زمان مطالعه: 3 دقیقه
ثبت نام کتاب درسی دانش آموزان

ثبت نام کتاب درسی دانش آموزان

سامانه فروش کتاب های درسی دانش آموزان به منظور ثبت نام و دسترسی راحت دانش آموزان سرتاسر کشور به کتب آموزشی ایجاد شده است.

مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت‌ آموزش و پرورش عنوان کرد: ثبت سفارش کتاب‌های درسی برای دانش آموزان برخی پایه‌های تحصیلی فقط به صورت اینترنتی است. همچنین از دانش آموزان و والدین درخواست می‌شود در صورت تغییر مدرسه، نشانی و یا اطلاعات دانش آموزان در زمان‌های اعلام شده به سامانه مراجعه و اصلاح اطلاعات را انجام دهند. در ادامه مطلب آسمونی به نحوه سفارش کتب دانش آموزی می پردازیم.

سامانه فروش کتاب های درسی دانش آموزان

ثبت سفارشات از طریق سامانه www.irtextbook.com انجام می‌شود.
  • مدارس موظفند هرچه سریعتر با ورود به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، نسبت به ثبت سفارش گروهی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان اقدام و از ارجاع دانش‌آموز یا اولیای دانش‌آموز به کافی نت‌ها پرهیز نمایند.
    تبصره: دانش‌آموزان و اولیای آنان در صورت تمایل می‌توانند از طریق سامانه www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com نسبت به ثبت سفارش فردی اقدام نمایند.
  • تحویل کتاب درسی از اداره آموزش و پرورش منطقه به مدرسه، براساس سفارش های (فردی یا گروهی) پرداخت شده در سامانه خواهد بود.
  • از منوی «آمار فروش مدرسه» حتماً تعداد دانش‌آموزان باقی مانده و بدون سفارش کتاب درسی را ملاحظه و نسبت به ثبت سفارش آنان اقدام نمایید.
  • دانش‌آموز یا اولیای دانش‌آموز صرفاً موظف به پرداخت هزینه کتاب درسی برابر با قیمت پشت جلد (ثبت شده در سامانه) می‌باشد؛ لذا، دریافت هرگونه وجه اضافی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.
  • برای ورود به سامانه، کد ملی و شماره سریال شناسنامه دانش آموز مورد نیاز است.
  • به دلیل الکترونیک بودن فرآیند فروش و توزیع کتاب‌های درسی، کنترل ثبت سفارش کتاب درسی دانش‌آموزان از طریق سامانه امکان‌پذیر است؛ لذا درخواست ارائه نسخه چاپی (پرینت) برگ سفارش کتاب درسی از دانش‌آموز یا اولیای دانش‌آموز ممنوع می‌باشد.
  • ورود مدارس به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، از طریق سامانه سیدا انجام می شود.
  • دانش آموزان اتباع باید به جای کد ملی، کد اتباع در سامانه سیدا و به جای شماره سریال شناسنامه، 6 رقم یک (111111) وارد نمایند.
 
 
ثبت نام کتاب درسی : سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی
ثبت نام کتاب درسی : سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی

تقویم زمانی و شیوه سفارش کتاب های درسی دانش آموزان

تقویم زمانی سفارش کتاب های درسی دانش آموزان

عنوان فعالیت

تاریخ شروع

تاریخ پایان

دوره ابتدایی (پایه های دوم تا ششم) 21 خرداد 1401 31 خرداد 1401
دوره اول متوسطه (پایه‌های هفتم و هشتم) 21 خرداد 1401 31 خرداد 1401
دوره دوم متوسطه (پایه‌های یازدهم و دوازدهم) 21 خرداد 1401 31 خرداد 1401
پایه‌های اول، هفتم و دهم از پنجم تیر پس از ثبت نام در مدرسه 

 

  1. از آنجاییکه ثبت سفارش کتاب درسی دانش آموزان بر اساس اطلاعات موجود در سامانه سناد می باشد، ضرورت دارد مدارس نسبت به بروزرسانی و ثبت آخرین وضعیت اطلاعات شناسنامه ای و تحصیلی دانش آموزان در سامانه سناد در اسرع وقت اقدام نمایند.
  2. مدارس از طریق سامانه سناد ، نسبت به ثبت سفارش گروهی دانش آموزان اقدام و از ارجاع موردی دانش آموزان و اولیاء آنان به کافی نت برای سفارش انفرادی پرهیز نمایند .
  3. دانش آموزان و اولیاء آنان، در صورت تمایل می توانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند.
  4. شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش آموزان، "رمز عبور" آن­ها به سامانه می باشد؛ لذا در صورتی که شناسنامه دانش آموزان تعویض شده باشد، لازم است مراتب با ارایه تصویر صفحه اول شناسنامه به مدرسه محل تحصیل اطلاع داده شود تا با اصلاح اطلاعات سامانه سناد، ثبت سفارش و مشاهده اطلاعات سفارش، امکان پذیر شود.
  5. کتاب های درسی دانش آموزان از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش آموز قید شده است، توزیع می شود.
  6. در صورت تغییر مدرسه محل تحصیل دانش آموز تا قبل از صدور حواله از منطقه به مدرسه، امکان اصلاح سفارش از طریق سامانه، به شرح ذیل وجود دارد:

1-6- در صورت جا به جایی دانش آموز در سطح مدارس همان استان و ثبت اطلاعات در مدرسه های مبداء ومقصد، اطلاعات محل تحویل کتاب دانش آموز به طور خودکاردرسامانه اصلاح و کتاب های درسی دانش آموزدرمدرسه جدیدتحویل می شود.

2-6- در صورت جا به جایی دانش آموز به مدارس استان دیگر و ثبت اطلاعات در مدرسه های مبداء ومقصد، دانش آموز ملزم به اصلاح سفارش خود می باشد، کتاب های درسی دانش آموز، در صورت اصلاح سفارش، در مدرسه جدید تحویل می شود.

3-6- در صورت جا به جایی دانش آموز بعد از صدور حواله از منطقه به مدرسه، کتاب های درسی دانش آموز، از طریق مدرسه محل تحصیل قبلی (محل ثبت سفارش اولیه) قابل تحویل  است.

  • در صورت تغییر پایه تحصیلی دانش آموز تا قبل از صدور حواله از منطقه به مدرسه، امکان اصلاح سفارش از طریق سامانه،  وجود دارد.
  • دانش آموزانی که به صورت جهشی به پایه بالاتر می روند و یا تغییر رشته می دهند و یا فقط به تعدادی از کتاب های درسی نیاز دارند، می توانند سفارش کتاب های درسی را از منوی "سفارش تک جلدی کتاب های درسی و بسته آموزشی" در سامانه ثبت نمایند تا از طریق شرکت پست به آن­ها تحویل شود.
  • معلمان محترم می توانند سفارش کتاب های درسی و بسته های آموزشی مورد نیاز خود، از منوی "سفارش تک جلدی کتاب های درسی و بسته آموزشی" در سامانه ثبت نمایند تا از طریق شرکت پست به آن­ها تحویل شود. 
نظر خود را درباره «ثبت نام کتاب درسی دانش آموزان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ثبت نام کتاب درسی دانش آموزان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.