زمان مطالعه: 4 دقیقه
امسال تغییر و تحول درونی را از خداوند بخواهیم

امسال تغییر و تحول درونی را از خداوند بخواهیم

یکی از آیین های ویژه بهار و سال نو دعای تحویل سال است که مردم ایران اسلامی در آغاز سال نو آن را می خوانند و...
امسال تغییر و تحول درونی را از خداوند بخواهیم
امسال تغییر و تحول درونی را از خداوند بخواهیم


یکی از آیین های ویژه بهار و سال نو دعای تحویل سال است که مردم ایران اسلامی در آغاز سال نو آن را می خوانند و تغییر و تحول درونی را از خداوند متعال طلب می کنند. آسمونی در این بخش در این مورد بیشتر صحبت می کند.

امسال تغییر و تحول درونی را از خداوند بخواهیم

زمستان خداحافظی می کند و جایش را به بهار می دهد؛ بهار از راه رسیده و با خود نوروز را آورده ،خانه ها بوی نشاط و شادی می دهند و غبارشان را زدوده اند و مردم ایران هم غبار دلشان را زدوده و به استقبال رویشی دیگر می روند.

یکی از آیین های ویژه هنگام بهار، خواندن « نیایش گردش سال» یا «دعای تحویل سال» است که خانواده های ایرانی با توجه به باورهای خود در این هنگام دعایی که به صورت رسمی در رسانه ها پخش می شود را می‌خوانند، دعای معروف «یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الا أحسن الحال» است.

جدا از این که دعای تحویل سال در کدام یک از مآخذ حدیثی نقل شده است، نفس دعا یا قرائت قرآن یا حتی اقامه نماز، هنگام تحویل سال نشان از اسلامی شدن نوروز دارد. حتی برخی معتقدند عبارات دعای تحویل سال برگرفته از عبارات قرآنی یا احادیث و روایاتی است که در معتبرترین مآخذ شیعی نظیر «التهذیب» شیخ طوسی نقل شده و هم چنین این دعا به سبب مضامین عالیه ای که دارد مورد تایید علمای دین قرار گرفته است.

فرازهای دعای تحویل سال قابل تامل هستند

آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به خبرنگار مهر پیرامون نوروز می گوید: عید نوروز که هم اکنون ما ایرانیان آن را گرامی می داریم مسئله ای است که قبل از اسلام هم بوده و مردم آن زمان نیز آن را گرامی می داشتند.

وی ادامه می دهد در بهار تمامی موجوداتی که به خواب رفته اند بیدار می شوند و وضعیت مردم نیز با رشد گل و گیاهان رو به بهبودی می رود و درایام عید نوروز مردم برای جسم و روح خویش با مسافرت و دید و بازدید برنامه ریزی می کنند.

این استاد حوزه علمیه قم معتقد است که، تبریک افراد به هم دیگر و دید و بازدیدها سنت های اجتماعی بسیار خوبی هستند و دعای تحویل سال نیز دارای فرازهای قابل تاملی است .

آیت الله مسعودی خمینی با اشاره به اینکه الفاظ و جملات دعای تحویل سال بسیار پر معنا هستند و هرکدام در جای خود محل فکر و تامل است، یادآور می وشود: مقلب القلوب عبارتی مانند همان قلب سلیم است که در قرآن ذکر شده که انسان باید با دل و قلب سالم از این دنیا برود و آلایش های زندگی مادی او را از یاد خدا غافل نکند.

وی در مورد دعای تحویل سال بیان می دارد که هر ساله شاهد هستیم که هیچ یک از علما مخالفتی با آن نکرده و مقام معظم رهبری در پیامهای نوروزی همواره آنرا می خوانند که این تایید بر صحت محتوایی این دعا می باشد.

کنار گذاشتن رسوم منفی و گناه آلود در ایام عید

آیت الله سید محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، عید نوروز را عید طبیعی جهان آفرینش می داند که فصل زمستان پایان می یابد و حیات طبیعت به فرمان تکوینی خداوند شروع می شود و جنبش و حرکت در عالم آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه در اسلام نیز روایاتی درباره عید داریم، نظافت، خانه تکانی، دید و بازدید و صله رحم، بیرون ریختن غم و اندوه و کدورت ها از دل و آماده شدن برای فعالیت های ثمر بخش را از آداب و رسوم خوب این ایام برشمرد.

این استاد حوزه علمیه قم تاکید دارد که در این ایام باید رسوم منفی و گناه آلود کنار گذاشته شود، چرا که عید واقعی زمانی است که انسان گناه نکند.

internal-transformation-norouz
internal-transformation-norouz


عید را با تکبیر و یاد خدا تزیین کنیم

به گفته آیت الله غروی، حتی در روایات تاکید بر این است که اعیاد را به تکبیر و ذکر خداوند تزیین کنیم و غسل، پوشیدن لباس های نو، خوشبو کردن خود، نماز گزاردن از جمله آداب عید نوروز است.

وی می گوید که انسان باید توجه کند که در تمام طول سال هر روز حالش بهتر از روز قبل باشد و تحول اخلاقی و معنوی پیدا کند و رکود نداشته باشد.

دعای تحویل سال اشاره به حقیقت وجودی انسان دارد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فرازهای پر محتوا و عالی دعای تحویل سال، ذکر کرد که این دعا اشاره به حقیقت وجودی انسان دارد و به اموری نسبت داده می شود که جنبه درونی دارد و منشا رفتار و کردار انسان است.

این استاد حوزه علمیه قم معتقد است که همگی باید در سال جدید به دنبال تغییرات روحی، اخلاقی و معنوی برای بهتر شدن خود باشیم، چرا که انسان می تواند در خود تغییر و تحول ایجاد کند.

آیت الله غروی با اشاره به اینکه همه انسان ها با خواندن دعای تحویل سال نو باید توجه کنند که تحول بخش قلب ها و گردش چشم ها توسط خداوند انجام می شود و اگر خداوند عنایت نکند این تغییرات محقق نخواهد شد، پس باید از خداوند بخواهیم که وضعیت ما از هر نظری بهترین شود.

انجام صله رحم و کنار گذاشتن کدورت ها در ایام عید

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد واعظ موسوی، از اساتید حوزه علمیه قم در ادامه پیرامون نوروز در گفت و گو با خبرنگار مهر، بیان می کند که در لحظه تحویل سال باید بهترین ها را از خداوند بخواهیم؛ چرا که مالک اصلی عالم اوست و باید توجه و نظر ما به سمت خداوند باشد.

وی تاکید می کند که در سال جدید باید تمام کمالات معنوی، علمی، مالی و امنیت و شادابی در جسم و روح خویش را از خداوند درخواست کنیم.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه می دهد که دعای تحویل سال از دگرگونی و انقلاب سخن می گوید و ما نیز باید در زندگی خود تغییراتی ایجاد کنیم و با کنار گذاشتن کدورت ها و اختلافات جامعه ای سرزنده و شاداب را رقم بزنیم.

حجت الاسلام واعظ موسوی معتقد است صله رحم از زیباترین سنت های عید است چرا که در دین اسلام نیز بر صله رحم تاکید زیادی شده است.
نظر خود را درباره «امسال تغییر و تحول درونی را از خداوند بخواهیم» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره امسال تغییر و تحول درونی را از خداوند بخواهیم فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.