زمان مطالعه: 4 دقیقه
چاپ سربرگ

چاپ سربرگ

سربرگ برگه ای است که برای نگارش نامه های رسمی مورد استفاده قرار گرفته و شخص حقیقی یا حقوقی با نوشتن متن مورد...
چاپ سربرگ
چاپ سربرگ

سربرگ برگه ای است که برای نگارش نامه های رسمی مورد استفاده قرار گرفته و شخص حقیقی یا حقوقی با نوشتن متن مورد نظر روی سربرگ خود ضمن هویت بخشی بصری به مکاتبات به گونه ای اعتبار و اصالت متن را نیز به خواننده آن منتقل مینماید. آسمونی در این مقاله نکات مهمی در مورد طراحی سربرگ و چاپ سربرگ برای شما عزیزان تهیه کرده است که در ادامه می خوانید.

سربرگ ها یا Letter Head ها ، همان کاغذهایی هستند که برای نگارش نامه های رسمی و سازمانی یا برای اشخاص حقیقی ( اما باز به صورت رسمی ) مورد استفاده قرار می گردند. سربرگ ها یا کاغذهای A4 هستند یا در برخی موارد A5 و به ندرت در سایز دیگری تهیه می گردند.

سربرگ ها از آنجاکه دارای نشان رسمی موسسه یا شرکت مربوطه هستند، جزو اوراق رسمی و مهم به حساب می آیند و باید مراقب باشید که این اوراق به دست شخصی که از آن بتواند سوء استفاده نماید، نیفتد.

برای همه اشخاص حقوقی شامل : وزارت خانه ها . سازمان ها . ادارات . شرکت ها . موسسات.  کانون ها . اتحادیه ها و … و همچنین اشخاص حقیقی واجد درجه اعتبار قانونی مانند: پزشکان . وکلا . مهندسان و برخی از صنوف دیگر شایسته است که در آغاز نسبت به تهیه سربرگ به عنوان یکی از ابزارهای لازم و ضروری اقدام نمایند. (در اصطلاح عمومی به سربرگ پزشکان سرنسخه هم گفته می شود.)

یک سربرگ دارای اجزاء مهمی چون آرم و نشان . نام و زمینه فعالیت . محل درج تاریخ . شماره و پیوست . و درپایین برگه آدرس و تلفن باشد.(سربرگ شخص به هیچ عنوان نباید به محل درج پیام های تبلیغاتی شخص تبدیل گردد )

دارنده سربرگ می تواند از آن برای مصارف گوناگون اعم از متن های رسمی همچون مکاتبات اداری . صدور پیش فاکتور و یا برای درج قرارداد ها استفاده نماید.

ویژگی منحصر به فرد سربرگ سرچسب شدن است . بدین گونه که معمولا از قسمت بالا و یا در برخی موارد از سمت چپ کاغذ . در بسته های تقریبی 100 برگی سرچسب  می شود . و به این ترتیب از پراکندگی کاغذ های سربرگ جلوگیری می گردد.

ابعاد سربرگ در دو قطع A4 و یا A5 چاپ می شود. اوراق مشابه در ابعاد کوچکتر مانند A6 یا B6، به همان صورت چسب شده اغلب به عنوان یادداشت مورد استفاده قرار میگیرد. بعضا می توان نمونه هایی از آن را به عنوان یادداشت تبلیغاتی در اختیار عموم قرار داد. نکته قابل ذکر در مورد ابعاد سربرگ ها این است که با توجه به محدودیت ابعاد کاغذ سربرگ و ماشین چاپ منظور از ابعاد A4  ابعاد تقریبی 29 × 21 سانتیمتر است که معمولا حدود 5 تا 8 میلیمتر کوچکتر از ابعاد واقعی A4 یعنی (29٫7 × 21) می باشد .

بنابراین حساسیت شما نسبت به ابعاد سربرگ بی مورد است .

با توجه به اینکه سربرگ ها دارای آرم یا لگوی رسمی مربوطه هستند . جزو اوراق رسمی و مهم به شمار آمده و باید مراقب سوء استفاده از آن باشید و در صورتی که می خواهید یادداشت چاپ نمائید اولاً در آن ازکلمه «یادداشت»استفاده نموده و ثانیاً جمله شماره و پیوست را از آن حذف نمائید.

در صورتی که از پرینتر جهت چاپ نامه های خود بر روی سربرگ استفاده مینمایید. به جهت استهلاک کمتر پرینتر بهتر است که از سرچسب استفاده نگردد. اما اگر سربرگ شما سرچسب شده بود می توانید قبل از قرار دادن در پرینتر باقیمانده چسب را از بالای آن بطور کامل پاک نمائید.

بهترین کاغذی که  برای چاپ سربرگ استفاده می شود  کاغذ تحریر 80 گرمی است . ولی در برخی موارد به دلیل بالا رفتن مرغوبیت آن می توان از کاغذ 100 گرمی تحریر . کاغذ کتان . و یاکاغذ گلاسه نیز استفاده نمود. اما باید توجه داشت که هر نوع کاغذی به جزءتحریر 80 گرمی مشکلاتی را برای پرینتر به وجود خواهد آورد.

سربرگ را می توان به حالت های سیاه وسفید ویارنگی چاپ نمود . لیکن بهترین ترین حالت آن چاپ رنگی می باشد . پیشنهادما در چاپ سربرگ های رنگی ترکیبی از رنگهای تیره مانند: مشکی.سرمه ای.سبزتیره می باشد . همچنین برای چاپ سربرگ سیاه وسفید به هیچ عنوان از ترام ویا طیف ملایم  استفاده نکنید. زیرا علیرغم اینکه انتظار نمای زیبایی را دارید . نوشته های شما بصورت ناخوانا چاپ می شود.

در طراحی سربرگ باید از حداقل عناصر بصری و گرافیکی ممکن بهره گرفت تا متن موجود در آن تحت الشعاع حواشی و رنگ و لعاب آن قرار نگیرد. همچنین قرار دادن آرم به صورت ترام در زمینه اصلی سربرگ کار اشتباهی است زیرا در صورت کپی گرفتن از نامه . یا ارسال  به وسیله فکس . متن مندرج در آن ناخوانا خواهد بود. در ضمن قراردادن هر نوع کادر در حاشیه سربرگ ممکن است طرح جالبی را در مانیتور به شما نمایش دهد .ولی به دلیل برخی محدودیت های چاپ و برش و عدم امکان رعایت تقارن از طرفین کاغذ . از زیبایی سربرگ شما پس از چاپ کاسته خواهد شد.

در نظر داشته باشید که همیشه یک چاپ خوب تابع  طراحی خوب است. پس نکات ذکر شده را به دقت در طراحی خود اعمال نمائید.

نکات چاپ در چاپ سربرگ

دو نوع سایز را داراست یکی در ابعاد واقعی سایز کاغذ و دیگری در ابعاد 3 الی 5 میلیمتر کوچیکتر از سایز واقعی کاغذ که برای سفارش دادن باید حتما بi این مورد توجه کنید. ھمچنین چاپ کاغذ اگر نیاز بi سرچسب باشد باید گفته شود تا بعد از چاپ برگه ھا به صورت صد تایی برچسب بخورد تا سربرگ ھا از ھم جدا نشود

معمولا جنس سربرگ ھا از کاغذ تحریر میباشد و گرم آن متفاوت میباشد که بھتر است سربرگ ھا از 100 گرم بھ بالا باشد البته گرم80 برای سربرگ نیز مناسب ھست ولی کمی نازک است.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «چاپ سربرگ» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره چاپ سربرگ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.