زمان مطالعه: 3 دقیقه
استفاده از یونولیت غیر استاندارد

استفاده از یونولیت غیر استاندارد

استفاده از یونولیت های غیر استاندارد عامل گسترش آتش سوزی در ساختمان ها می باشد. انواع استاندارد مصالح...
استفاده از یونولیت های غیر استاندارد عامل گسترش آتش سوزی در ساختمان ها می باشد. انواع استاندارد مصالح یونولیت، پلی استایرن های کند سوز یا نسوز هستند. که مشکلات کمتری نسبت به دیگر مصالح غیر استاندارد دارند. برخی از این مصالح بر اثر سوختن گازهای سمی تولید می کنند، و این مسئله خطرهای زیادی برای استفاده کنندگان در پی خواهد داشت. دستور العمل فنی برای استفاده از این نوع مصالح تدوین شده و به نظام مهندسی سراسر کشور ابلاغ شده است. اما همگام با پیشرفت صنعت ساختمان سازی در جهان، به کارگیری مصالح ساختمانی نوین در ساخت و ساز، روز به روز با استقبال بیشتری از سوی سازندگان مواجه می شود. این بلوک ها در صورتی می تواند عملکرد مناسب و قابل قبولی داشته باشد که مواردی از قبیل ایمنی در برابر آتش، مقاومت مصالح، شکل هندسی و روش اجرایی مناسب در آن رعایت شود.

استفاده از یونولیت غیر استاندارد
استفاده از یونولیت غیر استاندارد

بلوک های پلی استایرن استاندارد و غیر استاندارد

استفاده از مصالح ساختمانی نوین میتواند علاوه بر مقاوم سازی ساختمانها باعث کاهش وزن سازه، عایق بندی در برابر حرارت و صوت، کاهش قابل توجه هزینه ساخت نسبت به روش سنتی، کوتاه شدن زمان ساخت و بهینه شدن فرآیند سرمایه گذاری شود. با این حال استفاده از مصالح ساختمانی نوین  به دلیل عدم تعهد برخی از تولیدکنندگان، حضور غیرمتخصص ها در ساخت و سازها و عدم آشنایی آنها با فناوری های جدید به جای آن که سبب ارتقای سطح کیفی ساخت و سازها شود، مشکلاتی را از نظر ایمنی و استاندارد سازه ایجاد کرده است. در این میان شاید بتوان از بلوک های پلی استایرن غیراستاندارد، به عنوان مشکل سازترین مصالح ساختمانی نوین یاد کرد.

بلوک های پلی استایرن مدتی است که برای ساختمان سازی در اغلب شهرهای کشور بویژه در تهران مورد استفاده قرار می گیرد . و هرچند نمی توان از مزایای آنها چشم پوشی کرد. ولی متأسفانه به دلیل استفاده از مواد اولیه ناکافی و غیراستاندارد در تولید برخی از آنها، اکثر بلوک های یونولیتی بازار قابلیت اشتعال زایی دارد.

بلوک های پلی استایرن به دلیل سبکی وزن خود، وزن نهایی ساختمان را کم می کنند. همچنین نقش باروری نداشته و به این دلیل از ایمنی نسبی در مقابل زلزله برخوردارند. اما این بلوک ها در برابر آتش به راحتی حجم خود را از دست می دهند. و بزرگترین اشکال آنها کمی مقاومت در برابر حرارت و شعله وری است. البته جنس مرغوب این بلوک ها که در ساختمان سازی استفاده می شود، در برابر آتش مقاومت بسیار خوبی دارند.

ضوابط جدیدی از سوی مرکز تحقیقات ساختمان، جهت کاربرد بلوک های پلی استایرن، در شهریور ماه سال 1395 به تمامی سازمان های مسکن و شهرسازی و نظام مهندسی استانها ابلاغ شده است. در کشور  ایران تنها 10 واحد تولیدی گواهینامه فنی تولید بلوک های پلی استایرن را از مرکز تحقیقات اخذ کرده اند.

نوع غیراستاندارد بلوک های پلی استایرن مقاومت کمی در برابر حرارت داشته و با بروز حتی یک اتصال معمولی در سیم کشی ساختمان، بلافاصله آب شده و گاز سمی خطرناکی را از خود متصاعد کرده، که می تواند کشنده باشد. بلوک های یونولیتی که در دو نوع معمولی (قابل اشتعال) و کند سوز (استاندارد) در بازار عرضه می شود، هم در دیوارها و هم سقف ساختمان ها کاربرد دارد. که استفاده از نوع غیراستاندارد در سقف خطرآفرین تر از دیوار به شمار می رود. چرا که روی بلوک های یونولیتی استفاده شده در دیوارها معمولاً با پوششی 5 سانتی از بتن پوشیده می شود. اکثر یونولیت های تولیدی در کشورها تنها برای بسته بندی مناسب باشد.

کاربرد نوع استاندارد آن با رعایت ضوابط لازم در اجرا مجاز است. سازندگان و مردم می توانند با مراجعه به سایت مرکز تحقیقات از واحدهای تولیدی دارای گواهینامه فنی و ضوابط فنی استفاده از این بلوک ها آگاهی پیدا کنند. از سوی دیگر سازمان آتش نشانی، غیراستاندارد و خطرناک بودن این بلوک ها را به وزارت مسکن، سازمان نظام مهندسی و شهرداری اعلام کرده تا جلوی کاربرد و استفاده غیراستاندارد آن در ساختمان سازی گرفته شود.

هم اکنون قیمت هر بلوک معمولی پلی استایرن در بازار حدود 6 هزار تومان و نوع استاندارد و خارجی آن قیمتی 5 برابر دارد که تنها شرکت های دارای مجوز استاندارد، نوع مرغوب را برای صنعت ساختمان سازی عرضه می کنند.

برای اطلاع از شرکت های دارای گواهی تائید به آدرس مرکز تحقیقات وزارت راه و شهر سازی مراجعه نمایید.
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «استفاده از یونولیت غیر استاندارد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره استفاده از یونولیت غیر استاندارد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.