زمان مطالعه: 2 دقیقه
مدارک لازم برای صدور، تعویض و المثنی کارت هوشمند ملی

مدارک لازم برای صدور، تعویض و المثنی کارت هوشمند ملی

ثبت نام کارت ملی هوشمند به عنوان مقدمه‌ای برای ورود به جامعه اطلاعاتی، می‌تواند موجب توزیع عادلانه فرصت‌ها، کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت، مردم و بنگاه‌ها شود.

ثبت نام کارت ملی هوشمند به عنوان مقدمه‌ای برای ورود به جامعه اطلاعاتی، می‌تواند موجب توزیع عادلانه فرصت‌ها، کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت، مردم و بنگاه‌ها شود. این امور می‌توانند نقش به سزایی در پویایی اقتصادی داشته باشند.

کارت ملی هوشمند

با پیاده‌سازی طرح کارت ملّی هوشمند، این امکان فراهم می‌شود که خدمات به روشی ساده، سریع و با کیفیت بالاتر به مردم ارائه شوند. این موضوع می‌تواند موجب بهبود سطح کیفی زندگی مردم و بالا بردن سطح رضایت مردم از دولت شود.

برابر ماده 38 قانون ثبت احوال و قانون الزام اختصاص شماره ملی و کد پستی به کلیه اتباع ایرانی مصوب سال 1376 مجلس محترم شورای اسلامی کسانی که سن آنان از 15 سال به بالا می باشد باید دارای کارت شناسایی ملی بوده و همیشه آن را همراه داشته باشند.

مراحل ثبت نام کارت هوشمند ملی

  1. مراجعه به وب سایت "https://www.ncr.ir" و تکمیل فرم پیش ثبت نام
  2. تکمیل مرحل ثبت نام به صورت حضوری
  3. صدور کارت ملی
  4. تحویل کارت ملی به متقاضی

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام کارت ملی هوشمند

مدارک مورد نیاز جهت دریافت کارت ملی هوشمند به دو دسته تقسیم بندی می شود. بخشی از آنها را می توان به صورت آنلاین بارگزاری کرد و برخی از آنها طی مراجعه حضوری دریافت می گردد. بنابراین در این بخش مدارک مورد نیاز را به دو بخش پیش ثبت نام و تکمیل ثبت نام تقسیم بندی می کنیم.

  • اصل و کپی شناسنامه برای افراد بالای ۱۸ سال
  • اصل و کپی شناسنامه برای افراد زیر هجده سال
  • اصل و یک نسخه کپی از شناسنامه خودتان (والد، قیم یا وکیل)
  • اصل و یک نسخه کپی از قیم‌نامه یا وکالت‌نامه والد، قیم یا وکیل
  • ‌یک قطعه عکس ۳×۴ با زمینۀ سفید
  •  آدرس و کد پستی ۱۰ رقمی محل سکونت فعلی
  • تکمیل فرم گزارش مفقود شدن کارت ملی
  • تکمیل فرم درخواست کارت شناسایی ملی هوشمند المثنی
  • تکمیل پاکت پستی ویژه خدمات الکترونیک هویت ملی

تکمیل ثبت نام

در مرحله تکمیل ثبت نام، متقاضی می بایست اطلاعاتی را که از قبل ارسال کرده است، تکمیل کند که شامل موارد زیر می شود و باید به صورت حضوری انجام بگیرد:

  1. تکمیل اطلاعات نشانی، کدپستی، تلفن ثابت و همراه متقاضی
  2. عکس برداری از صورت فرد متقاضی
  3. اسکن اثر انگشتان
  4. اسکن شناسنامه

با طی فرایندهای اعلام، شده فرد متقاضی می بایست تا اعلام زمان مشخص جهت دریافت کارت ملی هوشمند خود، صبر کند. به محض دریافت اطلاعیه جهت دریافت کارت ملی هوشمند و مراجعه به دفتر انتخابی، اثر انگشت متقاضی مجددا دریافت می شود و با اعمال رمز عبور بر کارت ملی هوشمند، کارت به متقاضی تحویل می گردد.

تمدید، اعلام مفقودی و دریافت کارت ملی المثنی

در صورتی که کارت ملی هوشمند خود را گم کرده اید، کارت آسیب جدی دیده است و یا تاریخ اعتبار آن به اتمام رسیده است، می بایست برای دریافت کارت ملی هوشمند جدید اقدام کنید. توجه به دو نکته در خصوص ثبت درخواست بسیار مهم حیاتی می باشد:

  1. درصورت گم شدن کارت هوشمند ملی، لطفاً پیش از هرگونه اقدام، نسبت به جستجوی مدارک پیداشده درگاه سازمان ثبت احوال کشور و یا مدارک پیداشده شرکت پست جمهوری اسلامی ایران اقدام فرمایید. درصورتی که کارت شما جزء مدارک پیدا شده نیست جهت ثبت درخواست مجدد به اداره ثبت احوال مراجعه نمایید.

  2. ثبت درخواست به دلیل گم شدن، خرابی و یا پایان اعتبار کارت و تغییر اطلاعات هویتی، صرفا توسط ادارات ثبت احوال و به صورت حضوری انجام می گیرد.

در خصوص دریافت کارت ملی المثنی در نظر داشته باشید که میزان هزینه پرداختی، رابطه مستقیم با دفعات درخواست شما دارد. به این منظور که با هر بار گم کردن کارت ملی و ثبت درخواست، میزان هزینه پرداختی افزایش می یابد.

هزینه دریافت کارت هوشمند ملی

هزینه‌های درخواست کارت ملی 31 هزار تومان است اما اگر دوباره کارت ملی المثنی را گم کنید، 53 تومان و برای بار سوم، 120 هزار تومان خواهد بود. 

تبصره: لازم به ذکر است، تعویض کارت هوشمند ملی در صورت اشتباه مامور، به صورت رایگان و بدون اخذ وجه خدمات صورت خواهد گرفت.

نظر خود را درباره «مدارک لازم برای صدور، تعویض و المثنی کارت هوشمند ملی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مدارک لازم برای صدور، تعویض و المثنی کارت هوشمند ملی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.