در این مطلب می خوانید : [بستن]

چهاردهم آوریل، روز جهانی دروازه ‌بان (International Goalkeeper Day) است. روز جهانی کسانی که اشتباهاتشان در بیشتر قریب به اتفاق مواقع مساوی است با دریافت گل.

آسمونی: روزی به اسم روز فورواردها، یا روز جهانی هافبک ها یا مدافعین نداریم. دروازه بان ها همیشه یک نفرند. حتی در سیستم فوتبال محسوب نمی شوند و تیم با هر سیستمی که میخواهد چیده شود،آن ده نفر جدا،آن یک نفر جدا!

او همیشه از همه متمایز است. لباسش،دستکش اش و در بازی ای که استفاده از دست فول محسوب میشود او در درون محوطه ای که متعلق به اوست حتی از دستش هم میتواند استفاده کند. در خیلی از پیروزی ها در نبرد های بزرگ،فتح جام ها نقش محافظین قفس توری را به یاد آورید که چقدر سهم بسزایی را ایفا کرده اند.

مثل نقشی که کان برای تیم ملی آلمان در جام جهانی 2002 ایفا کرد و تنها دروازه بانی شد که بهترین بازیکن جام لقب گرفته است.اما برعکس اش هم ممکن است اتفاق بیفتد و تا سالها از ناکامی ای صحبت شود که به دست یک دروازه بان رقم خورده است.پس بگذارید این مثال را هم از جام جهانی 2002بزنم.اشتباه وحشتناک دیوید سیمن و تیز هوشی رونالدینیهو و حذف تیم ملی انگلیس به دست برزیل.

دروازه بانان بزرگ در تاریخ فوتبال بسیارند که فوتبال دوستان مطابق سلیقه شان هریک را به عنوان بهترین دروازه بان و یا الگو انتخاب میکنند. و اینکه شاید فقط موفقیت ها باعث نشود که یک گلر در ذهن ها ماندگار شود خوزه لوئیز چیلاورت و رنه هیگوئیتا فراتر از یک دروازه بان ظاهر شده که عملکردشان باعث شده هم چنان آن ها در بین مطرح ترین دروازه بانان تاریخ فوتبال قرار بگیرند.

همچنان که در عصری که دوره دروازه بانان خوش سیما و با موهای زیبا مد شده بود این فابیان بارتز بود که با ظاهری متفاوت خود را در بین بهترین های جهان جا انداخت.در این بین یک خورحه کامپوس هم بود که با لباس های رنگی تبدیل به یکی از مورد توجه ترین های جهان شد.

تلخ و شیرین با عقاب های وطنی

حال به سراغ نمونه های وطنی برویم .چه کسانی در ایران در درون دروازه الگوی بسیاری از جوانان شدند.از اولین نفراتی که در درون دروازه تیم ملی ایران برای خود نام و آوازه ای دست و پا کرد شاید عزیز اصلی بود که میگویند که هنگام خروج از دروازه با فریاد هایش و منم کشیدن هایش در استادیوم امجدیه لرزه به به تن مهاجمین می انداخت.سیمای خشن او که شبیه بد من های فیلم های وسترن بود با ژست های مخصوص خودش در درون دروازه از او یک نام پر آوازه در میان همه قشر ها ساخته بود.

عصر اصلی با ظهور یک دروازه بان مدرن و متفاوت به پایان رسید.ناصر حجازی خوش تیپ که هم در درون دروازه و هم خارج از زمین سالها برای طرفدارانش دلبری میکرد. ناصرخان اولین گلر ایران در جام جهانی است و صد هزار حیف که قانون من درآوردی بالای بیست و هفت ساله ها سدی شد در برابر درخشش او که میتوانست تا سالهای متمادی بدرخشد.

بعد از انقلاب هم اگر بخواهیم از گلری حرف بزنیم کسی نیست احمدرضا عابدزاده که هرچه از محبوبیت او در آن سالها صحبت کنیم کم است. کسی که هم در بین آبی ها محبوب بود و هم در بین قرمزها.

حال اگر بخواهیم با یک مثال نقش دروازه بان را در تاریخ فوتبال مان توضیح دهیم مثالی بهتر از دو دیدار ما در دو دیدار جام جهانی برابر پرتغال نیست،درست در شرایطی مشابه که ما با یک گل از پرتغال عقب افتاده بودیم بیرانوند با مهار تاریخی پنالتی رونالدو ما را به بازی برگرداند در صورتی که میرزاپور نتوانست پنالتی رونالدو را مهار کند تا ما گل دوم را از پرتغال دریافت کنیم.میرزاپور خود یکی بهترین دروازه بانهای ملی تاریخ فوتبال ایران است که با کمترین نوسان چهار سال از چهارچوب دروازه ما محافظت کرد ولی چون سرخابی نبود و همیشه با عقاب مقایسه میشد بسیار مورد انتقاد قرار می‌گرفت.

اگر بخواهیم از بدترین اشتباهات دروازه بانان در تیم ملی صحبتی به میان بیاوریم باید به تلخی ترین آن ها اشتباه پرویز برومند در مقابل کره جنوبی،اشتباه ابراهیم میرزاپور مقابل مکزیک و نیما نکیسا روی گل یوگسلاوی اشاره کنیم.

همسایه ها

دروازه بانانی که رقیب تیم ما محسوب می شدند ولی در بین جوانان و اهالی فوتبال ایران بسیار محبوب و یا مورد توجه قرار گرفته اند. محمد الدعیع دروازه بان فوق العاده تیم ملی عربستان با آن استایل و شلوار معروفش و یا کاواگوچی گلر تیم ملی ژاپن و لی وون جائه سنگربان تیم ملی کره جنوبی که در اواخر فوتبالش بسیار دچار اضافه وزن بود که عادل فردوسی پور در یکی از گزارش هایش استایل نیکبخت واحدی را با او مقایسه کرد.

و در آخر اینکه شاید دروازه بانانی باشند که اشتباهاتشان بیشتر مورد توجه قرار گرفته و حتی جلوی قهرمانی یک تیم را هم گرفته باشند مثل اشتباهات کاریوس در فینال لیگ قهرمانان اروپا و سوشا که بسیاری از هوادار پرسپولیس معتقدند که اشتباهات او مانع از قهرمانی این تیم در اولین فصل حضور برانکو شده است.جالب اینکه او تا آخرین روز موردعلاقه و توجه برانکو بود چون مرد تمرین و تیم بود...یکی برخلاف اکثریت تیم.مثل اغلب دروازه بان ها.

نظر خود را درباره «14 آوریل؛ روز جهانی دروازه بان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 14 آوریل؛ روز جهانی دروازه بان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.