زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با تیمهای لیگ برتر ؛ پیکان ؛ تیمی نابود شده توسط ستارگان یاغی

آشنایی با تیمهای لیگ برتر ؛ پیکان ؛ تیمی نابود شده توسط ستارگان یاغی

ستارگانی یاغی که تیمی را نابود کردند معرفی تیمهای لیگ برتر؛ پیکان / اختصاصی آسمونی ، مهدی زارعی وقتی فصل...

ستارگانی یاغی که تیمی را نابود کردند

معرفی تیمهای لیگ برتر؛ پیکان / اختصاصی آسمونی ، مهدی زارعی

آشنایی با تیمهای لیگ برتر ؛ پیکان ؛ تیمی نابود شده توسط ستارگان یاغی
آشنایی با تیمهای لیگ برتر ؛ پیکان ؛ تیمی نابود شده توسط ستارگان یاغی


وقتی فصل 94-93 به پایان رسید و تیم پیکان با یک اشتباه عحیب در انتخاب مربی راهی لیگ یک شد، هیچ کس تعجب نکرد. پیکان مدتها بود که به یک آسانسور در فوتبال ایران بدل شده بود و سقوط این تیم به دسته اول و بازگشت به لیگ برتر از عادات همیشگی این تیم شده بود..

یک آسانسور با رکوردی منحصر به فرد

این تیم در سال 93 هم انتصابی عجیب انجام داد. در شرایطی که این تیم بازیکنانی چون مهدی رحمتی را در اختیار داشت و با مربیگری منصور ابراهیم زاده هم چندان بد نتیجه نگرفته بود، اما مسوولان این باشگاه ترجیح دادند ابراهیم زاده را برکنار کنند و صمد مرفاوی مربی وقت صبای قم را به خدمت بگیرند. عملکرد مرفاوی در پیکان حیرت انگیز بود. او بیشتر از یک نیم فصل را در حسرت برد ماند و نتیجه این عملکرد فوق العاده ضعیف، سقوط پیکان به لیگ یک بود؛ آخرین سقوط پیکان به دسته پایین تر.

paykan-fc
paykan-fc

کار بزرگ محمود خیامی

اما این تیم برخلاف سالهای اخیر که بیشتر تیمی خنثی در فوتبال بوده است، آغازی باشکوه در فوتبال ایران داشت. محمود خیامی مدیرعامل وقت ایران ناسیونال در اواسط دهه چهل شمسی با همکاری قائم مقامی و رضا افشار که از مدیران ورزش آن دوران بودند پیشنهاد ایجاد باشگاه پیکان را مطرح کردو باشگاه پیکان در سال 1346 آغاز به کار کرد. با پیشنهاد خیامی تپه‌ای که محل جمع‌آوری ضایعات کارخانه و اطراف پارک چیتگر به زمین فوتبال تبدیل گردید و بعد از آن تیم فوتبال پیکان تشکیل گردید. این رشته در باشگاه با آمدن افراد حرفه‌ای نقش پررنگ تری به خود گرفت.

از شاهین و پرسپولیس به پیکان

شکل گیری باشگاه پیکان و امکانات فوق العاده این تیم سبب شد که این تیم در مدت زمانی اندک، صاحب بهترین بازیکنان فوتبال ایران شود. دلیل این امر انحلال باشگاه قدرتمند شاهین بود که جمعی از بزرگان فوتبال ایران در آن توپ می زدند. مردانی چون حسین کلانی، ابراهیم آشتیانی، همایون بهزادی، مهراب شاهرخی، حمید جاسمیان و..همگی مردانی بودند که بعد از منحل شدن شاهین، راهی تیم تازه تاسیس پرسپولیس شدند و اندکی بعد به دلیل اختلافاتی که در این باشگاه رخ داد، همگی با هم راهی تیم پیکان شدند. پیکان این گونه صاحب بزرگان فوتبال کشور شد.

آشنایی با تیمهای لیگ برتر ؛ پیکان ؛ تیمی نابود شده توسط ستارگان یاغی
آشنایی با تیمهای لیگ برتر ؛ پیکان ؛ تیمی نابود شده توسط ستارگان یاغی

قهرمانی مقتدرانه در تهران

از آذرماه 1348 تیم حرفه ای پیکان کار خود را در لیگ تهران آغاز کرد. مسابقاتی که با حضور 16 تیم برگزار می شد و از همان ابتدا درخخش پیکان، این تیم را به عنوان یک مدعی جدی قهرمانی معرفی کرد. پیکان در این مسابقات صاحب 11 برد و 4 تساوی شد، 31 گل زد و تنها 7 گل خورد تا با 26 امتیاز مقتدرانه قهرمان تهران شود. در این رقابت ها تاج دوم شد و پاس سوم در حالی که پرسپولیس عنوانی بهتر از یازدهمی کسب نکرد. از جمله بردهای پیکان می توان به برتری مقابل پاس(4-2)، پرسپولیس(1-0)، تاج(2-0) و ارارات(4-1) اشاره کرد. پیکان دست نیافتنی به نظر می رسید..

 

یک جام بین المللی در کارنامه پیکان

اندکی بعد نوبت به مسابقات جام دوستی در تهران رسید. مسابقاتی که با حضور تیمهای قدرتمندی از کشورهای مختلف برگزار می شد و یک سال قبل، تیم ملی ایران با نام منتخب تهران به نمایندگی از کشورمان در آن حضور یافته بود. اما این بار نوبت به پیکان بود که به عنوان نماینده ایران در رقابت ها حاضر شود و مقتدرانه قهرمان رقابت ها شود. از جمله بردهای خاطره انگیز پیکان می توان به برتری (2-1) در مرحله گروهی مقابل دمیر اسپور ترکیه، پیروزی(3-1) مقابل کرائیوا رومانی در نیمه نهایی و برد(2-1) در برابر ارتش شوروی( زسکامسکو) اشاره کرد تا یک جام بین المللی هم به کارنامه این تیم اضافه شود.



اشتباهی تاریخی

هرچند باورنکردنی بود اما این جام، آخرین عنوان این تیم بود و پس از آن، مجموعه بازیکنان این تیم یک بار دیگر در اثر درگیری و اختلاف، تغییر تیم داده و دوباره به پرسپولیس بازگشتند. امری که بعدها حسرت همین بازیکنان را برانگیخت. جعفر اشرف کاشانی مدافع تیم درباره آن اتفاقات پس از نیم قرن گفت: مگر می شود امکانات فوق العاده ایران ناسیونال را رها کرد و به پرسپولیس بازگشت؟ اشتباه ما در آن مقطع تاریخی بود!

آشنایی با تیمهای لیگ برتر ؛ پیکان ؛ تیمی نابود شده توسط ستارگان یاغی
آشنایی با تیمهای لیگ برتر ؛ پیکان ؛ تیمی نابود شده توسط ستارگان یاغی


 

از تهران به قزوین ؛ از قزوین به تهران

داستان این تیم حرفه ای به پایان رسید. حتی مربی این تیم آلن راجرز به همراه علی پروین در کنار سایر نفرات راهی پرسپولیس شد و به این ترتیب وقفه ای طولانی در داستان فوتبال این تیم ایجاد شد. سه دهه گذشت تا در سال 1379 این تیم امتیاز بهمن تهران را خرید و یک بار دیگر به باشگاههای کشور بازگشت. اما همین دوران هم مملو از نوسان و چالش برای پیکانی ها بود. این تیم طی سالهای 87 تا 90 بازیهای خود را در قزوین انجام داد و پس از آن یک بار دیگر به تهران و ورزشگاه شهدای شهر قدس در قلعه حسن خان بازگشت. پیکان سال گذشته عنوان ششم لیگ را کسب کرد و حالا باید دید که امسال این تیم چه رتبه ای به دست خواهد آورد..

 

اختصاصی آسمونی
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با تیمهای لیگ برتر ؛ پیکان ؛ تیمی نابود شده توسط ستارگان یاغی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با تیمهای لیگ برتر ؛ پیکان ؛ تیمی نابود شده توسط ستارگان یاغی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.