زمان مطالعه: 3 دقیقه
والیبال جوانان ایران چگونه قهرمان جهان شد؟

والیبال جوانان ایران چگونه قهرمان جهان شد؟

اسامی جوانان زیر 21 سال والیبال ایران را به خاطر بسپارید. بسیاری از این نفرات را به زودی در تیم ملی بزرگسالان کشورمان خواهید دید!

چهار سال قبل تیم ملی والیبال کشورمان برای نخستین بار به فینال مسابقات جهانی زیر 21 سال صعود کرد. در مسابقات سال 2019 جهانی ایران در حالی با برتری مقابل ایتالیا عنوان قهرمانی جهان را به خود اختصاص داد که در ترکیب کشورمان، جوانانی مثل مرتضی شریفی، پوریا یلی، امیرحسین اسفندیار، بردیا سعادت، امیرحسین توخته و محمدرضا حضرت پور حضور داشتند؛ این جوانان همگی تبدیل به ستاره های والیبال کشورمان شدند و حالا در تیم ملی بزرگسالان والیبال ایران حضور دارند. چهار سال از آن روزها گذشت و نسل جدیدی از جوانان ایرانی راهی مسابقات جهانی زیر 21 سال شدند که در کشور بحرین برگزار شد.

****  

تیم ملی کشورمان که در دوره قبلی مسابقات به مقام ششم رقابتهای جوانان جهان رسیده بود، مسابقات خود را با برد مقابل تایلند آغاز کرد. ملی پوشان ایران در سِت اول نتیجه عجیب(25-5) را به جا گذاشتند و اختلاف 20 امتیاز در یک سِت را برجا گذاشتند که در تمام مسابقات این دوره، هیچ تیمی به آن نرسید! تایلند با برد(25-23) در دومین ست، نتیجه را برابر کرد، اما ملی پوشان ایران به راحتی در ستهای بعدی(25-13) و (25-21) پیروز شدند و یک روز بعد در برابر تونس قرار گرفتند.

ایران به شکلی عجیب در دو ست اول و دوم این مسابقه(25-22) شکست خورد و در حالی که به نظر می آمد تونس برنده این مسابقه خواهد بود، ایران با برتری(25-21)، (25-22) و (15-11) در ستهای بعدی، این مسابقه را هم(3-2) برنده شد. دیدار سوم مقابل بحرین هم مسابقه ای آسان برای ملی پوشان ایران بود و با نتایج(25-11)،(25-19) و (25-19) میزبان رقابتها را از پیش رو برداشت و به عنوان تیم نخست گروه اول، به مرحله بعد رسید. به دنبال ایران، تیم تایلند هم از این گروه راهی دور دوم شد.

****

مرحله دوم در دو گروه چهار تیمی برگزار شد. در این مسابقات، دو تیم برگزیده گروههای اول و سوم در کنار هم قرار گرفتند و تیمهای برتر گروههای دوم و چهارم هم در کنار یکدیگر مسابقه دادند. به این ترتیب ایران و تایلند با بلغارستان و لهستان همگروه شدند و دو تیم برتر گروه دوم( برزیل و ایتالیا) با تیمهای صعود کننده از گروه چهارم( آرژانتین و بلژیک).

ایران در نخستین مسابقه این مرحله با نتایج(25-17)، (25-23) و (25-23) مقابل لهستان به برتری دست پیدا کرد و بلغارستان هم با همین نتیجه تایلند را شکست داد. بلغارستان در روز دوم(3-0) لهستان را هم از پیش رو برداشت و به همراه ایران، صعود خود را قطعی کرد. ایران در همین روز در سه ست پیاپی و با نتایج(25-11)، (25-15) و (25-19) تایلند را شکست داد تا نبرد دو تیم ایران و بلغارستان تنها برای کسب مقام نخست این گروه باشد.

*****

 قبل از مسابقه این دو تیم، لهستان(3-0) تایلند را شکست داد و سرانجام ایران مسابقه با بلغارستان را با برد درخشان(25-17) در اولین ست آغاز کرد. بلغارها در ست دوم(25-23) برنده شد تا کار دو تیم مساوی شود. اما والیبالیست های کشورمان در ستهای بعدی(25-22) و (25-23) به پیروزی دست یافتند و به عنوان صدرنشین به نیمه نهایی صعود کردند. ایران در این مرحله در برابر آرژانتین ایستاد و هر چند ست نخست را(25-23) واگذار کرد، اما در سه ست بعدی(25-21)، )25-21) و (25-21) پیروز شد و به فینال صعود کرد.

پیش از مسابقه فینال، تیم بلغارستان(3-0) آرژانتین را شکست داد و به عنوان سوم مسابقات دست پیدا کرد. مسابقه فینال در حالی بین ایران و ایتالیا آغاز شد که ملی پوشان کشورمان در اولین ست(25-20) به پیروزی دست پیدا کردند. با این حال ایتالیا ستهای بعدی را(25-23) به سود خود خاتمه داد تا برای قهرمانی تنها به برد در ست چهارم نیاز داشته باشد. اما والیبالیست های کشورمان با انجام یک مسابقه درخشان در ست چهارم(25-16) پیروز شدند و همه چیز به ست پنجم کشیده شد. ستارگان جوان ایران از همان ابتدا از ایتالیا پیش افتادند و این برتری را تا پایان حفظ کردند. برد(15-9) در آخرین ست، برد(3-2) ایران را قطعی کرد و ایران در حالی قهرمان جهان شد که در پایان مسابقات، امیرمحمد گلزاده به عنوان ارزشمندترین بازیکن ، مبین نصری بهترین مهاجم قدرتی و عرشیا به نژاد به عنوان بهترین پاسور انتخاب شدند

****

نفرات تیم ملی کشورمان در مسابقات جهانی 2023 عبارت بودند از سجاد جلوداریان، مهدی بیاتی، پوریا حسین پور، مبین نصیری، یونس جوان، امیرمحمد گلزاده، پوریا حسین خانزاده، شایان سپهری، پندار مومنی، عرفان نوروزی، عرشیا به نژاد، علی حق پرست. مربی تیم قهرمان جهان غلامرضا مومنی مقدم بود. این اسامی را به خاطر بسپارید. بسیاری از این نفرات را به زودی در تیم ملی بزرگسالان کشورمان خواهید دید!

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «والیبال جوانان ایران چگونه قهرمان جهان شد؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره والیبال جوانان ایران چگونه قهرمان جهان شد؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.