زمان مطالعه: 11 دقیقه
نیم طبقه فلزی چیست؟ مزنین Mezzanine

نیم طبقه فلزی چیست؟ مزنین Mezzanine

در مورد نیم طبقه فلزی و مزنین چقدر اطلاعات دارید؟ اگر می خواهید با نیم طبقه فلزی و مزنین بیشتر آشنا شوید...
نیم طبقه فلزی چیست؟ مزنین Mezzanine
نیم طبقه فلزی چیست؟ مزنین Mezzanine


در مورد نیم طبقه فلزی و مزنین چقدر اطلاعات دارید؟ اگر می خواهید با نیم طبقه فلزی و مزنین بیشتر آشنا شوید این بخش آسمونی را تا انتها مطالعه نمایید چرا که به معرفی نیم طبقه فلزی و مزنین، کاربردهای نیم طبقه فلزی و مزنین و ویژگی های نیم طبقه فلزی و مزنین و ... می پردازیم.

تعریف نیم طبقه مزنین ، نیم طبقه فلزی پیش ساخته         

مزنین چیست و چه ویژگیهایی دارد؟

نیم طبقه مزنین ، سقف مزین یا همان Mezzanine Floor به نیم طبقه فلزی پیش ساخته  اطلاق می شود که به نیم طبقه فلزی معروف است.  نیم طبقه مزنین شامل نوعی سازه فلزی پیش ساخته ای است که از جنس فلز ساخته شده و توسط پیچ و مهره سر هم می شوند. برای ساختن این سازه فلزی پیش ساخته از محاسبات دقیق و مهندسی شده استفاده می شود و توانایی این را دارد که بین 300 کیلوگرم بر متر مربع تا 2000 کیلوم گرم بارگذاری شوند.

گاهی ممکن است امکان ساخت و سازهای سنگین برای ما وجود نداشته باشد یا بودجه کافی برای مصالح و ساخت و ساز نداشته باشیم. بنابراین از این سازه فلزی پیش ساخته و نیم طبقه پیش ساخته  مذکور به جای ساخت و سازهای سنگین و بتونی می توان استفاده کرد. همین ویژگی مذکور به عنوان یکی از مزیت های اصلی سازه های فلزی پیش ساخته یا همان نیم طبقه مزنین است ؛ زیرا به راحتی می توان از آنها در هر مکانی و متناسب با هر شرایطی استفاده کرد.

همچنین می توان این نیم طبقه فلزی پیش ساخته را تا سه طبقه با توجه به ارتفاع فضای مورد نظر طراحی و تهیه کرد. نیم طبقه فلزی پیش ساخته را می توان در هر مکانی مانند: منازل مسکونی ، کارخانه ، بخشهای تولید محصولات ، محل نگهداری و انبار کردن کالا ها ، نمایشگاه ها و فروشگاه ها استفاده کرد.

مزنین چیست؟

نیم طبقه فلزی یا Mezzanine Floor سازه کاملاً پیچ و مهره ای است با قابلیت محاسبه و طراحی برای بارگذاری بین 300 تا 2000 کیلوگرم بر مترمربع .

نیم طبقه فلزی راه حل مناسب جهت جایگزینی عملیات ساخت و ساز است .

هر نیم طبقه فلزی بنابه شرایط و مشخصات محل مورد نظر طراحی و ساخته می شود .

امکان طراحی و اجرای نیم طبقه فلزی بیش از یک طبقه و تا سه طبقه امکان پذیر است .

درهنگام نصب نیم طبقه فلزی نیازی به هیچ گونه عملیات ساختمانی نمی باشد .

راه حل مناسب و مقرون بصرفه جهت افزایش فضای قابل استفاده در انواع انبارها،کارخانه ها،واحدهای تولیدی و... .
mezzanine
mezzanine


مزنین چیست؟

نیم طبقه فلزی یا Mezzanine Floor سازه کاملاً پیچ و مهره ای است با قابلیت محاسبه و طراحی برای بارگذاری بین 300 تا 2000 کیلوگرم بر مترمربع .

نیم طبقه فلزی راه حل مناسب جهت جایگزینی عملیات ساخت و ساز است .

هر نیم طبقه فلزی بنابه شرایط و مشخصات محل مورد نظر طراحی و ساخته می شود .

امکان طراحی و اجرای نیم طبقه فلزی بیش از یک طبقه و تا سه طبقه امکان پذیر است .

درهنگام نصب نیم طبقه فلزی نیازی به هیچ گونه عملیات ساختمانی نمی باشد .

راه حل مناسب و مقرون بصرفه جهت افزایش فضای قابل استفاده در انواع انبارها،کارخانه ها،واحدهای تولیدی و... .

انواع نیم طبقه فلزی
  • جهت ذخیره سازی و نگهداری انواع کالا و مواد
  • جهت استقرار سالن تولید
  • جهت ایجاد فضای اداری
  • جهت ایجاد راهروهای دسترسی
  • اجزاء اصلی نیم طبقه فلزی
  • ستون
  • پایه
  • تیرهای اصلی
  • تیرهای فرعی
  • تیرچه
  • بادبند و بخش های تقویتی
  • اجزاء و منضمات جانبی نیم طبقه فلزی
  • پلکان فلزی
  • کف پوش در انواع : کارتن متال-ورق فلزی-سنگ و موزاییک-چوب-لاستیک-انواع کف پوشهای اداری
  • نرده محافظ
  • بالابر
اگر بخواهیم به صورت دقیق تر انواع نیم طبقه فلزی پیش ساخته را با توجه به کاربرد آنها نام ببریم می توانیم به موارد و کاربردهایی که در ادامه می آیند اشاره کنیم:

یک) محل نگهداری محصولات

در مکانهایی مانند انبارها و کارخانجات که نیاز دارند  کالاهای تولید شده خود را برای مدتی نگهداری کنند از این سازه فلزی پیش ساخته و نیم طبقه مزنین جهت ایجاد طبقات مختلف در یک فضای بزرگ با هدف نگهداری محصولات استفاده می شود. برخی از کارخانه هایی که دارای محصولات تولیدی در تعداد زیادی هستند چندین طبقه توسط اینسازه فلزی پیش ساخته و نیم طبقه مزنین ایجاد می کنند تا بتوانند از فضای بیشتری بهره ببرند و تعداد محصولاتی که می توانند ذخیره کنند را بالا ببرند.

دو) جداسازی و ایجاد بخشها و فضاهای اداری و دفتری

اغلب در کارخانه ها یا محلهایی که به تولید کالا می پردازند از نیم طبقه مزنین برای ساختن یک بخش جداگانه جهت انجام امور دفتری و اداری استفاده می شود. به دلیل وجود ارتفاع تقریباً زیاد از کف زمین تا سقف در تولیدی ها و کارخانجات ، ساخت نیم طبقه  مزنین برای ایجاد قسمتهای اداری بسیار مناسب است و همچنین در کنار استفاده بهینه از فضای موجود ، بخش اداری و تولیدی می توانند ارتباط نزدیکی با یکدیگر داشته و نظارت و کنترل بر بخشهای تولیدی را تسریع و بهبود بخشند.

نیم طبقه فلزی چیست؟ مزنین Mezzanine
نیم طبقه فلزی چیست؟ مزنین Mezzanine


سه) ساختن راه های ارتباطی

گاهی از نیم طبقه مزنین به عنوان اتصال و راه ارتباطی بین دو یا چند ساختمان و یا واحد های کنار هم استفاده می شود. از آنجا که ممکن است برای دسترسی آسان تر و سریع تر بخشها به یکدیگر نیاز به راه ارتباطی بین آنها داشته باشیم بنابراین ساختن نیم طبقه فلزی پیش ساخته به دلیل سهولت ساخت و نصب آن مناسبترین راه حل برای این منظور خواهد بود.

چهار) جداسازی چند قسمت مختلف در یک مکان

گاهی ممکن است نیاز داشته باشیم فضاهای بزرگ را به چندین بخش جداگانه تقسیم کنیم ؛  به عنوان مثال یک تولیدی بزرگ را به چند بخش فرعی و جداگانه که هر بخشی وظیفه تولید قطعه یا کالای خاصی را دارد تقسیم کرده و این بخشها را از یکدیگر جدا کنیم. در این شرایط بهتر است که از این نیم طبقه فلزی پیش ساخته که انعطاف پذیری بالایی داشته و کم هزینه تر و راحت هستند استفاده کنیم.

نیم طبقه فلزی از چه قسمتها و اجزایی تشکیل شده اند؟

یک) ستون

ستونها جزء بخشهای پایه ای و اصلی در یک سازه فلزی پیش ساخته هستند که اجزاء فرعی یک سازه با آن در ارتباط بوده و چارچوب اصلی این سازه فلزی پیش ساخته را تشکیل می دهند.

دو) پایه

پایه نیز همچون ستون از بخشهای اصلی در نیم طبقه فلزی پیش ساخته است.

سه) تیرهای اصلی

چهار) تیرهای فرعی

پنج) تیرچه ها

شش) بادبند و بخشهای تقویتی

بادبندها در نیم طبقه پیش ساخته به عنوان بخشهای مستحکم کننده و تقویتی سازه هستند که برای تقویت چارچوب و بخشهای فرعی سازه از آنها استفاده می شود.

هفت) پلکانهای فلزی

در نیم طبقه مزنین مانند سایر اجزاء به کار برده شده در این سازه پلکانهای ایجاد شده نیز فلزی می باشد و نیم طبقه پیش ساخته توسط اجزاء فرعی مانند پلکانهاست که کامل می شوند.

هشت) نرده های فلزی محافظ

از دیگر بخشهای نیم طبقه پیش ساخته استفاده از نرده های فلزی است که نقش محافظت کننده را در این سازه به عهده دارند.

نه) کف پوشها

کف پوشها می توانند از جنسهای مختلفی ساخته شوند مانند ورقهای فلزی ، موزاییک ، سنگ ، پلاستیکهای فشرده. با توجه به اینکه نیم طبقه پیش ساخته با چه هدفی ساخته می شوند و محل مصرف آنها کجاست کف پوش مناسب انتخاب می شود. به عنوان مثال جنس کف پوشی که برای یک فضای تولیدی استفاده می شود با جنس کف پوشی که برای یک دفتر و بخش اداری استفاده می شود متفاوت است.

انواع سازه های از پیش ساخته شده

نیم طبقه مزنین هم می توانند مانند سایر بخشهای ساخت و ساز یک مکان یا فضا از طریق ساخت و سازها و مصالح ساختمانی به کاربرده شده برای ساختن سایر بخشها باشند یا اینکه می توان ازنیم طبقه فلزی پیش ساخته که از قبل ساخته شده و فقط آماده نصب کردن هستند استفاده کرد.

در صورتی که بخواهیم از نیم طبقه فلزی پیش ساخته شده استفاده کنیم با دو نوع سازه مواجه هستیم و می توانیم یکی از آنها را انتخاب کنیم.  این دو نوع سازه از پیش ساخته شده شامل:

mezzanine
mezzanine


الف) سازه فلزی پیش ساخته شده با چارچوب جوش شده

در این سازه فلزی پیش ساخته ، قطعات و قسمتهای مختلف یک نیم طبقه مزنین از قبیل ستونها ، پایه ، پلکانها ، تیرهای اصلی و فرعی ، پس از ساخته شدن به مکان مورد نظر انتقال داده شده و توسط دستگاه جوش به یکدیگر متصل می شوند. محدودیتها و مشکلاتی همچون: عدم امکان تغییر در اندازه سازه متناسب با اقتضاعات محیطی و سرعت کار پائین که در این سازه های جوشی وجود دارد ، سازه فلزی پیش ساخته از پیش ساخته شده پیچ و مهره ای رواج پیدا کرده و مورد استفاده قرار می گیرند که در بخش بعدی به توضیح این سازه و ویژگیهای آن که موجب برتری و پر کاربرد شدن این سازه ها نسبت به سازه های جوشی شده است پرداخته می شود.

ب) سازه فلزی پیش ساخته شده پیچ و مهره ای

در این نوع از نیم طبقه های از پیش ساخته شده ، قطعات در محل دیگری ساخته می شود و پس از انتقال به مکان و فضای مورد نظر ، عملیات مونتاژ کردن یا سر هم کردن قطعات با استفاده از پیچ و مهره انجام می شود. این سازه ها دارای جنبه های مثبت متعددی هستند که استفاده از آنها را مقرون به صرفه کرده است. از جمله ویژگیها و امتیازات سازه های پیچ و مهره ای می توان به مواردی که در زیر به آنها پرداخته شده است اشاره کرد.

ویژگیها و مزیتهای سازه های فلزی پیچ و مهره ای

یک) کاهش زمان صرف شده جهت تکمیل پروژه

این نوع سازه فلزی پیش ساخته شده به دلیل بالا بردن سرعت کار بر سازه های جوشی ترجیح داده می شوند. علاوه بر اینکه سرعت نصب در محل مورد نظر افزایش پیدا می کند بلکه سرعت ساخت آنها نیز بالاتر از سازه های جوشی است. در مواردی که نیاز است عملیات ساخت و ساز با سرعت بیشتری انجام شود بهتر است از این نیم طبقه های از پیش ساخته شده استفاده شود.

دو) بالا بودن دقت طراحی قطعات و محاسبات مهندسی دقیق

عامل دیگری که موجب ارجحیت این نوع سازه فلزی پیش ساخته نسبت به سازه های جوشی شده است کاهش میزان خطا و اشتباه در فرآیند ساخت و نصب آنها می باشد. به دلیل میزان دقت بسیار بالایی که در طراحی و ساخت این سازه ها وجود دارد ؛ معمولاً در هنگام نصب با خطای کمتری نسبت به سازه های جوشی مواجه می شویم که همین عامل مهمی در افزایش سرعت انجام کارها و اتمام پروژه ها می باشد. در صورتی که قصد دارید نیم طبقه مزنین را برای مکانهایی استفاده کنید که از اهمیت خاصی برخوردارند یا جنبه های زیبایی و دقیق بودن طراحی آنها مهم است ؛ پیشنهاد می شود از این نوع سازه های پیچ و مهره ای استفاده شود.

سه) بالا بودن استانداردها در طراحی سازه های پیچ و مهره ای

از آنجا که سازه های فلزی پیچ و مهره ای دارای معیارها و استانداردهای دقیق در طراحی هستند که مربوط به کشورهای توسعه یافته است و واحدهای تولیدی این سازه ها دارای بخشهایی می باشند که کیفیت محصول تولید شده را کنترل می کنند و با دقت بالایی بر کیفیت محصول نظارت دارند ؛ میزان خطا در ساخت این سازه ها کاهش پیدا کرده و نسبت به سازه های جوشی طراحی دقیقی تری داشته و مناسب تر هستند.

چهار) مقاومت در برابر ضربه ، تکانها و رانش زمین

تجربه نشان داده است که سازه های فلزی پیچ و مهره ای در مقابل عوامل بیرونی مانند ضربه های شدید  یا تکانها و رانش های زمین توانسته اند به خوبی مقاومت کنند و ضربه و خسارت کمی به آنها وارد شده است. در حالی که سازه های جوشی آسیب بیشتری می بینند و میزان مقاومت پائین تری دارند. طراحی دقیق این سازه فلزی پیش ساخته  از جمله دلایل اصلی بالا بردن میزان مقاومت آنهاست.

نیم طبقه فلزی چیست؟ مزنین Mezzanine
نیم طبقه فلزی چیست؟ مزنین Mezzanine


پنج) انعطاف پذیری در طراحی سازه

در این سازه ها ، طراح امکانات بیشتری برای تغییر در اندازه و یا مواد به کار برده شده در سازه را دارد. از جمله این موارد می توان به این اشاره کرد که طراحان در این سازه ها می توانند به راحتی تغییراتی را ایجاد کنند که مشتریان پول کمتری بابت تهیه این سازه ها پرداخت نمایند.

در این سازه ، طراح به قصد کم کردن هزینه تمام شده برای مشتریان می تواند قطعات تولید شده را با وزن کمتری طراحی کند و از قطعاتی که در عین حال که از مقاومت سازه طراحی و تولید شده کم نمی شود بلکه هزینه آن کاهش پیدا کرده و به لحاظ اقتصادی به صرفه تر است استفاده کند. بنابراین ، افرادی که می خواهند با صرف هزینه کمتری از فضای مورد نظر خود بیشترین استفاده و کاربرد را داشته باشند بهتر است از نیم طبقه های از پیش ساخته شده پیچ و مهره ای استفاده کنند. تا علاوه بر برخورداری از مزایایی که در بالا برای این سازه ها شمرده شد هزینه کمتری نیز پرداخت نمایند.

شش) مناسب برای مکانهایی با دمای هوای بالا و گرم

در صورتی که 134273_091c1 از قبل طراحی شده به قصد استفاده در فضاهای گرم و مکانهایی که دارای دمای هوای بالایی هستند طراحی و تهیه می شود بهتر است از نوع پیچ و مهره ای آن استفاده شود. زیرا در صورتی که خطر حریق و آتش سوزی در مکان مورد نظر وجود داشته باشد این سازه ها مقاومت بالایی داشته و خطر آسیب و تخریب در آنها نسبت به سازه های جوشی کمتر است.

هفت) مناسب برای فضاهای کوچک

از این سازه ها به راحتی می توان در مکانهایی که امکان گسترش فضا وجود ندارد و از فضای موجود باید استفاده بهینه شود طراحی و استفاده کرد. از آنجایی که نیم طبقه مزنین در داخل فضای مورد نظر نصب می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند ؛ می توان از فضای مورد نظر خود بیشترین بهره برداری را کرده و در عین حال هزینه کمتری جهت آماده سازی این فضای اضافی صرف کرد.

هشت)  استفاده در سازه های مهم

به دلیل با بودن کیفیت طراحی و تولید این سازه های فلزی  و مقاومت توصیف شده ، معمولاً در کشورهای پیشرفته دنیا از این سازه ها برای مکانهایی که دارای اهمیت بالایی هستند به جای سازه های جوشی استفاده می شود. از آنجایی که کشورهای پیشرفته هم تجربه بیشتر و هم به لحاظ علمی ، دانش کافی در این زمینه را دارند از مزایای سازه های فولادی آگاه بوده و تمایل بیشتری به استفاده از سازه های فولادی و در این خصوص از سازه های پیچ و مهره ای دارند.

نه) استفاده در شرایط خاص و بحرانها

یکی از ویژگیها و مزایای اصلی نیم طبقه مزنین امکان جابه جایی آنها می باشد. به همین دلیل در شرایط اضطرای یا شرایط ویژه مانند انواع بحرانها و بلایای طبیعی استفاده از این سازه ها مناسب تر بوده و به سرعت می توان آنها را به محل مورد نظر منتقل و نصب کرده و مورد استفاده قرار داد.
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نیم طبقه فلزی چیست؟ مزنین Mezzanine» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نیم طبقه فلزی چیست؟ مزنین Mezzanine فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.