زمان مطالعه: 5 دقیقه
بیوکرافی سوزانه لنگلن

بیوکرافی سوزانه لنگلن

در تاریخ تنیس ستارگان بی‌شماری درخشیده‌اند. اما به جرأت می‌توان گفت كه اولین ستارة درخشان ورزش تنیس سوزانه لنگلن فرانسوی بوده است.

این نابغه كه می‌توان از وی به عنوان پرحاشیه‌ترین تنیسور تاریخ نیز یاد كرد در 24 می 1899 در شهر كومپین فرانسه متولد شد. لنگلن كودكی شیطان و پرانرژی بود و همین امر سبب شد كه پدرش ـ كه منشی یك باشگاه تنیس در شهر نیس بود ـ پای وی را به زمین‌های تنیس باز كند و از دختر خود یك ستاره بسازد. سوزانه در میدان مسابقه سریع و بااراده بود و قادر به برگشت دادن ضربه‌هایی بود كه هیچ كسی امیدی به بازگشت آنها نداشت. با این حال خودش معتقد بود كه تنیس فقط یك بازی است و من تلاش می‌كنم كه خوب بازی كنم.

 

جنگ جهانی و وقفه در درخشش دختر نابغه

لنگلن در 1914 و در حالی که تازه 15 ساله شده بود، فاتح تورنمنت قهرمانی بریتانیا روی زمین های خاکی شد. اما از بد حادثه آتش جنگ جهانی اول( که از سال 1914 آغاز شده بود) به زودی به سراسر اروپا سرایت کرد و موجب توقف مسابقات ورزشی شد. به این ترتیب سوزانه برای رسیدن به اولین قهرمانی ویمبلدون خود تا سال 1919 منتظر ماند.

 لنگلن 20 ساله بود كه برای اولین بار در قسمت انفرادی تنیس ویمبلدون قهرمان شد. آن هم در رقابتی نفسگیر در برابر دوروتی داگلاس چمبرز. سوزانه در ست اول و سوم (7ـ9) و (8ـ10) پیروز شد و ست دوم را (6ـ4) واگذار كرد. آن هم در شرایطی که حریف دو بار در آستانه فتح مسابقه بود اما لنگلن Match Point های او را خنثی کرد و سرانجام برنده شد. لنگلن در همان سال در بخش دوبل نیز قهرمان شد و یك سال بعد درخشش خود را ادامه داد.

او هم در بخش انفرادی ویمبلدون را فتح كرد هم در قسمت دوبل مختلط و هم در تنیس فرانسه قهرمان انفرادی شد. (او در این مسابقات از 1920 تا 1923 و در سال‌های 1925 و 1926 قهرمان شد).

درخشش در المپیک

المپیك 1920 (آنتورپ) نیز اولین المپیكی بود كه لنگلن در آن شركت می‌كرد. نتایج او در المپیک به شرح زیر بود:

لنگلن( 6-0) و (6-0) ماری استورمز( بلژیک)

لنگلن(6-0) و (6-0) وینفرد مک نیر( بریتانیا)

لنگلن( 6-0) و (6-0) لیلی استرومبرگ( سوئد)

لنگلن(6-0) و (6-1) سیگریگ فیک( سوئد)

لنگلن(6-3) و (6-0) ادیت هولمن( بریتانیا)

 او در مجموع مسابقات خود فقط 4 ست را بازنده شد و با اقتدار طلای المپیك را تصاحب كرد. در بخش مختلط نیز به همراه ماكس دسوگیس قهرمان شد و همراه با الیزابت دی‌آین در بخش دوبل زنان برنز گرفت.

 

آمار حیرت انگیز

سوزانه در طول 6 سالی که قهرمان ویمبلدون شد تنها یک سال به حریف فینالیست خود اجازه داد که از او یک ست بگیرد. در 5 مسابقه بعدی او تنها چهار گیم به حریفان فینالیست خود واگذار کرد! پیروزی ششم او در سال 1925 یک شاهکار تمام عیار بود. او در تمام تورنمنت فقط 5 گیم از دست داد تا قهرمان بی چون و چرای دهه 20 باشد. در سال 1926 هم او  برای قهرمانی در تورنمنت پاریس تنها 4 گیم از کف داد که به راستی شاهکاری خارق العاده در تنیس بود.

 

اسیر بیماری آسم

آنچه موجب شهرت لنگلن در میادین ورزشی شده بود نوع نامتعارف پوشش او بود كه با لباس‌های تنیس متداول در آن روزها تفاوت فراوانی داشت. قهرمان بزرگ فرانسه در سال 1921 برای انجام چند رقابت نمایشی در برابر قهرمان آمریكا مولابیورستت مالوری به این كشور سفر كرد. هدف از این سفر كسب درآمد برای ترمیم گوشه‌ای از ویرانی‌هایی بود كه جنگ جهانی در فرانسه به جای نهاده بود. پدر سوزانه با این سفر مخالفت می‌كرد زیرا می‌دانست كه دخترش آسم دارد. اصرار پدر، دختر را راضی كرد كه از سفر چشم‌پوشی كند. اما مسئولین تورنمنت كه تبلیغات فراوانی برای این رقابت‌ها كرده بودند، لنگلن را متقاعد ساختند كه به آمریكا سفر كند.

در اولین مسابقه بین لنگلن و مالوری، ست اول (2ـ6) به سود مالوری به پایان رسید و تنیسور آمریكایی در ست دوم نیز (2ـ0) پیش افتاد كه لنگلن به ناگاه دچار سرفه‌های شدیدی شد و تنگی نفس او را از ادامه مسابقه بازداشت. هنگامی كه روزنامه‌نویسان آمریكایی به شكلی بی‌رحمانه از لنگلن انتقاد كردند، او گفت كه به دستور پزشك از ادامه مسابقه خودداری كرده است. اما با این حرف، رگبار انتقادات افزایش یافت. سوزانه با كشتی به فرانسه بازگشت و پس از كسب سلامتی آماده رقابت مجدد با مالوری گردید. این دو در فینال رقابت‌های ویمبلدون در برابر یكدیگر قرار گرفتند و لنگلن این بار (6ـ2) و (6ـ0) پیروز شد.

 

الهه تنیس

یك سال بعد، سوزانه رقیب را در تورنمنت نیس با شكست سنگین (6ـ0) و (6ـ0) روبه‌رو ساخت! به نظر نمی‌رسید كه دیگر كسی حریف تنیسور بزرگ فرانسه باشد. تنیسوری كه لقب الهه تنیس را به خود اختصاص داده بود، همچنان به تنیس به عنوان یك بازی می‌نگریست. با حركاتی موزون و لبخندی بر لب و در عین حال جاه‌طلبی و انگیزه برای پیروزی. او از 1919 تا 1923 و در 1925 قهرمان بخش انفرادی ویمبلدون شد. در سال‌های 1920، 1922 و 1925 فاتح بخش مختلط ویمبلدون شد. در سال‌های 1925 و 1926 فاتح بخش دو نفره و مختلط تنیس فرانسه گردید.

 

اولین تنیسور حرفه ای

باوركردنی نبود. ولی لنگلن از 1919 تا 1926 تنها در یك مسابقه شكست خورد! فاتح شش قهرمانی در ویمبلدون و شش عنوان اولی در تنیس. یك بار رودرروی هلن‌ویلز ستاره 20 ساله تنیس آمریكا قرار گرفت و در تنها رویارویی خود با این قهرمان، او را (6ـ3) و (8ـ6) شكست داد. پس از آن فصل جدیدی در زندگی سوزانه آغاز شد. سوزانه که از بردهای پیاپی خود خسته شده بود به رده حرفه ای ها رفت تا شاید پول را انگیزه ای برای ادامه تنیس بیابد.  او اولین تنیسور زنی بود كه حرفه‌ای می‌شد. پس از سال 1926 مؤسسة سی.سی.پایل پیشنهادی پنجاه هزار دلاری به لنگلن داد تا در برابر مری براون در آمریكا قرار بگیرد. مؤسسه پایل از چهار تنیسور مرد نیز دعوت به عمل آورده بود تا در این تور شركت كنند. این مسافرت سراسر موفقیت‌آمیز بود و 25 هزار دلار انعام نیز به این گروه داده شد. پس از این مسابقات لنگلن که دیگر نه انگیزه ای معنوی و نه انگیزه ای مالی برای ادامه کار داشت، بازنشسته شد.

 

مرگ زودهنگام تنیسور دوست داشتنی

لنگلن اندكی پس از 39 سالگی، در چهارم جولای 1938 در اثر كم‌خونی درگذشت. او در روزهای آماتوری خود یک استراتژیست باهوش در میدان تنیس و یک رقصنده ماهر بود. در سال 1915 ژاك هنری لارتیك پیشگام بزرگ عكاسی تمام وقت خود در یك عصر را به عكس گرفتن از ضربات لنگلن در محل تمریناتش (كه حیاط خانه‌اش بود) اختصاص داد. از كتاب‌هایی هم كه درباره قهرمان تنیس فرانسه نوشته شده است، می‌توان به الهه و دختر آمریكایی نوشته لری انگلمن اشاره كرد.

به عقیده کارشناسان لنگلن نقشی کیلدی در اشاعه تنیس در سراسر دنیا داشت. مایرز درباره او چنین نوشت: لنگلن به وسیله شیوه و فرم بازی خود، به وسیله شکست ناپذیری اش در ویمبلدون و به وسیله فضای تئاتر گونه ای که در مسابقات ایجاد می کرد، همچنین مهم تر از همه با شخصیت دوست داشتنی اش چنان تاثیری در پیشبرد تنیس داشته تا کمتر قهرمانی موفق به این تاثیر شد. او در تاریخ تنیس زنان آن قدر ثابت قدم بود که امثال بیلی جین کینگ، کریس اورت و اشتفی گراف...

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بیوکرافی سوزانه لنگلن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بیوکرافی سوزانه لنگلن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.