زمان مطالعه: 5 دقیقه
چرا زیارت روز اربعین امام حسین مهم است؟

چرا زیارت روز اربعین امام حسین مهم است؟

اعتبار اربعین امام حسین (ع‌) از قدیم الایام میان شیعیان و در تقویم تاریخی‌ وفاداران به امام حسین (ع‌) شناخته...

arbaeen-day1
arbaeen-day1

اعتبار اربعین امام حسین (ع‌) از قدیم الایام میان شیعیان و در تقویم تاریخی‌ وفاداران به امام حسین (ع‌) شناخته شده بوده است‌. در بسیاری از روایات زیارت امام حسین (ع) در شب و روز اربعین بسیار توصیه شده است. آسمونی در این بخش مطالب خواندنی در مورد زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین برای شما عزیزان تهیه کرده است که در ادامه می خوانید.

چرا فقط برای امام حسین علیه‏السلام روز اربعین تعیین شده و برای امامان دیگر و حتی پیامبر اکرم صلی ‏اللَّه ‏علیه ‏و آله، مراسم روز اربعین نداریم؟

  1. فداکاری‏های امام حسین علیه‏السلام، دین را زنده کرد و نقش او در زنده نگه داشتن دین اسلام، ویژه و حائز اهمیت است. این فداکاری‏ها را باید زنده نگه داشت؛ چون زنده نگه داشتن دین اسلام است. گرامی‏داشت روز عاشورا و اربعین، در حقیقت زنده نگه داشتن دین اسلام و مبارزه با دشمنان دین است.

  2. مصیبت حضرت امام حسین علیه‏السلام، برای هیچ امام و پیامبری پیش نیامده است. مصیبت امام حسین علیه‏السلام، از همه مصیبت‏ها بزرگ‏تر و سخت‏تر بود. اگر عامل دیگری هم در کار نبود، همین عامل کافی است که نشان بدهد چرا برای امام حسین علیه‏السلام بیش از امامان دیگر و حتی بیش از پیامبر اسلام‏صلی‏اللَّه‏علیه‏وآله عزاداری می‏کنیم و مراسم متعددی برپا می‏کنیم.

  3. در ماه محرم سال 61ق. امام حسین علیه‏السلام، فرزندان، خویشان و یاران آن حضرت را کشتند و اسیران کربلا را به کوفه و شام بردند و همین اسیران داغدیده، روز اربعین شهادت امام حسین علیه‏السلام و یارانش، به کربلا رسیدند و همه مصائب روز عاشورا در آن روز تجدید شد و آن روز، روز سختی برای خاندان پیامبر بود.

  4. دشمنان اسلام با به شهادت رساندن امام حسین علیه‏السلام، قصد نابود کردن دین اسلام را داشتند. دشمنان امام حسین علیه‏السلام تلاش کردند تا حادثه کربلا، به کلی فراموش شود و حتی کسانی را که برای زیارت امام حسین علیه‏السلام می‏آمدند، شکنجه می‏کردند و می‏کشتند. در زمان متوکل عباسی، همه قبرهای کربلا را شخم زدند؛ مزرعه کردند و مردم را از آمدن برای زیارت قبر امام حسین علیه‏السلام، منع کردند. شیعیان هم برای مقابله با اینها، از هر مناسبتی استفاده می‏کردند که یکی از این مناسبت‏ها، حادثه روز اربعین است.

  5. یکی از نشانه‏های مؤمن، زیارت امام حسین علیه‏السلام در روز اربعین است. از حضرت امام حسن عسکری علیه‏السلام روایت شده است که علامت‏های مؤمن پنج چیز است؛ پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شبانه‏روز، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، پیشانی بر خاک نهادن در سجده و بسم الله را بلند گفتن‏1 و یکی از وظایف شیعیان را اهتمام به زیارت اربعین بر شمرده‏ اند.

arbaeen-day3
arbaeen-day3

فضیلت زیارت اربعین در روایات

امام صادق علیه ‏السلام:

اَلبَرَکَةُ مِن قَبرِ الحُسَینِ بنِ عَلیٍّ علیه ‏السلام عَشَرَةُ اَمیالٍ؛

تا ده میل اطراف قبر حسین بن علی علیه‏ السلام برکت است.

بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 98، ص116، ح41

امام حسین علیه‏ السلام :

وَ حَقیقٌ عَلَی اللّه‏ِ اَنْ لا یَاْتیَنی مَکْرُوبٌ اِلاّ اَرُدُّهُ وَ اَقْلِبُهُ اِلی اَهْلِهِ مَسْرورا؛

بر خداوند است که هیچ گرفتاری به زیارت من نیاید مگر آن که او را شادمان بازگردانم و به خانواده ‏اش برسانم.

ثواب الأعمال و عقاب الاعمال ص 98

امام مهدی عجل الله تعالی :

لأَندُبَنَّکَ صَباحاً و مَساءً و لأَبکِیَنَّ عَلَیکَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماً.

هر صبح و شام بر تو گریه و شیون می‏ کنم و در مصیبت تو به جای اشک، خون می‏ گریم.

بحار الأنوار(ط-بیروت) ج 98 - ص 238

امام باقر علیه السلام:

اِنّ الحُسَینَ صاحِبَ کَربَلا قُتِلَ مَظلوما، مَکروبا عَطشانا، لَهفانا فآلَی اللّه‏ُ عَزَّوَجلّ عَلی نَفسهِ اَن لا یاتیَهُ لَهفانٌ و لا مَکروبٌ و لا مُذنِبٌ و لا مَغمومٌ و لا عَطشانٌ و لا مَن بهِ عاهَةٌ ثُمَّ دَعا عِندَهُ و تَقَرَّبَ بالحُسَینِ بنِ عَلیٍّ علیه السلام اِلَی اللّه‏ِ عَزَّوَجَلَّ إلاّ نَفَّسَ اللّه‏ُ کُربَتَهُ وَ اَعطاهُ مَسأَلَتَهُ و غَفَرَ ذَنبَهُ وَ مَدَّ فی عُمُرِهِ وَ بَسَطَ فی رِزقِهِ فَاعتَبروا یا اُولـِی الاَبصار؛

حسین، بزرگ مرد کربلا، مظلوم و رنجیده خاطر و لب تشنه و مصیب ‏زده به شهادت رسید. پس خداوند، به ذات خود، قسم یاد کرد که هیچ مصیبت‏ زده و رنجیده خاطر و گنهکار و اندوهناک و تشنه ‏ای و هیچ بَلا دیده ‏ای به خدا روی نمی‏ آورد و نزد قبر حسین علیه السلام دعا نمی ‏کند و آن حضرت را به درگاه خدا شفیع نمی ‏سازد، مگر این‏که خداوند، اندوهش را برطرف و حاجاتش را برآورده می‏ کند و گناهش را می‏ بخشد و عمرش را طولانی و روزی ‏اش را گسترده می ‏سازد. پس ای اهل بینش، درس بگیرید!

مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج10 ، ص239 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 98، ص 46، ح 5

arbaeen-day2
arbaeen-day2

امام صادق علیه ‏السلام :

فی فَضلِ زیارَةِ الحُسَینِ بنِ عَلیٍّ علیه ‏السلام وَ لَقَد حَدَّثَنی أَبی علیه ‏السلام: أَنَّهُ لَم یَخلُ مَکانُهُ مُنذُ قُتِلَ مِن مُصَلٍّ یُصَلّی عَلَیهِ مِنَ المَلائِکَةِ أَو مِنَ الجِنِّ أَومِنَ النس أَو مِنَ الوَحش و َما مِن شَیْ‏ءٍ إِلاّ وَهُوَ یَغبطُ زائِرَهُ و َیَتَمَسَّحُ بهِ و َیَرجو فِی النَّظَرِ إِلَیهِ الخَیرَ لِنَظَرِهِ إِلی قَبرِهِ؛

پدرم در فضیلت زیارت حسین بن علی علیه ‏السلام فرمودند: جایگاه آن حضرت از آن زمان که کشته شده، از فرشته یا جن یا حیوان وحشی که بر آن حضرت درود می ‏فرستد خالی نیست و هر چیزی غبطه زائر آن حضرت را می‏ خورد و خود را به او می ‏مالد و در نگاه کردن به زائر امام حسین علیه ‏السلام امید خیر دارد زیرا او به قبر امام حسین علیه ‏السلام نگاه کرده است.

کامل زیارات ص325 - مستدرک الوسایل مستنبط المسایل ج10، ص252، ح11952

 پیامبر صلی ا‏لله‏ علیه ‏و ‏آله :

بی اُنذرتُم وَ بعَلیِّ بنِ أبی طالِب اهْتَدَیتُم... وَ بالْحَسَنِ اُعْطیتُمُ الإْحسانُ وَ بالْحُسَینِ تَسعَدونَ وَ بهِ تَشقونَ ألا وَ إنَّ الْحُسَینَ بابٌ مِن أبواب الْجَنَّةِ مَن عاداهُ حَرَّمَ اللّه‏ُ عَلَیهِ ریحَ الْجَنَّةِ؛

به وسیله من هشدار داده شدید و به وسیله علی علیه ‏السلام هدایت می‏ یابید و به وسیله حسن احسان می‏ شوید و به وسیله حسین خوشبخت می‏ گردید و بدون او بدبخت. بدانید که حسین دری از درهای بهشت است، هر کس با او دشمنی کند، خداوند بوی بهشت را بر او حرام می ‏کند.

البرهان فی تفسیر القرآن ج3 ، ص232

امام رضا علیه ‏السلام:

کانَ أبی إذا دَخَلَ شَهرُ الْمُحَرَّمِ لا یُری ضاحِکاً

چون ماه محرم فرا می ‏رسید، کسی پدرم را خندان نمی ‏دید.

بحار الانوار(ط-بیروت) ج44 ، ص284

امام صادق علیه ‏السلام:

لا تَدَع زیارَةَ الحُسَینِ بنِ عَلیّ علیه السلام و مُر اَصحابَکَ بذالِکَ، یَمُدُّ اللّه  فی عُمرِکَ و یَزیدُ اللّه  فی رِزقِکَ و یُحییکَ اللّه  سَعیدا و لاتَموتُ اِلاّ سَعیدا و یَکتُبکَ سَعیدا؛

زیارت امام حسین علیه السلام را رها نکن و دوستان خود را هم به آن سفارش کن، که در این صورت، خداوند عمرت را طولانی و روزی ات را زیاد می کند و زندگی ات را همراه با سعادت می کند و جز سعادتمند نمی میری و نام تو را در شمار سعادتمندان، ثبت می کند.

کامل الزیارات ص 152

امام سجاد علیه السلام :

رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَی وَ فَدَی أَخَاهُ بنَفْسه‏

رحمت خدا بر عبّاس! ایثار کرد و کوشید و جان فدای برادرش کرد.

خصال ج1 ، ص68 - امالی(صدوق) ص 462

نظر خود را درباره «چرا زیارت روز اربعین امام حسین مهم است؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره چرا زیارت روز اربعین امام حسین مهم است؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.