زمان مطالعه: 7 دقیقه
تیم ملی عربستان سعودی؛ از آغاز تا امروز

تیم ملی عربستان سعودی؛ از آغاز تا امروز

کار عربستان در مسابقات جام ملتهای 2023 خیلی زود به پایان رسید.

عملکرد عربستان در ادوار اخیر جام ملتهای آسیا درحد یک تیم درجه دو بوده است. این تیم در سال 2015 با یک برد و دو باخت مقابل چین و ازبکستان در همان مرحله گروهی حذف شد. در سال 2019 هم هرچند دو برد مقابل کره شمالی و قطر کسب کرد، اما در تنها مسابقه جدی گروهی با 2 گل به قطر باخت و حریف ژاپن شد تا با شکست(1-0)در این دیدار از مسابقات کنار رود.

جام ملتهای 2023 و گران ترین مربی آسیا

در جام ملتهای 2023 این کشور از روبرتو مانچینی استفاده کرد و به تجارب او دل بست. هرچند که بازیهای عربستان در دور اول مسابقات امسال چندان امیدبخش نبود. این تیم در برابر عمان تا دقیقه 78 با یک گل عقب بود و سرانجام در دقیقه 6+90 طعم برد(2-1) را چشید. در برتری(2-0) مقابل قرقیزستان، حریف تقریبا 90 دقیقه 10 نفره بود و حدود یک ساعت نیز تعداد نفرات این تیم به 9 نفر رسید تا باز هم شاگردان و تفکرات مانچینی با محک جدی مواجه نشود.

در آخرین دیدار مقابل تایلند هم شرایط بدتر شد. وقتی عربستان در به ثمر رساندن ضربه پنالتی خود ناکام ماند، کادر فنی گران قیمت این تیم نتوانست گره گشا باشد و بازی(0-0) شد. به این ترتیب پیشاپیش به نظر می رسید که شکست مقابل کره جنوبی امری محتمل خواهد بود. جایی که عربستان تا دقیقه 8+90 از رقیب پیش بود. اما در اوج فشار حریف، باز هم مانچینی هیچ تاثیری در بازی ایفا نکرد و سرانجام عربستان در ضربات پنالتی باخت. باختی که به منزله پایان کار مانچینی در فوتبال عربستان بود.

جالب این که روبرتو مانچینی، مربی عربستان حقوق ۲۸ میلیون دلار در سال را دریافت می کرد که این باعث شد تا او نه تنها در آسیا، بلکه حتی به گران‌ترین مربی جهان هم تبدیل شود.

پایان ستارگان

با ناکامی در جام ملتهای آسیا 2023 می توان پیش بینی کرد که این تورنمنت، آخرین تورنمنت برخی از ستارگان عربستان بود. بازیکنانی چون سالم الدوساری کاپیتان این تیم و هافبک الهلال، صالح الشهری( فروارد الهلال)، حسن کادش( دفاع الاتحاد)، احمد الکسار( دروازه بان فیحا)، محمد البریک( مدافع الهلال) و علی البلیهی( مدافع الهلال)

همه 26 بازیکن تیم ملی عربستان در جام ملتها در لیگ عربستان شاغل بودند و شاید لازم باشد که آنها برای بین المللی شدن در لیگهای اروپایی معتبر نیز توپ بزنند.

عربستان در یک نگاه

لقب : الصقور الخضر (شاهین‌های سبز)

بالاترین سازمان فوتبالی : Saudi arabia football Federation ( فدراسیون فوتبال عربستان )

بیشترین بازی ملی : محمد الدعایه ( 173 بازی )

بیشترین گل زده : ماجد عبدالله ( 72 گل )

اولین بازی : عربستان ( 1 ـ 1 ) لبنان ( 8 ژانویه ، 1957 در بیروت ـ لبنان )

بهترین نتایج : عربستان ( 10 - 0 ) تیمور شرقی ( 17 نوامبر 2015 در دیلی ؛ تیمور شرقی )  عربستان ( 8 ـ 0 ) ماکائو ( 14 می 1993 در طائف ـ عربستان )

بدترین نتیجه : عربستان ( 0 ـ 13 ) جمهوری متحد عرب ( 9سپتامبر 1961 در کازابلانکا ـ مراکش )

بهترین عنوان در رنکینگ فیفا : 21 ( جولای 2004 )

بدترین عنوان در رنکینگ فیفا : 126 ( دسامبر 2012 )

علامت اختصاری در فیفا : KSA

استادیوم ملی : استادیوم بین‌المللی ملک فهد ( 62685 نفره ـ ریاض ) شهر ورزش ملک عبدالله ( 62341 نفره ـ جدّه )

مربی : روبرتو مانچینی  

روبرتو مانچینی

 

در بهشت عربستان!

جام جهانی 1978 به پایان رسیده بود که خبری در « دنیای ورزش » با عنوان « ریوه لینو در بهشت » به چاپ رسید . خبر باور کردنی نبود . امّا دلارهای نفتی عربستان ، کاپیتان تیم ملی برزیل را به عربستان آورد و او از سال 1979 تا 1981 در 57 بازی برای الهلال به میدان رفت . از همان روزها می‌شد حدس زد که « مدیریت سرمایه » آینده‌ای درخشان برای فوتبال رقم خواهد زد . فوتبالی که تا سال 1975 تنها از تجربه کشورهای عربی چون مصر و تونس بهره می‌برد و مربیان این مناطق را به خدمت می‌گرفت ، در سال 1975 فرانس پوشکاش چهره اسطوره‌ای مجارستان را به عنوان سرمربی خود منصوب کرد . دیگر مربیان تیم هم انگلیسی بودند : بیل مک گری ( 1976 تا 77 ) ، دنی آلیسون ( 1978 ) و دیوید وود فیلد ( 1979 ) . با فرا رسیدن دهه 80 عربستان نیز مثل دیگر اعراب ، روی به تجربه برزیلی‌ها آورد . رونس مینلی در سال 1980 اولین مربی برزیلی سعودی ها لقب گرفت و کمی بعد ماریو زاگالو جانشین وی شد . عربستان که بهترین خود را در جام خلیج فارس سالهای 1972 و 1974 کسب کرده و نایب قهرمان شده بود ، به مرور زمان ، به تیمی قدرتمند بدل شد .

خلیل الزیانی اولین مربی عربستانی فاتح جام ملتهای آسیا

به سوی جام ملت‌های 1984

سعودی‌ها نخستین بار در سال 1980 به فکر حضور در جام ملتها افتادند . امّا در آن سال بدون برگزاری حتی یک مسابقه از مرحله انتخابی کنار کشیدند . چهار سال بعد ، تیم با چهار برد مقابل نپال ( 7 ـ 0 ) ، امارات ( 1 ـ 0 ) سری لانکا ( 5 ـ 0 ) و عمان ( 6 ـ 0 ) مقتدرانه راهی جام ملتهای سنگاپور شد . برای اولین بار هدایت تیم به یک مربی بومی داده شده بود . « خلیل ابراهیم الزیانی » 37 ساله ، تا آن زمان ، تمام دوران بازیگری و مربیگری خود را در « الاتفاق » سپری کرده بود . تیم او در نخستین مصاف در مرحله نهایی مقابل کره جنوبی ایستاد ؛ روز دوم دسامبر 1984 بود .

introduction-of-saudi-arabia-national-football-team
نقشه و پرچم عربستان

 

تسلیم نشدن؛ حتی در دقیقه 90

بازی دو تیم تا دقیقه 90 به سود کره پیش می‌رفت و این تیم حتی لایق به ثمر رساندن گلهای بیشتر نیز بود . اما « ماجد عبدالله » 6 ثانیه پس از دقیقه 90 ، گل مساوی را به ثمر رساند و خشم تماشاگران سنگاپوری را برانگیخت . در روز بعد، تک گل « صالح خلیفه » برد عربستان مقابل سوریه را رقم زد و آن‌گاه محمد عبدالجواد ، تساوی ( 1 ـ 1 ) عربستان و قطر را به ثبت رساند . شاهین‌ها در آخرین روز با یک تساوی مقابل کویت هم صعود می‌کردند . امّا گل دقیقه 88 « محیسن الجمعان » موجب پیروزی عربستان و صدرنشینی آنها در گروه شد تا سعودی‌ها در نیمه نهایی حریف ایران شوند . مسابقه ایران و عربستان تا آخرین دقایق به سود ایران پیش می‌رفت و به نظر نمی‌رسید سعودی‌ها شانسی را داشته باشند . امّا یک گل به خودی در دقیقه 88 ، شرایط را دگرگون ساخت . سعودی ها در وقت اضافی بهتر ظاهر شد و هرچند به گلی دست نیافت ، امّا در ضربات پنالتی « عبدالله الدعایه » ضربه چهام حریف را مهار کرد و سعودی‌ها با برتری ( 5 ـ 4 ) ، راهی فینال شدند . فینال در ساعت 20 روز 16 دسامبر در حضور 26 هزار تماشاگر استادیوم ملی سنگاپور آغاز شد و عربستان با گل دقیقه 10 « شیخ النفیسه » از چین پیش افتاد . ماجد عبدالله در دقیقه 46 برتری را دو برابر کرد و سعودی ها در اولین حضور اولین قهرمانی خود را در جام ملتها جشن گرفت .

 

اقتدار شاهین‌های جوان در قطر

در جام ملت‌های 1988 ( قطر ) عربستان پریرا ، جوان تر از همیشه پای به میدان نهاد . به حدی که پیرترین بازیکن تیم ماجد‌عبدالله 29 ساله بود . از جمله جوانان عربستان می‌توان به عبدالله الدوساری ( 19 ساله ) . احمد جمیل مدنی ( 18 ساله ) فهدالبیشی ( 23 ساله ) ، محیسن‌الجمعان ( 22 ساله ) و خالدالموالید ( 17 ساله ) اشاره کرد که همگی در دهه 90 نامور شدند . سعودی‌ها ابتدا سوریه را ( 2 ـ 0 ) شکست دادند و پس از تساوی مقابل کویت ( 0 ـ 0 )  و بحرین ( 1 ـ 1 ) ، با گل فهدالبیشی چین را شکست داده ، صدرنشین گروه شدند . در نیمه نهایی آنها در حضور 17 هزار تماشاگر ، یک پنالتی را از دست دادند . اما گل ماجدعبدالله صعود آنها را به فینال میسر کرد و سر انجام روز 18 دسامبر ، آنها در فینال با کره جنوبی به تساوی ( 0 ـ 0 ) دست یافتند . در ضربات پنالتی باز هم عبدالله الدعایه ستاره اعراب بود و سعودی‌های با برتری ( 4 ـ 3 ) بر کره‌‌جنوبی ، در دومین حضور صاحب دومین عنوان قهرمانی خود شدند .

سلطان پنالتی‌ها

در سال 1996 سعودی در مرحله انتخابی جام‌ملتهای امارات ، بالاتر از قرقیزستان و یمن ، به دور نهایی بازیها صعود کرد و در روز 15 دسامبر ، تایلند را با 6 گل در هم کوبید . فهدالمهلل در بازی با عراق ، تک گل عربستان را به ثمر رساند و تا سعودی‌ها در یک قدمی صدرنشینی قرار گیردند . اما باخت ( 0 ـ 3 ) در برابر میزبان ،‌آنها را در گروه به مقام دوم رساند و به این ترتیب شاهین‌ها در مرحله حذفی مقابل چین ایستادند چین در ربع اول بازی ، دو گل به ثمر رساند . اما عربستان به بازی بازگشت و 4 بار دروازه رقیب را گشود . در نیمه دوم یکی از گلهای چین بدون دلیل مردود اعلام شد . تا عربستان با برتری ( 4 ـ 3 ) ، یک بار دیگر ایران را مقابل خود ببیند . این بار جدال دو تیم بودن گل پایان یافت و عربستان با برتری ( 4 ـ 3 ) در ضربات پنالتی راهی فینال شد . در حضور 60 هزار تماشاگر مسابقه این تیم با امارات بدون گل خاتمه یافت و باز هم در ضیافت پنالتی‌ها ستاره بازی‌ « محمدالدعایه » بود که برتری ( 4 ـ 2 ) عربستان را رقم زد . شاهین‌ها سومین  قهرمانی خود را جشن گرفتند و پر افتخارترین تیم آسیا شدند . سعودی ها در این میان دو بار هم نایب قهرمان آسیا شدند تا رکوردی منحصر بفرد از خود به جای گذاشته باشند .   

در سراشیبی

عربستان در دو جام جهانی 2002 و 2006 نیز حاضر بود. اما در 6 مسابقه 5 بار طعم شكست را چشید. سعودی‌ها در جام‌های ملتهای  2004 از گروه خود نیز صعود كردند. با این حال فوتبال نزول كرده عربستان،‌ در سال 2007 آخرین افتخار خود را كسب كرد. این تیم پس از تساوی (1ـ1) با كره جنوبی، مقابل اندونزی (2ـ1) و بحرین(4ـ0)،‌ ازبكستان (2ـ1) و ژاپن (3ـ2) پیروز شد و در فینال مقابل عراق ایستاد. اما باز هم شاهین‌ها در فینال ناكام شدند و با باخت (0ـ1) در دیدار روز 29 جولای 2007 شاگردان هیلو دوس آنژوس برزیلی، به مقام دومی بسنده كردند. پس از آن روزهای سیاه آغاز شدند. دیگر خبری از صعود به جام جهانی نشد و در جام‌های ملتهای 2011 نیز آن چه نصیب عربستان شد، سه شكست مقابل سوریه (1ـ2) اردن(0ـ1) و ژاپن (0ـ5) بود.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تیم ملی عربستان سعودی؛ از آغاز تا امروز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره تیم ملی عربستان سعودی؛ از آغاز تا امروز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.