زمان مطالعه: 3 دقیقه
گرانولا چیست ؟ طرز تهیه گرانولا

گرانولا چیست ؟ طرز تهیه گرانولا

گرانولا یک غذای صبحانه و میان وعده شامل جو پوست‌کنده، مغز دانه‌ها، عسل یا شیرین‌کننده‌های دیگر مانند شکر قهوه‌ای و گاهی اوقات برنج پوست‌کنده است، که معمولاً پخته تا زمانی که ترد، تست و قهوه‌ای طلایی شود.
گرانولا - granola
گرانولا - granola
گرانولا - granola

پورتال آسمونی : در طول فرایند پخت، هم زده میشود تا قوام غلات صبحانه حفظ شود. بستنی نیز عمل می‌کند. از گرانولا نیز ممکن است در کنار استفاده به‌عنوان صبحانه و میان‌وعده، استفاده شود. گرانولا به دلیل آن‌که مغذی، سبک‌وزن، پرکالری، و ذخیره‌سازی آسان است مکن است توسط افرادی که در حال انجام پیاده‌روی، کمپینگ، یا پیاده هستند، نیز مصرف گردد. به‌عنوان یک میان وعده، که اغلب با عسل یا شربت ذرت ترکیب‌شده و تغلیظ شده را به یک فرم نوار که باعث می‌شود آن را حمل آسان برای ناهار بسته‌بندی‌شده، پیاده‌روی، یا دیگر فعالیت‌های که در فضای باز انجام می‌شوند.

نام گرانولا اولین بار به عنوان غلات تجاری یا غلات فرآوری شده در اواخر قرن نوزدهم میلادی ثبت شد و بعدها تغییرات گسترده‌ای در آن صورت گرفت. گرانولا هم می‌تواند به عنوان اسنک و تنقلات در کنار شیر یا ماست استفاده شود هم شیرینی گرانولا به عنوان دسر سرو شود.

از جمله خواص گرانولا میتوان به این مورد اشاره کرد که حتی کسانی که در رژیم هستند میتوانند با خیال راحت مصرف می‌کنند، چون بدن آنها را سالم و قوی می‌کند.

گرانولا چیست ؟ طرز تهیه گرانولا
گرانولا چیست ؟ طرز تهیه گرانولا

گرانولا چیست و چه خواصی دارد؟

گرانولا یک خوراکی خوشمزه و خوش طعم است که به عنوان صبحانه و میان وعده مصرف می شود، گرانولا یک خوراکی سالم و پرانرژی است و از مواد بسیار مغذی و مفید تشکیل شده است ، به همین علت مصرف آن برای کودکان و نوجوانان توصیه می شود.

اصلی ترین مواد تشکیل دهنده گرانولا جوپرک ، مغزها و عسل هستند و سایر مواد خوش طعم دیگری مثل شکر قهوه ای ، برنج بوداده ، میوه های خشک ( مثل کشمش و خرما و …) و انواع شکلات نیز در ترکیبات گرانولا استفاده می شود. در برخی گرانولاهای خاص از دانه های تخم کتان بو داده و کره بادام زمینی نیز استفاده می شود.

معمولا گرانولا در کنار ماست ساده یا ماست های طعم دار و میوه ای ، میوه های تازه مثل توت فرنگی ، بری ها ، موز و آناناس سرو می شود و با هم میل می شود، در کنار گرانولا انواع غلات و حبوبات پخته و طعم دار و شیر تازه نیز سرو می شود.

گرانولا را در کنار بستنی ، دسر و شیرینی نیز سرو می کنند و حتی به عنوان تاپینگ در برخی دسرها و شیرینی ها استفاده می شود و همچنین به صورت گرانولا بار هم درست میشود.

ورزشکاران از خواص گرانولا و تاثیر این میان وعده خوشمزه بر سلامتی خود آگاهند ، در پیاده روی های طولانی و دویدن ها ، پیک نیک های طولانی و صرف وقت در طبیعت و ورزش مصرف گرانولا به تامین انرژی لازم کمک کرده و در مقابل سرشار از ویتامین های ضروری و مورد نیاز بدن است و در مقایسه با برخی میان وعده های آماده کالری بالایی نیز ندارد.

granola
granola

گرانولا از چه درست شده است؟

هیچ فرمول استاندارد و مشخصی در درست کردن گرانولا وجود ندارد، بنابراین میزان سالم بودن آن به موادی که در آن استفاده شده است، بستگی دارد. معمولا در گرانولا از جو دو سر، آجیل یا دانه‌ها و میوه‌های خشک استفاده می‌شود.

گرانولا چیست ؟ طرز تهیه گرانولا
گرانولا چیست ؟ طرز تهیه گرانولا

مواد لازم برای تهیه گرانولا خانگی

  • 2 پیمانه جو پرک
  • یک و سه چهارم پیمانه برنجک
  • یک دوم پیمانه خلال بادام
  • یک سوم پیمانه تخم کتان
  • یک سوم پیمانه چیپس شکلات
  • 6 قاشق سوپ خوری کره
  • یک سوم عسل
  • یک دوم قاشق چایی خوری وانیل
  • یک سوم پیمانه شکر قهوه‌ای

granola
granola

طرز تهیه گرانولا خانگی

جوهای پرک را در آب قرار دهید تا خیس بخورد. بعد از اینکه 30 دقیقه جوهای پرک در آب ماندند آن را آبکش کنید تا آب آن کاملا کشیده شود. سپس آن‌ها را روی یک ورق روغنی پهن کنید و اجازه دهید تا خشک شوند.

ورق آلومینیومی‌تان را درون یک قالب پهن کنید به صورتی که لبه‌های قالب هم با آلومینیوم پوشانده شوند. سعی کنید کمی از ورق آلومینیوم‌تان از قالب بیرون بماند تا گرانولا را راحت‌تر بتوانید از آن خارج کنید.

شکر قهوه‌ای، کره و عسل را درون یک قابلمه نسبتا بزرگ مخلوط کنید و آن را روی حرارت بالا قرار دهید تا مواد داخل قابلمه کاملا ذوب شوند. موادتان را به صورت دائم هم بزنید تا زمانی که بجوشد. در این حین بهتر است مواد را با همزن هم بزنید تا بهتر با هم ترکیب شوند و همچنین سریع‌تر بجوشد.

بعد از اینکه موادتان جوش آمد حرارت زیر قابلمه را کاهش دهید و دو سه دقیقه تحت این حرارت آن را نگه دارید تا کشدار و غلیظ شود.

بعد از اینکه موادتان غلیظ شد آن را از روی حرارت بردارید و به آن نمک، وانیل، جو پرک، تخم کتان، مغز بادام و برنجک را اضافه کنید. با کمک یک کفگیر چوبی آن را هم بزنید تا مواد خشک آن بالا بیاید و مایع را به خود بگیرد.

در آخرین مرحله مواد گرانولای خود را درون سینی بریزید و روی آن چیپس شکلات قرار دهید. موادتان به به خوبی فشار دهید تا کاملا سفت و منسجم شوند. آن را به یخچال انتقال دهید و بعد از 2 ساعت خارج و سرو کنید.

نظر خود را درباره «گرانولا چیست ؟ طرز تهیه گرانولا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره گرانولا چیست ؟ طرز تهیه گرانولا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.