را نیز خردکنید و روی‌ سبزی‌ بریزید و به‌ همین‌ ترتیب‌ لایه‌لایه‌ مواد را روی‌ هم‌ قرار دهید، تا ظرف‌تان‌ پرشود. سپس‌ آب‌ نمک را روی‌ مواد بریزید; به‌حدی‌ که‌ ظرف‌ پرشود و در ظرف‌ را محکم‌ ببندید.بهتر است‌ این‌ ظرف‌ را حداقل‌ به‌ مدت‌ دو روز دریک محیط گرم‌ قرار دهید. پس‌ از پانزده‌ روز شورشما جا افتاده‌ و آماده‌ مصرف‌ است‌. توجه‌ داشته‌باشید که‌ سبزی‌ها و باقی‌ موادتان‌ نباید اصلا آب‌داشته‌ باشد و در ظرفتان‌ نیز باید حتما محکم‌ باشد.

شور گوجه فرنگی یکی از انواع ترشیجات و انواع شور

شیشه ای متناسب با تعداد گوجه ها و مواد دیگر انتخاب کرده و ابتدا در ته شیشه سبزی را که پاک کرده ایم و شسته ایم ولی خرد نشده است را قرار می دهیم…

مواد لازم برای تهیه شور گوجه فرنگی

گوجه فرنگی رسیده ی قرمز 1 کیلو گرم

سیر 100 گرم

سبزی شور (جعفری و شود ) نیم کیلو

فلفل سبز تند 300 گرم

آب نمک (تهیه شده طبق روش بالا ) به مقدار لازم

طرز تهیه شور گوجه فرنگی

1- (منظور از گوجه فرنگی رسیده گوجه ای است که رسیده و قرمز باشد ولی له شدگی نداشته باشد )

2- شیشه ای متناسب با تعداد گوجه ها و مواد دیگر انتخاب کرده و ابتدا در ته شیشه سبزی را که پاک کرده ایم و شسته ایم ولی خرد نشده است را قرار می دهیم و کمی فلفل و سیر . وبعد گوجه ها را روی آن می چینیم . و دوباره سبزی و

فلفل و سیر و گوجه . تا همه مواد تمام شود . در آخر هم آب نمک آماده شده طبق روشی که گفتم را در شیشه می ریزیم و حدود 4/3 لیوان هم سرکه به مواد اضافه می کنیم ( برای خوش طعم تر شدن شور )

این شور بعد از 5 روز آماده برای مصرف می شود

شور پاییزی یکی از انواع ترشیجات و انواع شور

ابتدا ظرف های مخصوص را به خوبی شسته و خشک کنید، سبزیجات فوق را به جز خیار، گل کلم، سیر و فلفل خرد کرده و پس از شست وشو در معرض هوا قرار دهید تا کاملاً خشک شوند…

مواد لازم  برای تهیه شور پاییزی

خیار ، کرفس ، گل کلم ، هویج، سبزیجات معطر شامل تلخون، شبت، سیر ، فلفل سبز تند ، سرکه ، پودر گل پر

طرز تهیه شور پاییزی

ابتدا ظرف های مخصوص را به خوبی شسته و خشک کنید، سبزیجات فوق را به جز خیار، گل کلم، سیر و فلفل خرد کرده و پس از شست وشو در معرض هوا قرار دهید تا کاملاً خشک شوند، فلفل ها و خیارها را به صورت درسته و گل کلم ها را نیز به همان ترتیب با حفظ فرم اصلی با دست از یکدیگر جدا کنید تا به صورت گل کلم های کوچکی درآیند. خرد کردن گل کلم ها با چاقو زیبایی شور را از بین می برد.

سیرها را نیز به حالت حبه ای مورد استفاده قرار دهید. سبزیجات معطر را نیز پاک کرده و خوب بشویید سپس به قطعات حدود 10 سانتی متری با ساقه خرد کنید. پس از آنکه کلیه مواد آماده شد، خیار و سبزیجات دیگر شامل گل کلم، هویج، کرفس همچنین سبزیجات معطر، سیر، فلفل و پودر گل پر را به صورت لایه لایه درون ظرف قرار دهید به ترتیبی که یک ردیف مواد شور و ردیف دیگر با سبزیجات معطر، سیر، فلفل و پودر گل پر پر شود. سپس قابلمه ای را از آب پر کرده و به میزان هر 2 لیوان آب 1 قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید. در ضمن در صورت تمایل به مواد فوق می توانید مقداری سرکه نیز بیفزایید، سرکه طعم خوبی به شور می دهد.

برای هر شیشه یک کیلوگرمی شور، نصف استکان سرکه کافی است. البته میزان سرکه رابطه مستقیمی با ذائقه افراد دارد. در صورتی که نمی خواهید از سرکه استفاده کنید، آب را درون قابلمه آلومینیویی بجوشانید زیرا که در غیر این صورت قابلمه سیاه خواهد شد.پس از آنکه محلول آب و نمک و در صورت تمایل سرکه به نقطه جوش رسید، قابلمه را از روی حرارت برداشته و برای مدت کوتاهی صبر کنید تا دمای آن پایین تر آید. هنگامی که دما از 100 درجه سانتی گراد به 80 یا 70 درجه رسید یا به اصطلاح از حرارت افتاد، محلول حاصل را درون ظرف پر از مواد شور تا اندازه ای بریزید که ظرف لبالب با محلول پر شده و روی سطح مواد را کاملاً بپوشاند. سپس در ظرف را محکم بسته و دو یا سه روز در محلی گرم و در صورت امکان در مقابل تابش خورشید قرار دهید. پس از طی این مدت زمان آن را به یخچال یا محل سرد دیگری منتقل کنید.

انواع ترشیجات و انواع شور
انواع ترشیجات و انواع شور


چند نکته مهم در مورد شور پاییزی
  1. مراقب باشید تمام مواد و حتی ظرف آنها خوب خشک شده باشند. وجود نم و قطره ای آب سبب کپک زدن شور شما خواهد شد
  2. کاربرد ظروف شیشه ای از ظروف پلاستیکی بهتر است .
  3. برخی معتقدند استفاده از چند عدد نخود خام در لابه لای مواد، سرعت آماده شدن شور را بالا می برد.
  4. عده ای با قراردادن تکه ای نان سنگک بر روی کلیه مواد و در دهانه ظرف از آن به عنوان مخمر استفاده می کند .
  5. برای انداختن خیارشور، از خیارهای سالم و ترد استفاده کنید. نحوه درست کردن خیارشور نیز همان روش فوق است.
  6. به سبزیجات معطر یاد شده برگ کرفس و گشنیز هم می توان اضافه کرد.
ترشی کلم برگ قرمز یکی از انواع ترشیجات و انواع شور

مواد لازم برای تهیه ترشی کلم برگ قرمز

کلم برگ قرمز= یک عدد بزرگ

سرکه= به اندازه کافی

نمک= به اندازه کافی

طرز تهیه ترشی کلم برگ قرمز

کلم قرمز را خرد کرده و تمیز می شوییم.

کلم را در صافی می ریزیم، مقداری نمک روی آن می پاشیم و به مدت24 ساعت می گذاریم بماند.

کلم های نمک زده را در یک شیشه بزرگ می ریزیم و روی آن را از سرکه پر می کنیم. این ترشی خیلی زود آماده مصرف می شود.

ترشی بادنجان شکم پر یکی از انواع ترشیجات و انواع شور

مواد لازم برای تهیه ترشی بادنجان شکم پر

1/5 کیلوسبزترشی

یک قاشق سوپخوری ادویه

یک قاشق سوپخوری نمک

3 کیلوبادنجان قلمی کوچک

سرکه به اندازه لازم

طرز تهیه ترشی بادنجان شکم پر

سبزی ترشی شامل جعفری، نعناع، ترخون و در صورت امکان کمی سبزیهای معطر محلی است. سبزیها را پس از پاک کردن و شستن روی یک پارچه تمیز پهن کرده و می گذاریم یک شبانه روز بماند تا آب آنها کاملاً گرفته شود. سپس آنها را خرد می کنیم.

برای تهیه این ترشی از بادنجانهای کوچک استفاده می کنیم. اگر بادنجان ها خیلی ریز و کوچک باشد، کلاهک سبز آن را بر نمی داریم و به همین ترتیب آنها را در حالیکه یک برش3 سانتیمتری در وسط بادنجان ها ایجاد کرده ایم، در سرکه می جوشانیم. به طوری که برای هر یک کیلو، یک لیوان سرکه لازم است. ظرف را روی حرارت ملایم قرارمی دهیم تا بادنجان ها کمی بپزد، ولی له نشود.

سبزی ترشی خرد شده را درظرف تقریباً بزرگی می ریزیم وسیر، نمک و ادویه را به آن اضافه می کنیم . بعد ازمخلوط کردن آنها، شکم بادنجان ها را ازاین مخلوط پرمی کنیم و در ظروف مخصوص ترشی می ریزیم . سپس روی مواد سرکه می ریزیم تا سرکه روی بادنجان ها را بگیرد. در آنها را محکم می بندیم و در جای خنک نگه می داریم.

نکات تغذیه ای در مورد ترشی بادنجان شکم پر

خوردن ترشی به همراه غذا باعث افزایش اشتها می شود. همچنین به علت دارا بودن سرکه باعث هضم بهتر غذا و چربی ها میشود. اگر در صورت خوردن یک غذای چرب احساس سنگینی کردید، با خوردن مقداری ترشی یا آبلیمو یا آبغوره که همگی خاصیت اسیدی دارند، حالتان بهبود خواهد یافت.

تذکر در مورد ترشی بادنجان شکم پر

در مصرف ترشی نباید زیاده روی کرد.همانطور که اشاره شد ترشی خاصیت اسیدی دارد ، بنابراین افرادی که دچار ناراحتی معده هستند نباید آن را مصرف کنند.

این ترشی به علت دارا بودن بادنجان، برای افرادی که به آن حساسیت دارند مناسب نیست.
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «انواع ترشیجات و انواع شور» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره انواع ترشیجات و انواع شور فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.