زمان مطالعه: 2 دقیقه
دانشگاه غیر انتفاعی چگونه است؟

دانشگاه غیر انتفاعی چگونه است؟

دانشگاه غیر انتفاعی نوعی از دانشگاه های دولتی ایران بوده است و به صورت کامل زیر نظر وزارت علوم اداره می شوند.

 دانشگاه غیرانتفاعی یکی از پنج نوع دانشگاه ایران است که اخیرا رشد قابل توجهی را در میان انواع دانشگاه های ایران داشته است. آسمونی در این بخش برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با دانشگاه غیر انتفاعی، به معرفی کامل دانشگاه غیر انتفاعی می پردازد.

به صورت کلی شش دسته دانشگاه در ایران وجود دارد که عبارتند از: دانشگاه سراسری، دانشگاه های آزاد اسلامی، دانشگاه های پیام نور، دانشگاه های غیر انتفاعی، دانشگاه های علمی کاربردی و دانشگاه های فنی. دانشگاه غیر انتفاعی نوعی از دانشگاه های دولتی بوده و به صورت کامل زیر نظر وزارت علوم اداره می شوند. به عبارت دیگه برای قبول شدن در دانشگاه غیر انتفاعی باید کنکور داد. تنها تفاوت در این است که باید برای ثبت نام هر ترم مبلغی پرداخت شود.

تاریخچه تشکیل دانشگاه غیر انتفاعی

آیین نامه تأسیس موسسات آموزش عالی غیردولتی و خصوصی (یا همان دانشگاه غیرانتفاعی ) در تاریخ 23 مهرماه سا 1364 به تصویب رسید. و از آن پس کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد. هدف از تأسیس و توسعه دانشگاه غیرانتفاعی بسیج‌ کلیه‌ امکانات‌ مملکت‌ در امر گسترش‌ آموزش‌ عالی‌کشور، و ارتقاء سطح‌ دانش‌ و فرهنگ‌ جامعه‌ ذکر شده است. با توجه به افزایش تقاضای روز افزون جامعه برای ورود به دانشگاه در ایران، دانشگاه‌ها و مؤسساتی در بخش غیردولتی ایجاد گردیده‌است. که شامل دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی می‌شود. در حال حاضر مراد از دانشگاه غیرانتفاعی بیشتر همان موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی است و معمولا دانشگاه آزاد اسلامی را در گروه دیگری قرار می دهند.

انشگاه غیرانتفاعی از جمله دانشگاه های غیردولتی کشور است. که داوطلب تحصیل در آن، می تواند از طریق کنکور و همراه با سایر داوطلبان کنکور برای شرکت در آن اقدام کند. (برای پذیرش و ثبت نام در دانشگاه غیرانتفاعی نیازی به شرکت در یک کنکور مجزا نیست.) داوطلب ثبت نام در دانشگاه غیرانتفاعی می تواند پس از تایید مراجع ذیصلاح که معمولا در هنگام کنکور مشخص می شود، با پرداخت شهریه از امکانات و تخصص های موجود در دانشگاه های غیرانتفاعی استفاده نماید.

دانشگاه های غیر انتفاعی با هدف اولیه فعال کردن واحدهای خصوصی در حوزه آموزش عالی تاسیس شدند. با این هدف اولیه و تلاش برای کاهش هزینه های آموزش عالی در بخش دولتی تاسیس این دانشگاه ها بیست سال پیش تصویب شد.

رشته های دانشگاه غیر انتفاعی چیست؟

رشته های تحصیلی دانشگاه غیرانتفاعی تنوع زیادی دارند که در تمام گروه های آزمایشی ریاضی ، تجربی ، انسانی ، هنر و زبان ارائه می شوند البته تنوع رشته های تحصیلی در گروه هنر و زبان به نسبت کمتر از سایر گروه هاست و اکثرا رشته های علوم انسانی در این دانشگاه دایر هستند.

اعتبار مدرک دانشگاه غیر انتفاعی

با توجه به مصوباتی که طی سال های گذشته در اختیار قرار گرفته است، مدرک این دانشگاه برابر با سایر دانشگاه های دولتی بوده و امکان ورود به بازار کار برای دانشجویان غیر انتفاعی فراهم است.

هزینه دانشگاه غیر انتفاعی

اکثر داوطلبان در انتخاب یکی از دو دانشگاه غیرانتفاعی و آزاد مردد هستند و این سوال را دارند که کدام دانشگاه بهتر و همچنین هزینه تحصیل در کدام یک کمتر است. برای پاسخ به این سوال که کدام دانشگاه آزاد یا غیرانتفاعی بهتر است ، باید بررسی شود که دانشگاه مد نظر شما چیست، زیرا تعدادی از واحد های غیرانتفاعی مثل دانشگاه علم و فرهنگ و دانشگاه سوره از دانشگاه های مطرحی هستند که از جهت کیفیت و امکانات آموزشی از بسیاری دانشگاه ها بهترند. از جهت شهریه نیز دانشگاه های غیرانتفاعی مانند دانشگاه آزاد هستند، اما میزان شهریه دانشگاه آزاد کمی بیشتر است.

نظر خود را درباره «دانشگاه غیر انتفاعی چگونه است؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره دانشگاه غیر انتفاعی چگونه است؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.