زمان مطالعه: 1 دقیقه
23 سپتامبر؛ روز جهانی زبان های اشاره

23 سپتامبر؛ روز جهانی زبان های اشاره

طبق اعلام فدراسیون جهانی ناشنوایان، بیش از 72 میلیون ناشنوا در سراسر جهان وجود دارد.
روز جهانی زبان های اشاره بین المللی

تاریخ: 23/09/2023

حمایت از هویت زبان و تنوع فرهنگی ناشنوایان 

 

اهداف و پیام های جمعی روز جهانی زبان های اشاره و هفته جهانی ناشنوایان (IDSL و IWDeaf) با شعار مفهومی "با زبان اشاره، همه به طور یکسان در کنار هم هستیم!" آغاز می شود.

روز جهانی زبان های اشاره یک فرصت منحصر به فرد برای حمایت از هویت زبان و تنوع فرهنگی ناشنوایان است. شعار این روز جهانی در سال 2021 توسط فدراسیون جهانی ناشنوایان اعلام شده است: "ما به حقوق بشر اشاره می کنیم". این شعار نشان می دهد که چگونه هر یک از ما - افراد ناشنوا و شنوا در سراسر جهان - می توانیم دست به دست هم دهیم تا از زبان اشاره در همه زمینه های زندگی استفاده کنیم. برای اکثریت از دولت ها است که به صورت قانونی به تعهدات خود عمل کنند و با دسترسی پیدا کردن، تاثیر بگذارند.

افراد ناشنوا استثنا هستند و در داشتن دو دیدگاه معلولیت و اقلیت های زبانی منحصر به فرد می‌باشند و با زبان اشاره و فرهنگ ناشنوایان، موجب به تقویت چندزبانه خود هستند و این به معنی ترویج، حفاظت و حفظ تنوع زبان ها و فرهنگ ها در سطح جهانی است.

اصول CRPD (کنوانسیون جهانی حقوق معلولین) شناخت زبان های اشاره را به همان زبان های گفتاری بازتاب می دهد. زبان های اشاره، زبان های طبیعی تکامل یافته هستند که از لحاظ ساختاری متمایز از زبان های گفتاری هستند که در کنار هم قرار می گیرند. زبان اشاره به عنوان یک پیش نیاز حیاتی برای تحقق کامل حقوق بشر برای جامعه ناشنوایان است.

دسترسی سریع به زبان اشاره و خدمات در زبان اشاره، از جمله آموزش کافی در دسترس در این زمینه، برای رشد و توسعه افراد ناشنوا و برای دستیابی به اهداف توسعه یافته جهانی مورد توجه قرار می‌گیرد .

بر این موضوع تأکید دارد که هنگام کار با جوامع ناشنوایان، اصل موضوع "هیچ چیز در مورد ما بدون ما" باید در نظر گرفته شود و یکپارچه شود.

نظر خود را درباره «23 سپتامبر؛ روز جهانی زبان های اشاره» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 23 سپتامبر؛ روز جهانی زبان های اشاره فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.