زمان مطالعه: 4 دقیقه
زندگی نامه همایون بهزادی

زندگی نامه همایون بهزادی

نام های ماندگار جام ملت های آسیا ؛ همایون بهزادی / اختصاصی آسمونی - مهدی زارعی یک سرطلایی و دو قهرمانی در...

نام های ماندگار جام ملت های آسیا ؛ همایون بهزادی / اختصاصی آسمونی - مهدی زارعی

 یک سرطلایی و دو قهرمانی در آسیا

 همایون بهزادی از اولین نامهای ماندگار تیم ملی در جام ملت های آسیا است . مهاجمی که در سال 1968 در هر چهار مسابقه ایران گلزنی کرد و نقشی کلیدی در اولین قهرمانی ایران در آسیا داشت . بهزادی چهار سال بعد هم عضو تیم ملی بود و با هت تریک در برابر عراق ، اولین هت تریک تاریخ بازیها را برجای نهاد . به همین بهانه نگاهی داریم به زندگی سرطلایی فوتبال ایران با کمک گرفتن از مطالبی که 4 دهه قبل ، بهزادی درباره خود گفته است .

تولد در یک شب سرد

در پانزده دیماه 1320 در یک خانواده ارتشی و در یک شب سرد در حالیکه برف شدیدی می بارید متولد شدم. اصلیت پدری من مازندرانی است ولی خودم – به حکم شغل پدرم که اغلب برای سربازگیری به مناطق مختلف کشور اعزام می شد - در خرم آباد لرستان به دنیا آمدم . برنامه هفتگی شکار و علاقه وافر پدرم به این رشته ورزش و استفاده از مواهب طبیعت از جمله خاطرات من است که همیشه از خرم آباد و مرغدارهای اطراف آن بیاد دارم . عشق پدرم به شکار - که اغلب مرا هم به عنوان کمک با خود می برد - مرا نیز عاشق شکار ساخت . بعد از کرمان مدت کوتاهی با خانواده ام در سیرجان بودیم و سپس همراه آنها به تهران آمدیم و در دبستان « طهوری » ( در خیابان آمل ) نام نویسی کردم .

دست در دست دکتر برومند

در این وقت که کلاس پنجم بودم و در مدرسه مقام اول را در پرش ارتفاع داشتم و در مسابقات دوومیدانی هم بی رقیب بودم به توصیه مادرم توسط برادرش آقای تقی بروند « پسرعمه دکتر مسعود برومند » که همواره مدیون او هستم در باشگاه شاهین آن زمان نام نویسی کردم. آن وقت ها « مسعود برومند » بازیکن روز فوتبال بود . نزدیکی و فامیل بودن با او باعث شد که مادرم دست مرا در دست او گذارد و از وقتی خواست که تمرینات فوتبال مرا زیر نظر داشته باشد .

homayoun-behzadi
homayoun-behzadi

اولین توصیه 

درست یادم است اولین روزی که برای نام نویسی و تمرین به باشگاه شاهین رفتم دکتر اکرامی – که به نظر من بیش از هرکس به فوتبال این مرز و بوم خدمت کرده است - به آمریکا رفته بود بتوانم کیفیت واقعی خود را در اولین تمرین خود نشان دهم همراه با برادرم و پسردائیم – که تمرین زیادی با آنها داشتم – رفته بودم . آن روز مدتی توپ زدیم و آماده بازگشت بودیم که شخصی – که بعدا متوجه شدم آقای امیر عراقی بوده و تمرینات ما را از کنار زمین زیر نظر داشته – راه را بر ما بست و گفت : « تمرین هد زدن را ادامه بده » این اولین بار بود که من وجود شخصی بنام مربی را در تمام وجود خود احساس کردم .

اثرات پرش ارتفاع

با توجه به سابقه پرش ارتفاع که در دبستان داشتم آن روز روی توپ های هوایی تسلط خوبی نشان دادم و همین وجه تمایز من با دیگران قرار گرفت و باعث شد که در تمریناتم به ضرباتی که با سر میزدم توجه بیشتری کنم و آقای امیر عراقی – که روی توپ های هوایی حساسیت خاصی داشت – بعد از پایان تمرین مرا صدا کرد و گفت : « از فردا صبح شما برای تمرین به زمین دانشسرای مقدماتی ( دانشسرای عالی امروز که در خیابان روزولت واقع شده ) بروم و خودم را به آقایان ابتهاج و اکبر کیا معرفی کنم و تمرین فوتبال را زیر نظر آنها ادامه دهم . »

نام های ماندگار جام ملت های آسیا ؛ همایون بهزادی
نام های ماندگار جام ملت های آسیا ؛ همایون بهزادی

بدین ترتیب من هر روز از ساعت 2بعدازظهر - در حالیکه از ترس ناراحتی و عوارض بعدی ناهار نمی خوردم یا بسیار کم می خوردم- در زمین دانشسرا شروع به تمرین کردم. به جز من چند تن دیگر در آنجا تمرین می کردند که از آنها آقایان اکبر کیا و ابتهاج را بیاد دارم و بعد از مدتی ما تیمی به نام « پرستوی شاهین » به وجود آوردیم . یک سال در این تیم توپ می زدم که « حسن حبیبی » هم در آن ثبت نام کرد و به دنبال او « حمید شیرزادگان » نیز به تیم ما پیوست. این تیم بعدها قویتر شد و تشکیل تیم «خردسال شاهین» را داد و به مرور زمان قوی تر می شد . بطوری که بعدها با نام تیم «کولاک» - که دسته دوم باشگاه شاهین بود - وارد مسابقات باشگاه ها شد و از افراد همین تیم برای تشکیل تیم دسته یکم شاهین استفاده  گردید .

دفاع وسطی که مهاجم شد

همایون در تیم کولاک در پست دفاع وسط بازی میکرد و هنوز صحبتی از خط حمله و سنتر فوروارد نبود ... سال1337 بود که تیم شاهین برای برگزاری چند دیدار دوستانه راهی آبادان میشد و بهزادی جوان نیز با انتخاب  عباس اکرامی  به همراه چند جوان دیگر ( حمید شیرزادگان - کیوان فولادی - جمشید جلال پور ) جهت آمادگی بیشتر و کسب تجربه راهی آبادان شدند . بهزادی در باره حضورش در سفر آبادان میگوید : تشریح چگونگی خوشحالی ما چهار نفر در آن لحظات واقعا غیر قابل توصیف است چرا که با این دعوت عملا جواز حضور در تیم اول شاهین را در دست داشتیم .

homayoun-behzadi
homayoun-behzadi

 نخستین دعوت به تیم ملی

بهزادی به سرعت در شاهین به اوج رسید . او قرار بود جانشین عباس حجری مهاجم کرمانی تیم شود که از قضا در آن روزها در اوج بود. اندکی بعد و در اواسط سال 1339 تیم ملی  در تدارک حضور در مسابقات کرالا - هند ( مقدماتی جام ملتهای آسیا  1960 ) بود که بهزادی نیز به اردو دعوت تا نخستین حضور ملی خود را در قالب یک دیدار دوستانه برابر عراق  تجربه کند . تیم ایران نیاز به جوانگرایی داشت و او یکی از نفرات مورد نظر سرمربی وقت بود بهزادی در آستانه مسابقات  به دلیل همزمانی امتحانات نهائی سال آخر دبیرستان با مسابقات آسیائی از شرکت در اردوی تیم ملی عذر خواست تا به درس و مشق خود برسد .

10 سال در تیم ملی

سرانجام همایون اندکی قبل از مسابقات مقدماتی المپیک 1964 عضو ثابت تیم ملی شد ؛ در حالی که آن روزها 23 سال داشت . او در راه صعود ایران به المپیک 5 گل زد هر چند که همراه با دیگر بازیکنان شاهین از حضور در تیم اعزامی به المپیک محروم شد ؛ اما اندکی بعد بخشیده شد و با تیم ملی نایب قهرمان بازی های آسیایی 1966 و قهرمان جام ملت های 1968 و 1972 شد . سرطلایی با 16 گل ملی تا اواسط دهه 50 ، بهترین گلزن تاریخ تیم ملی ایران بود.

نظر خود را درباره «زندگی نامه همایون بهزادی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره زندگی نامه همایون بهزادی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.