زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیوگرافی دوك كاهاناموكو

بیوگرافی دوك كاهاناموكو

در رقابتهای المپیک آنتورپ، یک اختلاف نظر بین داوران سبب شد که تصمیمی عجیب اتخاذ شده و یکی از مسابقات فینال شنا تکرار شود!

امروزه كمتر كسی را سراغ داریم كه با ورزش‌های آبی آشنایی نداشته باشد و این ورزش‌ها را حداقل از تلویزیون ندیده باشد.مسابقات شنا به سبك امروزی از حدود دویست سال پیش مرسوم شد و آنچنان سریع فراگیر شد كه از همان دوره آغازین المپیك نوین، در برنامه مسابقات قرار گرفت. هرچند كه در ادوار ابتدایی مسابقات در آبهای آزاد و رودخانه‌ها برگزار می‌شد كه گاهی اوقات دمای پایین آب مشكلات فراوانی به وجود می‌آورد. با وجود این مشكلات، در حدود 100 سال قبل شناگری ظهور كرد كه می‌توان او را با بزرگان امروزی همچون مایكل فلپس مقایسه كرد. این شناگر متولد هونولولو كسی نبود جز دوك پائوآ كاهاناموكو.

 دوك در 24 آگوست 1890 متولد شده بود و وقتی برای اولین بار در المپیك شركت كرد، 22 ساله بود. دوك در شنای 100 متر كرال، در مرحله مقدماتی با زمانی برابر با ركورد جهان به كار خود خاتمه داد. در فینال نیز آنچنان از دیگر رقبا پیش افتاده بود كه حتی می‌توانست به عقب نگاه كرده و از وضعیت رقبا باخبر شود. در این شرایط، او با اختلاف دو متر نسبت به نفر دوم قهرمان شد. مدال بعدی نقره 400×4 متر امدادی بود كه همراه با تیم‌ملی آمریكا به دست آمد.

 یك سال پس از المپیك استكهلم، اوك در شنای صد یارد ركورد بی‌نظیر 54.6 ثانیه را به جای نهاد كه تا آن روز بی‌سابقه بود. جنگ جهانی اول مانع از برگزاری المپیك 1916 شد اما این امر نیز مانع از بهبود ركوردهای دوك نشد و او در سال 1917 ركورد صدیارد را به 53 ثانیه كاهش داد.

در سال 1920 و با ازسرگیری المپیك، ورزشكار دو رگه آمریكایی درخشش را از سر گرفت و در مسابقه نیمه‌نهایی 100 متر كرال، با ركورد پیشین خود مساوی كرد. او این ركورد را در فینال شكست و قهرمان شد. با این حال یك اختلاف نظر در بین اعضای كمیته داوران موجب شد تا دستور تكرار مسابقه صادر شود. اما این اتفاق هم جلوی كاهاناموكو را نگرفت و او باز هم قهرمان شد!

سومین طلای المپیكی او در قسمت امدادی بود. پس از آن دوران رقابتی شورانگیز فرا رسید. در سال 1922 ركورد نه ساله دوك توسط جانی ویسمولر شكسته شد. در المپیك 1924 پاریس هم این دو شناگر آمریكایی به فینال رسیدند. جانی اول شد، دوك دوم و سام كاهاناموكو (برادر دوك) صاحب مدال برنز شد.

دوك كه در المپیك 1920 حتی برای تیم‌ملی واترپلوی آمریكا نیز به میدان رفت، پس از پایان دوران قهرمانی، زندگی‌اش را وقف آشنا ساختن مردم سراسر جهان با موج‌سواری كرد. كاهاناموكو در این راه چنان تلاش كرد كه به پدر موج‌سواری مشهور شد. او در سینما نیز فعال بود و در 28 فیلم هالیوودی به ایفای نقش پرداخت.

 این قهرمان بزرگ كه در دوران اوج خود بی‌رقیب بود و در سالهای 1919، 1920 و 1921 برنده 9 مدال طلا در مسابقات قهرمانی آمریكا شده بود، در 22 ژانویه 1968 در 78 سالگی درگذشت.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بیوگرافی دوك كاهاناموكو» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی دوك كاهاناموكو فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.