زمان مطالعه: 2 دقیقه
منشور حقوق شهروندی ایران

منشور حقوق شهروندی ایران

به تازگی طبق تصمیم مقامان قرار شده که منشور حقوق بشر در ایران منتشر شود هر چند که اولین منشور حقوق بشر را...

irans-bills-of-rights
irans-bills-of-rights

به تازگی طبق تصمیم مقامان قرار شده که منشور حقوق بشر در ایران منتشر شود هر چند که اولین منشور حقوق بشر را کوروش صادر کرد اما منشوری که قرار است منتشر شود براساس شرایط کنونی کشور ایران خواهد بود. آسمونی در این بخش به جزییات این خبر می پردازد.

منشور حقوق شهروندی لیستی از مهم‌ترین حقوق شهروندان یک کشور است. نخستین منشور با این نام در ایران باستان در 538 پیش از میلاد توسط کوروش کبیر پادشاه امپراتوری بزرگ ایران و شاه سلسله هخامنشی هنگام فتح بابل صادر شد وبر روی استوانه گلی معروف به منشور کوروش حک گردید و مهمترین اصل آن آزادی دین بود. بعد از قرنها در بریتانیا که نتیجهٔ یک قرن مبارزه (قرن 17 میلادی) بین پادشاهان استوارت از یک سو و مردم و پارلمان انگلیس از سوی دیگر بود و با نگاهی به ماگنا کارتا نوشته شد. پس از آن در 15 دسامبر 1791، منشور حقوق شهروندی ایالات متحده به تصویب رسید که بر پایهٔ ماگنا کارتا، منشور حقوق شهروندی بریتانیا و مبارزه‌های کلنی‌نشین‌ها با امپراتور و پارلمان بود.

از جمله حقوقی که می‌تواند در منشور حقوق شهروندی بیاید آزادی بیان، آزادی عقیده و دین هستند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام کرد که منشور حقوق شهروندی با حضور حقوقدانان تا پایان آذر ماه سال جاری رونمایی خواهد شد.

آقای روحانی روز یکشنبه 21 آذر ماه در جمع تعدادی از علمای اهل سنت افزود: «این منشور باید اجرایی شود و قول داده‌ایم که سالانه گزارش اجرای حقوق شهروندی را به مردم بدهیم. البته ممکن است بخش‌هایی از آن به صورت لایحه برای قانون شدن به مجلس ارائه شود.»

تدوین منشور حقوق شهروندی از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در سال 1392 بود. آقای روحانی یک صد روز پس از شروع دوران ریاست جمهوری‌اش متن اولیه این منشور را منتشر کرد. پیشتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته بود اولین تعامل رییس جمهوری با مجلس تازه (مجلس دهم)، ارائه لایحه منشور حقوق شهروندی خواهد بود.

رئیس جمهور ایران در بخش دیگری از سخنان خود به حقوق اقوام و مذاهب مختلف اشاره کرد و گفت: «افتخارات ما در جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه بر مبنای مذهب نبوده است.» وی وجود اقوام و مذاهب مختلف را «یک فرصت و مزیت» برای ایران دانست و گفت: «باید از این فرصت برای همزیستی مسالمت آمیز استفاده کرد و همه اقلیت‌ها از حقوق شهروندی برابر استفاده کنند.»

رئیس دولت یازدهم افزود: «مبنای جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب اسلامی این بوده است که اقوام، مذاهب، تنوع‌های مختلف و حتی خرده فرهنگ‌ها زیر لوای فرهنگ بلند اسلامیت و ایرانیت زندگی کنند و همواره این تنوع را به عنوان زیبایی می‌دیده و نه به عنوان یک نقیصه؛ آن را به عنوان یک فرصت می‌دیده و نه به عنوان یک تهدید… [البته] ما در بحث اقوام و مذهب و جنسیت در کشور مشکلاتی داریم که باید رفع شود.»

حسن روحانی فروردین ماه سال جاری نیز در جریان سفر خود به استان سیستان و بلوچستان گفته بود که در قانون اساسی ایران «بین پیروان اقوام و مذاهب تفاوتی وجود ندارد و تمام مردم ایران‌زمین تحت لوای قانون اساسی از حقوق شهروندی برابر برخوردارند.» 

نظر خود را درباره «منشور حقوق شهروندی ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره منشور حقوق شهروندی ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.