زمان مطالعه: 2 دقیقه
فینال لیگ قهرمانان اروپا( فصل 72-71)؛ آژاکس- اینتر

فینال لیگ قهرمانان اروپا( فصل 72-71)؛ آژاکس- اینتر

هفدهمین دوره جام باشگاه های اروپا از 19 آگوست 1971 آغاز شد و تا 31 می 1972 به دراز انجامید.

در فصل 72-71 لیگ قهرمانان اروپا، 33 تیم در این رقابت ها حضور یافتند که در تنها مسابقه دور مقدماتی والنسیای اسپانیا(1-4) یونیون لوکزامبورگ را شکست داد.

با کمتر شدن اختلاف بین تیمهای شرکت کننده، اهمیت گلزنی در خانه رقیب بیشتر و بیشتر می شد. تیم دینامو بخارست رومانی به لطف همین قانون و با دو تساوی(0-0) و (2-2) اسپارتاک ترناوا چکسلواکی را از پیش رو برداشت. والنسیا هم با دو تساوی(0-0) و (1-1) در برابر هایدوک اشپیلت یوگسلاوی راهی مرحله بعد شد.

البته هنوز هم تیمهای ضعیف پرشمار بودند. از جمله المپیاکوس نیکوزیا قبرس که در مجموع(17-0) از فاینورد هلند شکست خورد؛ ریپاس لاهتی فنلاند هم (9-1) از گراس هاپرز سوییس باخت و سه تیم آرسنال، بنفیکا و مونش گلادباخ با نتیجه مشابه(7-1) به ترتیب استورمسگودست نروژ، واکر اتریش و کورک هیبرنیانز ایرلند را در هم کوبیدند.

 تیم آژاکس، مدافع عنوان قهرمانی که این بار از استفان کواکس رومانیایی به عنوان مربی بهره می برد، پس از برد 2 بر صفر مقابل دینامو درسدن آلمان شرقی، برابر تیم های مارسی فرانسه (6 بر 2)، آرسنال (3 بر یک) و بنفیکا (یک بر صفر) برابر اینتر قرار گرفت که برای رسیدن به فینال برابر آ.ا.ک آتن (6 بر 4)، مونشن گلادباخ (4 بر 2)، استاندارد لیژ بلژیک (2-2) و سلتیک اسکاتلند (صفر-صفر) به برتری دست یافته بود که برد مقابل نماینده بلژیک به دلیل قانون گل زده در خانه حریف به دست آمد. اینتر با گل دقیقه 80 ژیر در خانه نماینده بلژیک را شکست داد و در خانه حریف(2-1) باخت، اما گل دقیقه 80 ماتزولا راه صعود به دور بعد را هموار کرد.

برتری اینتر مقابل سلتیک هم در ضربات پنالتی کسب شد که به تازگی جای قانون پرتاب سکه را گرفته بود. دو تیم در هر دو بازی (0-0) مساوی کردند و در ضربات پنالتی با هدر رفتن ضربه جان دینز، اینتر(5-4) پیروز شد و جشن صعود به فینال را در سلتیک پارک برپا کرد.

فینال در حضور 61354 نفر در فاینورد اشتادیون شهر روتردام برگزار شد و آژاکس با دو گلی که توسط یوهان کرویف در دقایق 47 و 78 به ثمر رسید، یک بار دیگر قهرمانی رقابت ها را از آن خود کرد. این سومین بار پیاپی بود که هلندی ها این جام را به خانه می بردند. 

 61354 تماشاگر مسابقه را از نزدیک می دیدند و مدافع عنوان قهرمانی با ستارگانی چون ویم سوربیر، رود کرول، یوهان نیسکنس، آری هان، یوهان کرویف و پیتز کیزر پای به دیدار نهایی نهاد؛ ستارگانی که به زودی در سطح ملی و در جام جهانی نیز می درخشیدند.

اینتر هنوز مردانی چون جیاچنتو فاکتی، تارچیسیو بورگنیش، ساندرو ماتزولا، ژیر دا کوشتا و روبرتو بونین سنیا را از تیم درخشان دهه 60 در ترکیب خود می دید؛ اما شاگردان جیووانی اینوِرنیتسی حرفی در برابر آژاکس برای گفتن نداشتند و به نایب قهرمانی بسنده کردند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «فینال لیگ قهرمانان اروپا( فصل 72-71)؛ آژاکس- اینتر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره فینال لیگ قهرمانان اروپا( فصل 72-71)؛ آژاکس- اینتر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.