زمان مطالعه: 6 دقیقه
مافیا چیست؟ از مافیای ایرانی تا مافیای جهانی

مافیا چیست؟ از مافیای ایرانی تا مافیای جهانی

مافیا از مجموعه‌هایی که به عنوان خانواده شناخته می‌شود تشکیل می‌شود که هر خانواده یک روستا، یک شهر، یا یک منطقه را رهبری می‌کند.

ساختار مافیا مانند یک درخت می‌باشد و معمولاً توسط فردی که «پدرخوانده» یا دن یا باس نامیده می‌شود، هدایت می‌شود. جدای از ساختار اعضای مافیا، بازی مافیا نیز این روزها بسیار پرطرفدار شده است. در این مطلب از آسمونی با مافیا بیشتر آشنا می شوید.

اعضای مافیا

در کنار رئیس معمولاً یک مشاور (Con sigliere) هم وجود دارد که در گرفتن تصمیمات به رئیس کمک می‌کند. در پایین مقام رئیس، معاون او (under boss) قرار دارد. معاون رئیس در مرتبهٔ دوم از لحاظ فرماندهی قرار می‌گیرد، اگر چه میزان قدرتی که او در اختیار دارد، نسبت به رئیس کم‌تر است.

پایین‌ تر از معاون رئیس چندین capo وجود دارد. هر capo محدوده‌ای از قلمرو خانواده را در اختیار دارد. capo ها باید بسیار قدرتمند باشند تا قدرت خانواده حفظ شود. هر capo تعداد زیادی سرباز را برای انجام عملیات‌های مختلف رهبری می‌کند. و بعد گروه بان ها (lieutenant) که سرپرست 13 سرباز هستند و در نهایت سربازان (Soldiers). سرباز پایین‌ ترین جایگاه را در درون خانواده دارند و معمولاً کارهای جنایی و خطرناک را برای خانواده انجام می‌دهند. مانند قتل (افراد مورد هدف) و زورگیری و دزدی.

نام مافیا

مافیا
مافیا

 

تئوری‌های زیادی در مورد معنی نام مافیا مطرح است. صفت سیسیلی 'mafioso' که احتمالاً از ریشه لغت «ماهیاس» عربی گرفته شده‌است که به معنای «مبارزه پرخاشگرانه» است. مردم ایتالیا اعتقاد دارند که کلمه مافیا از جمله (Morte Alla Francia Italia Anelia مرگ بر فرانسه درود بر ایتالیا) گرفته شده‌است.

نام حقیقی مافیا، «کوزا نوسترا» بود که معنای «چیز ما» است.

اولین مافیاها

اولین مافیاها در قرون وسطی شکل گرفت که چند صد سال قبل از مافیای آمریکا و کوزا نوسترا و مافیاهای دیگر بود. این مافیاها تقریباً در دوره حکومت سلجوقیان شکل گرفته بود. در سال 1931 خانواده‌های مافیایی درآمریکا قدرت گرفته و یک سندیکای قوی توسط لاکی لوچیانو به وجود آمد. این ساختار با گذشت 88 سال هنوز فعالیت می‌کنند.

مافیای سیسیلی

نخستین و مهم‌ترین سازمان بزه کاری که نقش اجتماعی و سیاسی اثرگذاری یافت که آن را به قد وقامت مافیا درآورد، کارش را در سیسیل آغاز کرد. بنابراین مافیای سیسیلی را می‌توان الگوی همه سازمان‌های بزه کاری که در سراسر جهان شکل گرفته‌اند دانست؛ که هر کدامشان بعدها ویژگی‌ های خاص خودشان را پیدا کردند. اشراف سیسیلی با همدستی نهادهای سیاسی ضعیف نا کارآمد از بزه کاران برای مدیریت منازعه هایشان استفاده می‌کردند.

زمین داران سیسیلی موفق‌ترین، بی رحم‌ترین وباهوش‌ترین بزه کاری را که در منطقه‌شان فعالیت می‌کرد؛ پدر خوانده می‌ نامیدند و او را به صاحبان قدرت سیاسی معرفی می‌کردند. به این ترتیب بزه کاران با سیستم سیاسی یکی می‌شدند. گرچه انگشت گذاشتن روی زمان دقیق آغاز کار مافیای سیسیل ممکن نیست، اما می‌دانیم که وقتی سیسیل زیر سلطه اسپانیا بود، جرایم سازمان یافته در این منطقه قدرت سیاسی و قدرت اجتماعی تعریف‌کنندهٔ مافیا را داشتند. مافیا یکباره با اتحاد ایتالیا در 1861 پدیدار نشد. برعکس، مافیا همیشه بخشی از تاریخ سیسیل بوده‌است. این سیستم که مدت‌ها پیش از رواج نام مافیا وجود داشته‌است در فرایندی تکاملی وتاریخی که قرن‌ها جریان داشت، شکل گرفت. ازهمان قرن سیزدهم اشراف سیسیلی گروه‌های راهزنی را به کار می‌گرفتند، از آنها حمایت می‌کردند وگاهی آن‌ها را رهبری می‌کردند، تا جایی که راهزنی سیاسی واقعیتی روزمره‌ای بود.

امرتا، قانون مافیا

امرتا را می‌توان سکوت گنهکارانه تعریف کرد. هرکسی که جرئت کند دربارهٔ مافیا یا هرچیز مربوط به مافیا بنویسد یا حرف بزند در معرض تلافی جویی، ارعاب، طرد از جامعه، و در نهایت خشونت است. امرتا سکوتی است که پذیرفتگی فرهنگی، قواعد رفتاری مافیا را افزایش می‌دهد. ریشه این اصطلاح به کلمه (اومیلتا) یا فرودستی برمیگردد که بر اطاعت از خواسته‌های سازمان دلالت می‌کند.

بدل شدن حرف I به R که در لهجه سیسیلی متداول است این کلمه را به (اومیرتا) و در نهایت به (امرتا) دگرگون کرده‌ است. امروزه امرتا به معنای تن دادن جامعه معاصر و رسانه‌های ایتالیایی به این قاعده است. روزنامه‌ها و ایستگاه‌های تلویزیونی ایتالیایی تا حد زیادی در سیطره دولت، حزب‌ های سیاسی، بانک‌ ها یا گروه‌های صنعتی بزرگ هستند. سازمان‌هایی که بیشتر وقت‌ ها، اگر نگوییم همیشه، با مافیا رابطه دارند؛ بنابراین، رسانه‌ ها از سخن گفتن دربارهٔ مافیا دوری می‌کنند و هراس دارند. یا، اگر حرفی بزنند، مافیا را پدیده‌ ای سنتی وصف می‌کنند، تصویری معوج از نفوذش در جامعه نمایش می‌ دهند و به قاعده سکوت که سال‌ ها در ایتالیا وجود داشته‌ است تداوم می‌ بخشند.

مافیا در آمریکا

اوج قدرت گرفتن گروه‌ های تبهکاری در ایالات متحده آمریکا در زمان تصویب قانون منع فروش مشروبات الکلی در سال 1920 اتفاق افتاد. به گفته بسیاری از سیاستمداران آمریکا این بزرگترین اشتباه دولت آن زمان آمریکا بود. تبهکاران که در آن زمان، برای تصویب این قانون لحظه شماری می‌کردند و بعد از به تصویب رسیدن این قانون به سرعت وارد عمل شدند و با توجه به گستردگی مرزهای ایالات متحده، قاچاق و حمل و نقل غیرقانونی مشروبات الکلی از کانادا و سایر کشورهای همسایه ایالات متحده، به صورت گسترده و غیرقابل مهار آغاز شد. با اجرای این قانون گروه‌های تبهکاری به سرعت رشد کرده و ثروت و قدرت باور نکردنی را در شرق ایالات متحده بدست آورند.

در شهر نیویورک که بیشتر این معاملات قاچاق انجام می‌گرفت، دو گنگستر به نام‌های سالواتوره مارانزانو (رهبر خانواده بونانو) و جو ماسیرا (رهبر خانواده گنووسه و رهبر تمام رهبرها در آن سال‌ها) اوضاع را بدست گرفتند و بر سر منافع خود با یکدیگر وارد جنگ‌های خونینی بین سال‌های 1921 تا 1931 شدند. بزرگترین این جنگ‌ها که جنگ (کاستلاماره) نام داشت باعث کشته و مفقود شدن بیش از دویست نفر در نیویورک و نیوجرسی شد.

ریزش گسترده بزرگان مافیا که در جنگ خونین کاستلاماره در خانواده‌های مافیایی اتفاق افتاد زمینه را برای قدرت گرفتن بزرگترین مرد مافیا تا آن زمان را هموار ساخت.

مردی با نام چارلز لوچیانو ملقب به خوش شانس. لوچیانو با حمایت از دن سالواتوره وارد جنگ کاستلاماره شد و مارانزانو توانست با کمک لوچیانو، ماسیرا را از گردونه قدرت خارج کند. جنگ خونین کاستلاماره در پایان با پیروزی مارانزانو خاتمه یافت (سال 1931) و مارانزانو در جلسه‌ای به عنوان «رهبر تمام رهبرها» انتخاب شد. قدرت مارانزانو و گروه وی در آن سال‌ها(1929–1931)آن چنان افزایش یافت که گروه مارانزانو در میان تبهکاران نیویورک با لقب امپراطوری روم شناخته می‌شد. فردی که بیشترین سود را از این کشتارها برد کسی جز لوچیانو نبود. لوچیانو در ابتدا با از بین بردن ماسیرا وفا داری خود را در ظاهر به مارانزانو ثابت نمود ولی بعد از مدتی (چهار ماه) مارانزانو به طرز مشکوکی در دفترش به قتل رسید و چهل نفر از هواداران مارانزانو در یک شب کشته یا مفقود شدند.

در 1879، آمدن جوزپه اسپزیتو، رهبر فراری یک دسته بزه کار سیسیلی، حکم فرمایی مافیای استوپاگیری در نیوارلینز را مختل کرد. اسپوزیتو، که در کشورش به آدم‌ربایی، راهزنی و آدم‌کشی متهم بود تا 1877 از چنگ پلیس ایتالیا فرار کرده بود. او در راه دادگاه فرار کرد و سوار کشتی شد که به آمریکا می‌رفت. در نیوارلینز، اسم مستعار وینچنزو ربلو را انتخاب کرد. رهبر فعالیت‌های زیر زمینی سیسیلی‌ها شد و مافیای قدیمی آنجلو را از نو زنده کرد.

مقام‌های ایتالیایی از طریق خبرچینی از جای اسپزیتو، خبردار شدند و به واسطه کاراگاه‌های خصوصی با دیوید و مایک هنسی، دو بازرس نیو ارلینزی که پسرعمو هم بودند، تماس گرفتند. هنسی‌ها دور از چشم مافوق هایشان در اداره پلیس، قبول کردند، اسپزیتو را بازداشت کنند. روز 5 ژوئیه 1881، پسرعموها در مسیری که اسپزیتو هر روز از ان می‌گذشت، منتظر ایستادند. وقتی رئیس خلافکارها آنجا رسید، تپانچه هایشان را بیرون کشیدند و او را سوار ارابه پلیس کردند. تا مافیایی‌های شهر خبردار شوند که چه اتفاقی افتاده است، اسپوزیتو سوار کشتی، بخار در راه دادگاه استرداد در نیویورک بود.

مافیا در سینما

مافیای سینما
مافیای سینما

 

موضوع مافیا در بسیاری از کشورها به عنوان چالشی جدی همواره مطرح بوده‌است تا جایی که این موضوع به سینما نیز کشیده شده‌است. دربارهٔ این موضوع تاکنون فیلم‌های متعددی ساخته شده‌است. فیلم پدرخوانده یکی از فیلهای لقب گرفته که تاریخ مافیا را ارزیابی می‌کند.

قوانین ده‌گانه

ده فرمان که توسط خانواده‌های مافیایی رعایت می‌شدند عبارتند از:

  • هیچ‌کس نمی‌تواند خود را مستقیماً به ما یا دوستان ما معرفی کند، این کار را همیشه باید شخص ثالث انجام دهد (کسی که هر دو طرف را بشناسد).
  • به زنِ دوستتان نگاه (طمع) نکنید.
  • با پلیس دیده نشوید.
  • زیاد به بارها و کلوپ‌ها نروید.
  • همواره در دسترس بودن یک وظیفه‌است، حتی اگر همسرتان در حال وضع حمل است.
  • به قرارهای ملاقات احترام بگذارید.
  • با همسرتان همواره با احترام برخورد کنید.
  • وقتی از سوی مافیا سؤالی پرسیده می‌شود، حتماً حقیقت را بگویید.
  • ثروت اگر متعلق به خانواده دیگریست به آن چشم ندوزید.
  • این افراد نمی‌توانند عضو کوزانوسترا شوند: کلیه کسانی که خویشاوندی نزدیک در تشکیلات پلیس دارند، کلیه کسانی که خویشاوندی خائن در خانواده دارند، کلیه کسانی که بدرفتاری می‌کنند و به ارزش‌های اخلاقی پای‌بند نیستند.

ارتباط مافیا با ترور جان اف کندی

برخی معتقد اند ترور جان اف کندی رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا توسط کارلوس مارچلو سردسته مافیا و عضو مافیای سیسیل برنامه‌ریزی شده بود. چون برادر کندی در زمانی که در سمت دادستان کل آمریکا فعالیت می‌کرد به مبارزه علیه مافیا پرداخته وسعی داشته آن را ازبین ببرد.

سران مافیا

  • سالواتوره لو پیکولو
  • برناردو پرونزانو
  • ماتئو مسینا دنارو
  • آل کاپون ایتالیایی مقیم آمریکا
  • کارلو گامبینو ایتالیایی مقیم آمریکا
  • چارلز لوکی لوچیانو ایتالیایی مقیم آمریکا
  • سالواتوره رینا ایتالیایی
  • سالواتوره مارانزانو ایتالیایی مقیم آمریکا
  • دن ویتو گنووسه ایتالیایی مقیم آمریکا
  • فرانک کاستلو ایتالیایی مقیم آمریکا
نظر خود را درباره «مافیا چیست؟ از مافیای ایرانی تا مافیای جهانی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مافیا چیست؟ از مافیای ایرانی تا مافیای جهانی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.