زمان مطالعه: 3 دقیقه
لوازم کاربردی برای شکار

لوازم کاربردی برای شکار

شکار چیست؟ شکارچی کیست؟ شکار امری است غریزی نهفته در فطرت انسان که بعد از گذشت اعصار و پیشرفت تکنولوژیک و...
air-guns-3
air-guns-3

شکار چیست؟ شکارچی کیست؟

شکار امری است غریزی نهفته در فطرت انسان که بعد از گذشت اعصار و پیشرفت تکنولوژیک و سهل الوصول شدن تهیه غذا برای انسان امروزی ، تقریباً این غریزه در انسان رو به فراموشی است .

انسانهایی که گم شدن در سرزمینهای بکر و دور از تمدن را تجربه کرده اند پی به این غریزه فطری برده اند و جهت تهیه غذا چه بسا دست به شکار و صید حیوانات زده اند . اما ، بحثی که در جوامع مترقی و حافظ محیط زیست و جوامع دوستداران حیات وحش همیشه وجود دارد ، پذیرش و یا رد امر شکار می باشد .

 پرواضح است که انسان خود از عناصر بسیار مهم چرخه طبیعت می باشد که با قدرت تعقل خود می تواند در حفظ نسل حیوانات و طبیعت سهیم بوده و یا با خودشیفتگی و حس درنده خویی نسل حیوانات را منقرض نماید . (کما اینکه نسل بعضی از حیوانات با شکار بی رویه انسان و علی الخصوص اشراف زادگان از بین رفته است . )

شکار به دو صورت قانونی (با کسب پروانه شکار) و غیرقانونی صورت می گیرد. شکار غیرقانونی نیز معمولاً توسط افراد بومی و روستایی جهت ارزاق خود و یا افرادی که لقبی جز خودخواه نمی توان به آنها داد انجام پذیر است . البته گروه سومی نیز وجود دارند که با شکار و یا صید غیرقانونی و از فروش شاخ و پوست گرانبهای حیوانات لطمات غیرقابل جبرانی به دامن طبیعت می زنند .

air-guns-1
air-guns-1

چه شکاری مجاز و قانونی می باشد؟

 معمولاً در تمامی کشورها قوانین خاصی بنا بر اقلیم و زمان شکار وجود دارد ولی آنچه مسلم است شکار در فصلی که حیوانات در حال جفتگیری و ازدیاد و پرورش نسل می باشند (بهار و تابستان) و یا حیواناتی که  تحت پوشش سازمان حفاظت و محیط زیست می باشند ، ممنوع است . بنابراین هر فردی بعد از تهیه قانونی سلاح شکاری و اخذ جواز مربوط به شکار در فصل مناسب از شعب سازمانهای حفاظت و محیط زیست (که با مراجعه به سازمان مربوطه و پرداخت مبلغ مقرر ) می تواند برای شکار اقدام کند . شایان ذکر است در جوامع غربی ، شکار به بخشهای خصوصی واگـذار گردیده و این نهادها از محل کسب درآمد پروانـه های صادره اقــدام به پـرورش و تکثیـر حیوانـات نیــز می نمایند 

  بنا بر آمار این موسسه ها ضرری که یک شکارچی مجاز در طول یک فصل شکار به طبیعت وارد می کند بسیار کمتر از آسیبب وارده از رانندگی یک خودروی تک سرنشین در طول یک روز میباشد .

و اما در پاسخ به افـــرادی که شکار را عملی مردود می دانند بایـــد گفت : آیا ایـــن دوستان حیوانات اهلی را نمی خورند ؟ آیا گوسفند و گوساله و ... را با آن وضعیت فجیع و زنده زنده سر نمی برند . این در حالی است که این افراد از سختی ها و مرارتهایی که در طول یک روز شکار اردک و یا روزها در کوه و کمر در تعقیب چهارپایان بودن بی اطلاعند . و یا اینکه نقش انسان را در شکار خیلی از حیوانات موذی و یا حتی حیوانات عظیم الجثه مانند فیلها جهت دوام جنگلها و دشتهای آفریقا نادیده گرفته اند . (اگر سالانه چندین راس از فیلهای نایروبی شکار نشوند دیگر جنگلی در آفریقا و متعاقب آن حیات وحشی در آن قاره باقی نخواهد ماند . و نسل فیلها نیز منقرض خواهد شد ) .

  به هر حال شکارچی فردی است که آموزشهای لازم تیراندازی و کسب مهارتهای لازم را طی کرده و اقدام به خرید سلاح شکاری مجاز نموده و در فصل مناسب با خریـــد پروانه شکار ، با جوانمـــردی و مروت اقدام به شکار می نماید . مضافاً اینکه وی دوستدار طبیعت بوده و تلاش بسیاری جهت حفظ و نگهداری محیط زیست می نماید

air-guns-2
air-guns-2

اسناپ کپ چیست؟:

اسناب کپ وسیله ای که جلوگیری میکند از شکستن سوزن اسلحه در مواقعی که سلاح خالی است .هرگز در موقعی که  سوزن سلاحتان مسلح است و فشنگ در آن نیست سلاح را خالی نچکانید این عمل در دفعات کم  ممکن است  آسیبی به سوزن سلاح نرساند ولی در تکرارمکرر باعث شکستن سوزان خواهد شد که تعمیر آن احتمالا با صرف هزینه زیادو صرف وقت  امکان پذیر است . بهترین راه برای جلوگیری از شکستن سوزن سلاح استفاده از اسناپ کپ یا پوکه ای که چاشنی آن قبلا عمل کرده است می باشد این کار باعث می شود که سوزن بدون برخورد بامانع یک باره رها نشود و آسیب نبیند . فرق اسناپ کپ با پوکه از قبل استفاده شده در این است که اسناپ کپ شبه چاشنی دارد که در زیر آن یک فنر متحرک تعبیه شده که جلوگیری می کند از فشار آمدن به سوزن در مواقعی که سلاح را از مسلح بودن خارج می کنیم . خوشبختانه جدیدا چندین نوع آن شامل پلاستیکی و آلومینیومی و برنجی ساخت داخل و خارج در بازارایران نیز ارائه شده است  .

لوازم مورد نیاز شکار:

  • تفنگ بادی ( ساچمه ای )
  • تفنگ ساچمه زنی شکاری
  • اسلحه گلوله زنی شکاری
  • چارپاره و ساچمه تفنگ بادی
  • تیر مویی
  • بند ، جلد و کاور اسلحه شکاری
  • قطار ، کیف و لوازم مرتبط با گلوله
  • دوربین روی اسلحه
  • فنر لول تفنگ بادی
  • لوازم تنظیف و نگهداری سلاح
  • سایر لوازم جانبی شکار
  • چوک اکسترا Choke Extra
  • و ...
نظر خود را درباره «لوازم کاربردی برای شکار» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره لوازم کاربردی برای شکار فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.