زمان مطالعه: 7 دقیقه
تیم ملی اردن؛ از آغاز تا امروز

تیم ملی اردن؛ از آغاز تا امروز

تیم ملی اردن یک بار در آستانه رسیدن به نیمه نهایی جام ملتهای آسیا قرار گرفت. اما این شانس را به آسانی از دست داد.

اردن در یک نگاه

  لقب : النشامی ( سلحشوران ، شهسواران )

بالاترین سازمان فوتبالی : Jordan Football Association

استادیوم ملی : ستاد عمان الدولی ( 25 هزار نفری )

علامت اختصاری در فیفا : JOR

بهترین عنوان در رنکینگ فیفا : 37 ( آگوست 2004 )

بدترین عنوان در رنکینگ فیفا : 152 ( جولای 1996 )

اولین بازی رسمی : اردن ( 1 - 3 ) سوریه ( اول آگوست 1953 در مصر )

بهترین نتیجه : اردن ( 9 - 0 ) نپال ( 23 جولای 2011 در عَمان - اردن )

بدترین شکست : اردن ( 0 - 6 ) لبنان( 22 اکتبر 1956 در بیروت- لبنان)،  اردن ( 0 - 6 ) چین( 15 سپتامبر 1985 در گوانگژو- چین)

اردن ( 0 - 6 ) ژاپن ( 8 ژوئن 2012 در سایتاما - ژاپن )، اردن ( 0 - 6 ) نروژ( 7 سپتامبر 2023 در اسلو- نروژ)

مربی : الحسين عموتة

undefined
الحسين عموتة مربی تیم

نگاهی به تاریخ

شکل‌گیری کشور اردن به سالهای پس از جنگ جهانی اول بازمی‌گردد . امارت شرق اردن سرزمینی بود که در سال 1921 در دل حکومت ساقط عثمانی شکل گرفت . امّا استقلال کامل کشور اردن هاشمی به 25 می 1946 بازمی‌گردد . کمتر از یک دهه بعد ، تیم ملی فوتبال اردن نیز شکل گرفت و این تیم یکی از شش تیمی بود که در فوتبال مسابقات پان عرب حضور یافت . رقابتهایی که با کسب عنوان چهارمی برای این تیم به پایان رسید . پس از آن ، اردنی‌ها هر چهار سال یک بار ، حضوری مستمر در این بازی‌ها داشتند امّا تا سال 1997 هرگز از دور گروهی صعود نکردند ! اردن در سالهای 1963 و 1964 در مسابقات جام ملتهای عرب نیز حضور یافت که در هر دو بار بین پنج تیم شرکت‌کننده پنجم شد . یک تساوی ( 0 ـ 0 ) مقابل لبنان و هفت شکست ، نشان از ضعف این فوتبال کوچک داشت . اولین حضور « سلحشوران » در انتخابی جام ملتها نیز چندان درخشان نبود . آنها مقابل بحرین ( 3 ـ 2 ) و سیلان ( 2 ـ 1 ) پیروز شدند . امّا مقابل عراق ( 0 ـ 1 ) باختند و تا سال 2004 در آرزوی حضور به جام ملت‌ها ماندند .

آغاز حماسه شاگردان الگوهری

عصر طلایی فوتبال اردن توسط یک مرد مصری رقم خورد . محمود الگوهری در 20 فوریه 1938 متولد شده بود و در دهه پایانی زندگی خود ، تیمی رویارویی پدید آورد . کار بزرگ اردن در مرحله انتخابی جام ملت‌های آسیا برد ( 3 ـ 2 ) برابر ایران در روز 29 ژوئن 2003 بود تا اردن در گروه ایران ، لبنان و کره شمالی صاحب 5 برد و تنها یک باخت شود . اردن دو بار مقابل لبنان با نتایج ( 1 ـ 0 ) و ( 2 ـ 0 ) پیروز شد و پس از برد خانگی ( 3 ـ 0 ) مقابل کره شمالی ، با رأی AFC در بازی برگشت هم ( 3 ـ 0 ) برنده اعلام شد . تنها شکست اردن در خاک ایران رقم خورد . آن هم در شرایطی که مؤید سالمین در دقیقه 2 دروازه ایران را گشود و بازی تا دقیقه 75 نیز مساوی بود .

ناکام ساختن بزرگان توسط تیم شگفتی‌ساز

با وجود عملکرد قابل قبول اردن ، کمتر کسی تصور می‌کرد شگفتی اردن در مرحله نهایی بازی‌ها ادامه پیدا کند . اما در روز 19 جولای 2004 ، تماشاگران مرکز ورزشی شاندونگ ناباورانه شاهد توقف ( 0 ـ 0 ) کره جنوبی مقابل اردن بودند . چهار روز بعد تعداد تماشاگران حاضر در استادیوم به 28هزار نفر افزایش یافت . ظاهراً قرار بود اردن با کویت نیز به تساوی برسد . امّا خالد سعد ( 1+90 ) گل پیروزی اردن را به ثمر رساند ! کویتی‌ها در شوک باخت بودند که عناص الزبون ( 2+90 ) گل دوم اردن را به ثمر رساند . حماسه اردن در روز 27 جولای در حضور 25 هزار تماشاگر استادیوم کارگران پکن تکمیل شد و تیم با تساوی ( 0 ـ 0 ) مقابل امارات بدون گل خورده راهی دور دوم شد .

معرفی تیمهای جام ملت های آسیا 2019 ؛ اردن

پنالتی‌های بد یا داور ناجوانمرد ؟

اردن در روز 31 جولای مقابل مدافع عنوان قهرمانی ( ژاپن ) ایستاد . وقتی محمود شلبایه در دقیقه 11 اردن را پیش انداخت . 52 هزار تماشاگر فهمیدند که این تیم می‌تواند حتی برای ژاپن دردسر ایجاد کند . مسابقه به ضربات پنالتی کشید و در سه ضربه ابتدایی اردن ( 3 ـ 1 ) از ژاپن پیش افتاد . تنها یک ضربه برای صعود اردن کافی بود اما داور مالزیایی ( شیخ‌الدین صالح ) در اقدامی حیرت‌انگیز از نفرات دو تیم خواست به سمت دیگر زمین نقل مکان کرده و ادامه پنالتی‌ها را به دروازه جنوبی بزنند !! ناگهان اردن خاموش شد . دو پنالتی هدر رفت و کار به پنالتی ششم کشید . وقتی ژاپنی‌ها پنالتی‌ خود را از دست دادند ، همه چیز ، پنالتی سرنوشت‌ساز « الزبون » مرتبط شد . اما او هم مثل هیثم الشبول و فیصل ابراهیم پنالتی خود را از دست داد ! سرانجام ژاپن ( 4 ـ 3 ) پیروز شد و در پایان تورنمنت قهرمان ! و اردن بدون شکست حتی به جمع چهار تیم برتر نیز نرسید .

jordan-national-football-team

پایان كار تیم حماسه‌‌ساز

اردن كه ناباورانه از جام ملتها حذف شده بود در دیداری حیاتی در دور انتخابی جام جهانی 2006 مقابل ا یران ایستاد. سلحشوران در مرحله رفت شاهكار ی تار یخی انجام دادند و با تك گل هیثم الشبول، اولین تیم آسیایی لقب گرفتند كه در استاد یوم آزادی پیروز شده است. به نظر می‌رسید تنها  یك تساوی خانگی متضمن صعود اردن و حذف ایران باشد. اما اردن در ده دقیقه پایانی‌ همه چیز را از دست رفته‌ د ید و (2ـ0) باخت. در روز آخر مشخص بود كه دیگر بختی برای سلحشوران وجود ندارد. تیم در دوحه (2ـ0) از قطر باخت و با 12 امتیاز از صعود به دور نهایی انتخابی جام جهانی بازماند.

یکی از هشت قدرت برتر آسیا

اردن در سالهای اخیر ثابت کرد که جایگاه خود را در بین بزرگان آسیا تثبیت کرده است . این تیم در جام ملتهای 2011 تنها در دقیقه 2+90 برد مقابل قهرمان تورنمنت ( ژاپن ) را از دست داد و آن گاه با دو پیروزی مقابل عربستان ( 1 ـ 0 ) و سوریه ( 2 ـ 1 ) به یک چهارم نهایی صعود کرد . امّا بار دیگر در صعود به یک چهارم نهایی ناکام ماند . این بار با باخت ( 1 ـ 2 ) به ازبکستان . جنگاوران اردنی در مقدماتی جام جهانی 2014 نیز عملکردی قابل توجه داشتند . آنها در دور اول مقدماتی با 12 امتیاز بالاتر از چین و سنگاپور و پس از عراق از گروه خود صعود کردند و آن گاه به لطف سه برد خانگی برابر استرالیا ، ژاپن و عمان به عنوان تیم سوم گروه راهی play off شدند . برد مقابل ازبکستان آنها را به آخرین نبرد رساند که مقابل اروگوئه برگزار شد . جایی که اردن با 5 گل از حریف باخت تا مشخص شود که برای جهانی شدن ، همچنان راه درازی پیش روی خود دارد .

File:Jordan national football team in Tehran - 2015 AFC Asian Cup qualification.jpg
تیم ملی اردن در مقدماتی مسابقات 2015

اردن در مسیر امارات - 2019

اردن در راه صعود به جام ملت های آسیا کار چندان دشواری نداشت و به جز نتایج عجیبی که مقابل قرقیزستان کسب کرد، سایر نتایج این تیم قابل قبول بود. اردن در خانه مقابل قرقیزها(0-0) متوقف شد و در خانه حریف هم (1-0) باخت. اما سایر نتایج این تیم چنین بود :

اردن ( 2 - 0 ) استرالیا / اردن ( 3 - 0 ) تاجیکستان / اردن ( 8 - 0 ) بنگلادش

استرالیا ( 5 - 1 ) اردن / تاجیکستان ( 1 - 3 ) اردن/ بنگلادش ( 0 - 4 ) اردن

به این ترتیب اردن بعد از استرالیا به عنوان تیم دوم ، راهی مرحله سوم گروهی شد تا در گروه سوم با تیمهای ویتنام ، افغانستان و کامبوج مسابقات زیر را برگزار کند :

اردن ( 1 - 1 ) ویتنام / اردن ( 4 - 1 ) افغانستان / اردن ( 7 - 0 ) کامبوج

ویتنام ( 0 - 0 ) اردن / افغانستان ( 3 - 3 ) اردن / کامبوج ( 0 - 1 ) اردن

بازیهای اردن در این گروه چندان سلحشورانه نبود اما برای صدرنشینی و صعود به دور نهایی مسابقات کافی می نمود.

File:AUS-JOR 20190106 Asian Cup 3.jpg

جام ملتهای 2019؛ آغاز درخشان و پایان ناامید کننده

اردن جام ملتهای 2019 را با برد(1-0) مقابل استرالیا آغاز کرد؛ نتیجه ای که یادآور روزهای درخشان اردن در جام ملتهای آسیا بود. پس از آن یک برد(2-0) مقابل سوریه در انتظار سلحشوران بود. تساوی(0-0) مقابل فلسطین هرچند صدرنشینی اردن را در گروه تضمین کرد، اما نشان داد که توان اردن به پایان رسیده است. پس از آن، تیم در دور یک هشتم نهایی در برابر ویتنام(1-1) مساوی کرد و در ضربات پنالتی( 4-2) باخت و به سادگی از رقابتها کنار رفت.

jordan-national-football-team
نقشه و پرچم اردن

اردن و جام ملتهای 2023

اردنی ها در رقابتهای انتخابی جام جهانی 2022 و جام ملتهای 2023 نتایج زیر را کسب کردند:

اردن(0-1) استرالیا/ اردن (0-0) کویت/ اردن(3-0) نپال/ اردن(5-0) چین تایپه

اردن(0-1) استرالیا/ اردن (0-0) کویت/ اردن(3-0) نپال/ اردن(2-1) چین تایپه

به این ترتیب اردن با 14 امتیاز پس از استرالیای 21 امتیازی و کویت 14 امتیازی به عنوان سوم گروه رسید و برای صعود به جام ملتهای آسیا مجبور شد در دور بعدی انتخابی به میدان برود. در این مرحله سه برد مقابل کویت(3-0)، نپال(2-0) و نپال(4-1) در انتظار اردن بود و به این ترتیب سلحشوران راهی جام ملتهای آسیا شدند.

آنها در جام ملتها به ترتیب با مالزی، کره جنوبی و بحرین دیدار خواهند کرد و به نظر می رسد که برای صعود، شانس کافی داشته باشند.

نظر خود را درباره «تیم ملی اردن؛ از آغاز تا امروز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تیم ملی اردن؛ از آغاز تا امروز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.