زمان مطالعه: 3 دقیقه
پرجمعیت ترین شهرهای ایران

پرجمعیت ترین شهرهای ایران

جمعیت شهرنشین ایران در سده اخیر رشد چشمگیری داشته‌است. آخرین سرشماری ایران در سال 1395 صورت گرفته است.

ابرشهرهای ایران در تعریف بین‌المللی، کلانشهرهایی هستند که توسط سازمان ملل متحد تعیین شده اند و کلان‌شهر یا مادر شهر به شهرهایی گفته می‌شود که بیش از 8 میلیون نفر جمعیت داشته باشند. از این رو از دیدگاه تعریف بین‌المللی در ایران تنها شهر تهران به عنوان کلان‌شهر شناخته می‌شود. درعین حال همانطور که تعریف مفهوم شهر در کشورهای مختلف متفاوت می‌باشد، تقسیم‌بندی انواع شهرها نیز برحسب سطح فعالیت‌ها، میزان جمعیت پذیری و حوزه نفوذ شهر در کشورهای گوناگون با یکدیگر یکسان نیست. اما در ادبیات رایج کشور ایران اصطلاح کلان‌شهر معادل مادرشهر (متروپلیس) است و به شهرهایی اطلاق می‌شود که حداقل یک میلیون نفر جمعیت داشته و واجد مرکزیتی اقتصادی - سیاسی که در مقیاس ناحیه‌ای یا ملی از موقعیتی مرکزی برخوردار باشد.
وسعت ایران برابر با 1٫648٫195 کیلومترمربع است که هجدهمین کشور بزرگ دنیا و نیز دومین کشور بزرگ خاورمیانه محسوب می‌شود. جمعیت کشورمان ایران چیزی در حدود 78.4 میلیون نفر می‌باشد که در رده هفدهمین کشور پرجمعیت جهان قرار دارد و به دلیل مجاورت با تنگه هرمز، از اهمیت استراتژیکی و جغرافیایی بالایی برخوردار است. اگر به طور دقیق می خواهید بدانید پرجمعیت ترین شهرهای ایران کدامند این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید.

رتبه شهرهای پرجمعیت ایران طبق آخرین سرشماری در سال 1395 جمعیت
1 تهران 8٬693٬706
2 مشهد 3٬001٬184
3 اصفهان 1٬961٬260
4 کرج 1٬592٬492
5 شیراز 1٬565٬572
6 تبریز 1٬558٬693
7 قم 1٬201٬158
8 اهواز 1٬184٬788
9 کرمانشاه 946٬651
10 ارومیه 736٬224

 

ابرشهرهای ایران
ابرشهرهای ایران

ابرشهرهای ایران به ترتیب

  • تهران

 تهران پایتخت ایران و مرکز استان تهران است که جمعیتی برابر 8٬693٬706 نفر دارد و بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر ایران به‌حساب می‌آید و ازنظر جمعیت دومین شهر بزرگ غرب آسیا، سومین شهر بزرگ خاورمیانه و همچنین بیست و نهمین شهر بزرگ جهان می‌باشد و ازنظر اقتصادی این شهر قطب اقتصادی ایران محسوب می‌شود در این شهر اقوام گوناگونی زندگی می‌کنند و زبان متداول و رایج مردم این شهر. فارسی با لهجه‌ی تهرانی می‌باشد و اکثریت جمعیت تهران را شیعیان اثنی‌عشری و اقلیت‌های سنی و مسیحی تشکیل می‌دهند. تهران همچنین به دلیل در اختیار داشتن جاذبه‌های فرهنگی بسیار، ازجمله مقاصد گردشگری بزرگ کشور نیز محسوب می‌شود. در سال 1162 تهران توسط آقا محمدخان قاجار پس از به سلطنت رسیدن به‌عنوان پایتخت انتخاب شد.

  • مشهد

مرکز استان خراسان رضوی شهر مشهد می‌باشد که جمعیتی بربر با 3٬001٬184 نفر دارد و دومین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود و معنی نام عربی این شهر به معنی «محل شهادت» است و به دلیل میوه، شیرینی‌جات، سنگ‌های قیمتی و سوغاتی برای زائران می‌چرخد. مشهد همچنین با در اختیار داشتن هتل‌های بسیار، ازجمله شهرهای گردشگری مهم ایران نیز به شمار می‌رود.

  • اصفهان

شهر اصفهان مرکز استان اصفهان بوده و جمعیتی بالغ‌ بر 1٬961٬260 نفر دارد. اصفهان زمانی بزرگ‌ترین شهر جهان محسوب می‌شد که در دوران صفوی به اوج خود رسیده بود. شاید دلیل این‌که به این شهر لقب «نصف جهان» را داده‌اند هم همین موضوع باشد. البته اکنون نیز اصفهان با معماری‌های بی‌نظیر ایرانی-‌اسلامی خود در زمره‌ی زیباترین شهرهای دنیا قرار دارد. مرکز شهر اصفهان در حال حاضر، پنجمین بازار خرید بزرگ جهان محسوب می‌شود. اصفهان با در اختیار داشتن بازارهای متعدد، چندین پل، کلیساهای جامع، پارک، خانه‌های تاریخی، مقبره، مناره، مساجد مختلف، موزه و مدارس قدیمی ازجمله مراکز بزرگ گردشگری ایران و جهان به شمار می‌رود. اصفهان همچنین با تولید فرش‌های زیبا، غذای لذیذ بریانی، موسیقی سنتی و باشگاه‌های ورزشی‌اش نیز شهره خاص و عام است.

  • کرج

مرکز استان البرز شهر کرج می‌باشد و جمعیتی در حدود 1٬592٬492 نفر می‌باشد که درگذشته این شهر محلی برای گذراندن تعطیلات تابستانی محسوب می‌شد اما اکنون یکی از بزرگ‌ترین شهرهای صنعتی ایران می‌باشد. صفویان و قاجاریان در توسعه و آبادانی این شهر نقش بسیاری مهمی ایفا کردند.

تعریف کلان شهر در ایران

تعریف کلانشهر در سال 1387 توسط محمد سعیدی‌کیا وزیر وقت مسکن و شهرسازی در شورای عالی شهرسازی و معماری اصلاح شد و طبق آن شهرهای با جمعیت بیش از 500 هزار نفر کلان‌شهر محسوب می‌شوند. به دلیل نداشتن تعریف حقوقی واحد از کلان‌شهر در ایران فقط شهرهای بالای یک میلیون نفر می‌توانند از مزایای قانون مالیات بر ارزش افزوده بهره بیشتری ببرند. با تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری شهرهای زیر یک میلیون نفر می‌توانند به صورت قانونی و رسمی کلان‌شهر شوند اما نمی‌توانند از قانون مالیات بر ارزش افزوده بهره بیشتری ببرند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «پرجمعیت ترین شهرهای ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره پرجمعیت ترین شهرهای ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.