زمان مطالعه: 2 دقیقه
29 فوریه، روز کبیسه میلادی

29 فوریه، روز کبیسه میلادی

29 فوریه در تقویم گرگوری شصتمین روز سال‌های کبیسه است و 306 روز تا پایان سال باقی است. هر سال گرگوری که روز 29 فوریه را داشته باشد سال کبیسه است.

روز کبیسه میلادی - Leap Day

مدت زمان چرخش کره زمین  365 روز و 5 ساعت و 48 دقیقه و 47 ثانیه است. اما در تقویم ها یک سال با 365 روز ثبت شده و ساعات و دقایق اضافی در نظر گرفته نشده است. برای حل این مشکل، تقویم میلادی در هر چهار سال یک روز به ماه فوریه اضافه می شود تا زمان واقعی و روزهای تقویم هماهنگ شوند و از جابه جا شدن ماه ها و فصل ها در طول زمان جلوگیری شود.

قدمت و علت انتخاب این روز برای اضافه شدن به تقئیم میلادی به دوران روم باستان باز می گردد. زمانی که جولیوس سزار تقویم خود را معرفی کرد، در آن ماه فوریه 30 روز داشت، ماه جولای که به افتخار وی نامگذاری شده بود، دارای 31 روز بود و ماه آگوست که به افتخار سزار آگوستوس نامگذاری شده بود، تنها 29 روز داشت. پس از به سلطنت رسیدن سزار آگوستوس، وی دو روز به ماه آگوست اضافه کرد تا روزهای آن با ماه جولای برابر شود. برای جبران این دو روز، ماه فوریه 28 روزه شد. با توجه به این که ماه فوریه کمترین روزها را دارد، در سال های کبیسه، یک روز به این ماه اضافه می شود.

29 فوریه، روز کبیسه میلادی

 

اما افزودن یک روز به تقویم، کار دقیقی نیست و در واقع با این کار، مدت زمان سپری شده در هر چهار سال چند ساعت بیش از مجموع زمان موردنیاز برای 4 بار چرخش زمین به دور خورشید است و این چند ساعت با گذشت قرن ها می تواند مشکل ساز می شود. به همین علت در تقویم میلادی هر چهار سال، یک سال کبیسه وجود دارد؛ به غیر از سال هایی که عدد آن ها هم بر 100 و هم بر 400 قابل تقسیم است. برای مثال سال 2000 کبیسه نبود، اما سال 1700‏، 1800 و 1900 میلادی کبیسه بودند.

در مورد سال‌هایی که شماره‌شان بر صد بخش‌پذیر است، یعنی به دو رقم صفر ختم می‌شوند (مثل 1800، 1900، 2000، و غیره) این سال‌ها کبیسه نیستند مگر در مواردی که شمارهٔ سال بر چهارصد نیز بخش‌پذیر باشد. این به این معنی است که سال 2000 کبیسه بوده‌است و سال‌های 2400 و 2800 نیز کبیسه خواهند بود ولی سال‌های 1800 و 1900 کبیسه نبوده‌اند و سال‌های 2100، 2200، و 2300 نیز کبیسه نخواهند بود.

برای تصحیح دقت تقویم گرگوری پیشنهاد شده‌است که سال‌هایی که بر 4000 بخش‌پذیرند نیز کبیسه نباشند، ولی این قانون رسماً پذیرفته نشده‌است.

افرادی که در این روز به دنیا آمده‌اند در سال‌های عادی معمولاً تولدشان را در 28 فوریه یا 1 مارس جشن می‌گیرند.

نکات و باور های جالب روز 29 فوریه: 

  1. در 29 فوریه رسم رایجی است که بانوان می‌توانند به آقایان پیشنهاد ازدواج بدهند. 
  2.  بازی های المپیک تابستانی همواره در سال های کبیسه برگزار می شوند.
  3.  انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال های کبیسه برگزار می شود.
  4.  در یونان تصور بر این است که ازدواج در سال کبیسه بد یُمن است و معمولا زوج های جوان از این کار اجتناب می کنند.
  5.  در سال های کبیسه کارمندان یک روز بیشتر کار می کنند، اما دستمزد اضافی برای آن دریافت نمی کنند.
  6.  روز 29 فوریه، به عنوان روز بیماری های خاص نامگذاری شده است.
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «29 فوریه، روز کبیسه میلادی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره 29 فوریه، روز کبیسه میلادی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.