کتک کاری بعد از دقیقه 90

اختصاصی آسمونی

نوشته از مهدی زارعی

یک تصویر مآندگار از یک مربی در آخرین ثانیه های بازی. مربی ای که دستش را زیر چانه زده بود و به صحنه ای فکر می کرد که لحظاتی قبل اتفاق افتاده بود. این صحنه را بیشتر از آن که دوربین ها ثبت کنند، تماشاگرها با عکس العمل خود، نسبت به گل ثبت کردند. بازی دو تیم استیل آذین و پرسپولیس از دقیقه 90 گذشته بود و در وقتهای تلف شده بود که سوشا مکانی- دروازه بان استیل آذین- توپ را به خارج زمین زد و روی زمین افتاد. اما علی دایی مربی پرسپولیس دستور داد که بازی جوانمردانه رعایت نشود و توپ به حریف واگذار نگردد. این کار انجام گرفت و کمی بعد اشپیتیم آرفی مهاجم پرسپولیس، گل برتری پرسپولیس را به ثمر رساند و به عنوان شادی بعد از گل، کمر خودش را گرفت و از دروازه بان استیل آذین در حالت مصدومیت تقلید کرد. پس از آن، بازی به جنجال کشید. در این درگیری ها، محمود یاوری مربی استیل آذین حیرت زده به اتفاقات نگاه می کرد و شاید چهره او، با دستی به زیر چانه، آخرین تصویر ماندگار او در لیگ فوتبال ایران بود.

در تمام این لحظات، طرفداران پرسپولیس با تشویق علی دایی، هم فیر پلی بازی نکردن تیم خود و هم شادی پرحاشیه مهاجم تیمشان را تایید کردند.

البته یاوری در دوران طولانی حضور خود در فوتبال ایران، بارها و بارها با چنین برخوردهای غیرعادی از طرف هواداران، روبرو شده و به این نوع مسائل عادت کرده بود.

محمود یاوری و آخرین تصویر ماندگار در فوتبال ایران
محمود یاوری و آخرین تصویر ماندگار در فوتبال ایران

سال 1379 و زمانی که فوتبال باشگاهی ایران کاملا دو قطبی بود و استقلال و پرسپولیس حتی در خونه حریفان هم باید 3 امتیاز را می گرفتند، یاوری با فجرسپاسی در ورزشگاه حافظیه میزبان استقلال بود. دلخوشی تیمهایی مثل فجر در اون دوران، این بود که در لیگ، صاحب رتبه سوم باشند و به آنها عبارت« بهترین تیم شهرستانی!» گفته شود. با این حال فجر با یک بازگشت فوق العاده، تا دقایق پایانی از استقلال(2-1) جلو افتاد و رقیب تهرانی را تا آستانه شکست پیش برد. در دقیقه 89 فرهاد مجیدی برای گرفتن پنالتی، یک دایو در محوطه جریمه زد تا جلال مرادی داور مسابقه، پنالتی اعلام کند. اما صحنه آن قدر واضح بود که داور نه تنها پنالتی نگرفت، بلکه اخطار دوم را به مجیدی داد. اعتراض شدید مجیدی، باعث اخراج او شد و بعد از آن، استقلالی ها حاضر نشدند مسابقه را ادامه بدهند. دیدار نیمه تمام ماند و چند روز بعد، کمیته انضباطی رأی به برد(3-0) فجر سپاسی داد. رأیی که منطقی بود اما مورد تایید هواداران و تیم استقلال قرار نگرفت.

به همین خاطر، می شد انتظار داشت که مسابقه دو تیم در تهران، حوادث زیادی در پی داشته باشد. جالب بود که هواداران استقلال در بازی برگشت، عکس العمل خاصی نشان ندادند زیرا تیم آنها دائم در حال حمله بود. هرچند که در پایان، مسابقه(0-0) شد. اما در بازی بعدی این دو تیم در تهران، زمانی که فجر از استقلال پیش افتاد، هواداران تازه به یاد بازی سال قبل افتادند و تا توانستند، به مربی فجر و تیم او توهین کردند تا یاوری بگوید: تماشاگران باید ظرفیت داشته باشند که عقب افتادن تیم خود را هم ببینند.

***

حالا دو دهه از آن روزها گذشته، اما فرهنگ هواداری در ورزشگاههای ایران، در این مدت، تغییری نکرده است.

هنوز هم فوتبال ایران، پر هست از تماشاگرانی که برد تیم خود را به هر قیمتی می خواهند و هوادارانی که ضعف و باخت تیمشان را به هیچ قیمتی نمی پذیرند.

دیروز، نوبت محمود یاوری بود که مورد حمله این نوع طرفداران قرار گیرد و امروز و فردا، نفرات دیگری جانشین او خواهند شد.

 

نظر خود را درباره «محمود یاوری و آخرین تصویر ماندگار در فوتبال ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره محمود یاوری و آخرین تصویر ماندگار در فوتبال ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.