- آسمونی
- مجله اینترنتی
- فیلم و سینما
- نقد فیلم
- نقد فیلم بی رویا در جشنواره فجر
نقد فیلم بی رویا در جشنواره فجر
چهارشنبه 20 بهمن 1400
نویسنده: نجیبه نعمتی
«آرین وزیر دفتری» کارگردان فیلم اولی است که با فیلم بی رویا در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. این فیلم با بازی «طناز طباطبایی» در نقش «رویا» شخصیت محوری این فیلم محسوب میشود. فیلم با تعلیق و راز زندگی دختری که حافظه خود را از دست داده است آغاز میشود. دختری که رویا او را «زیبا» مینامد و نقش آن را « شادی کرم رودی» بر عهده دارد. زیبا به آرامی وارد زندگی رویا میشود. زیبا در روند فیلم به آرامی در زندگی رویا نفوذ میکند.
«بابک» همسر رویا که «صابر ابر» در آن ایفای نقش میکند برنامه سفر به دانمارک را دارد. عمل چشم رویا و بستری شدن او در ژانر معمایی و در آخر که هیچ ژانری درک نمیکند و زمانی که به پایان فیلم میرسد با اعلام رسمی کپشن فیلم تازه متوجه میشود در تمام این مدت مشغول تماشای یک فیلم سایکودرام بوده است و اگر کارگردان اعلام نمیکرد که این فیلم در خصوص بیماری « اسکیزوفرنی» محال ممکن بود که متوجه شود.
بی هویتی و مهاجرت حرف اصلی فیلم بود؛ اما فیلم به نوعی تغییر موضع میدهد و به یکباره روانشناختی میشود. کپشن نهایی فیلم در حقیقت دشنهای است که کارگردان با دست خود به فیلم وارد میکند.
آرین وزیر دفتری که در فیلم کوتاه ید طولایی دارد در این فیلم متاسفانه نتوانسته است فیلم سینمایی خوبی ارائه دهد. در حقیقت مضمون فیلم بی رویا مناسب یک فیلم کوتاه و از نوع هنر و تجربه بود و اکرانش آن هم در جشنواره مناسب نیست.
از نکات برجسته و قوت این فیلم بازی طناز طباطبایی است. او بی هویتی را به خوبی نشان داد. ایفای دو نقش متفاوت کاری سخت بود که او از آزمون آن سر بلند بیرون آمده است.
اما این مسئله در مورد کارگردان فیلم صادق نیست.